tisdag 22 september 2015

Guldsoffan del 2

Från guld till turkost

Då var det dags att visa nästa steg
i förvandlingen av den guldfärgade soffan.
Som jag skrev sist vill jag den
skall harmoniera med den turkosa spegeln
jag visade i förra inlägget.
I mitt förra hem Skogslyckan var det mycket
vita och grå möbler tillsammans med
accenter i blått och turkost.
Nu har vi bestämt att vi vill ha mer färg
och det mer oförväntade.





 Allra först fick soffan ett lager av
en gråbeige nyans som heter
french linen.
Som jag berättade i förra inlägget målar
jag med Annie Sloans Chalk paint.
Jag målade lite slarvigt så guldet skulle
lysa igenom lite på sina 
ställen.




Till nästa lager blandade jag en egen turkos
nyans utav färgerna provence, old white
och greek blue.




Man kan inte bli annat än glad av
turkost!




I nästa steg har jag fyllt i och skuggat
med olika nyanser jag själv blandat av
turkosa och blå toner.
Jag har även gjort vissa detaljer med 
metallic-lyster i guld och blått.




När soffan tidigare var helt i guld såg 
man nästan inte fåglarna utan bara en massa
utskurna ornament.
Nu framträder de tydligt!
Till sist har jag gått över soffan med kniv och sandpapper och skrapat och slipat
för att få en sliten look.
Tycker det blev snyggt när både den
underliggande guldfärgen och det
 första lagret jag målade
glimtar fram.




Till sist har jag förseglat allt jag
målat med ett ofärgat vax.
Möbeln blir så härligt mjuk att ta i
och samtidigt skyddas färgen och får lite
extra djup.
Efter det har jag lagt ner ett digert jobb
på att dra ut gamla nubb och spik.
I fredags var jag och köpte tyg till
att klä om soffan.
Men det får ni se i ett kommande
inlägg...




Tack för att ni tittade in!

Kram Pia


8 kommentarer:

Annika Nilsson sa...

Väntar med spänning på att få se tyget!

toves sammensurium sa...

Wow Pia - for en herlig forvandling!!!!!! Dette lover bra!
Toveklem :)

Nette Cecilia sa...

Så snyggt och visst är det en trevlig färg att jobba med ,kram Nette

Hyacinth Bucket sa...

Det bliver smukt..jeg bruger selv AS kalkmaling til spejle og mindre ting..mest grå og sort...:-)

knus fra Lisbeth

Fröken Tindra sa...

Oj, vad du hunnit med mycket! Ser mycket bra ut! =0)
Håller med dig, turkos är en härlig färg. Vad kan du
ha valt för tyg tro?
Kram!

Vit Hortensia sa...

Måste bara prova att måla med kalkfärger! Det verkar finnas oändligt med möjligheter att få ytan att skifta just så där som det kan göra då något naturligt har slitits genom lager av färg.
Soffan kommer säkert att bli som ett smycke, men mycket jobb är det!
Allt gott till dig!
Kram
Birgitta

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Men oj va snyggt det blev!
Det ska bli riktigt spännande att få se tyget :)
Hoppas allt är bra med dig.
Stor varm kram
Jessica

Helena sa...

Ramlade in på din blogg av en slump och blev så intresserad av innehållet. Kreativt att måla soffan i turkosa färger. Ursnyggt blev det också. Önskar dig en fin lördagskväll!