söndag 31 juli 2011

Månadens dukning
juli

Juli är för mig rosornas tid.
Då frossar vi i rosenbuketter, flytande rosor,
rosenblad och rosendoft!
Juli månads dukning är en orgie i rosor
från Skogslyckans trädgård.




Klockan är halv sju, det är skymning.
Solens sista strålar glittrar
i dammens vatten, och får näckrosorna att lysa.
Trollsländorna flyger ljudlöst omkring som små 
blå och gröna konstverk.




Vinet ligger på kylning i 
vattenbrynet.
Nu hörs rösterna från de första
gästerna.





Dukningen består av vita tallrikar,
med skira bleka rosor från Rörstrand.
Slipade kristallglas fångar
solens sista strålar som silar sig ner genom
grenverket.




Stearinljusen fladdrar i den svaga kvällsbrisen,
och droppar sig ner för rokokoljustakarna
i nysilver.
Vattenglasen är prydda med små söta buketter och
skimrande guldkant.





Gnistrande vita brodyrservetter med
gamla vackra handvirkade 
servettringar.
Så vackert att man knappt vill röra.




En vacker gammal silverskål på fot får agera
rosenfat.
En bit oasis tyngs ner av en gammal
blomsterfakir.
Och ger en bra stomme för blommorna.
Bordet dignar av rosor som fått slingra sig ut,
och överallt ligger doftande färska 
rosenblad.




Njut...



Känner ni doften?



Skratten ekar över dammens vatten.
Vad går upp emot en kväll
där både vänskapen odlas, och ögat
och gommen får sitt?




Ett par förrymda rosenblad guppar
i vattnet i en kärleksfull 
dans.

Solen försvinner bakom skogskanten...
men än är kvällen lång.



Njut helgen mina goa bloggvänner,
och kom ihåg att duka 
vackert!

Kram Pia






44 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Underbart ljuvlig dukning!

flet ogsjov sa...

Så vackert, jeg må absolut dække pænt til aftensmaden i aften. Jeg duftede dine roser helt til lille danmark :) De servietringe minder mig om søndagsmiddagene hos bedstemoren min, da var altid dækket fint op. Hav en dejlig weekend

Lena/isklockan sa...

Jag bara njuter för fulla muggar...Så vackert !!

Älskar blandningen av det romantiska, skira , rosiga.....

Kram

freddesvitahem sa...

Njuter av det härliga pastellrosiga dukningen. Sipprar in dess underbara doft.
Hade njutit till fullo av dess färg och doft med en underbar glas vin till.
Härlig somrig dukning.
Snart kanske det blir pumpadukning?
*ler*
Kramis

Vitt hus med svarta knutar sa...

Himmel vad vackert!!! Nu har jag skrivit, raderat, skrivit, raderat och skrivit igen, m.a.o jag saknar ord...dukningen är så vacker! Jag är en romantiker så jag kan se hur middagens prins kommer ridande på sin vita springare i vattenbrynet *fniss*

Doften och färgerna på rosorna är underbara och näst sista bilden är fantastisk.

Önskar dig en underbar dag!
Kram,
Regina

Rummet för välbefinnande sa...

Oj så fint det är Pia. Orden känns bara överflödiga.
Bilden med blombladen är helt otrolig.

Ha en riktigt fin helg nu.
Kram Mia

kleine-creative-Welt sa...

your pictures are a dream...

Ruth

Havfruen sa...

Noe så vakkert Pia.....direkte delikat:) Hvitt og nydelig rosa..å være gjest hos deg må være herlig:)
Nyt lørdagen, klem fra meg:)

Nette Cecilia sa...

Huuuur underbart vackert du gjort din dukning,rosor är ju sååå vackert ,det är min bröllopsdag idag så jag minns hur rosorna blommade när vi gifte oss ,kram Nette

Frøken Anker sa...

Drømmende smukke billeder. Ren nostalgi.

Skulle du komme forbi i august, så er du velkommen i butikken. Der er åben hver lørdag, kl. 10-16.

Hav en dejlig sommer

Solveig sa...

Oj, så vakkert, min kjære venn! Dette er virkelig noe å hvile øynene på og viser hvem du er; et godt menneske med roser i hjertet;o)
Tuuuusen takk for utrolig hyggelig lunsj hos dere. Dere er så gode mennesker begge to. Vi likte oss veldig godt hos dere, alle 4;o)En nydelig Sverige-minne:o)

Ha en flott sommer videre. Er fortsatt på reisefot, men vender snart nesen hjemover.

Klem fra Solveig

Snäckskalsdalen. sa...

När var det vi skulle komma, vilken tid, om jag kör nu hinner jag säkert fram i tid......så underbart vackert!
Agneta kram

Mitt Måleri sa...

Himmel pia så vacker dukning.. du är alldeles otrolig att få till de lilla extra . Tack för din hälsning.
massa kramar
Pia

Katta sa...

Underbar rosendukning en riktig kärleksdukning skulle passa till et bröllop eller dop med. Kram Katta

Anonym sa...

Vilken underbar vacker dukning drar ett djupt andetag och njuter! Så vackert med dammen och de vita näckrosorna som lyser upp liksom den söta lilla bron.

Hittar inte de rätta orden för att beskriva mina känslor. Dina bilder får vara mitt språkrör.

Trevlig helg!

Kram Renate

Unknown sa...

Lika fint som alltid. Du har verkligen öga för det där med dukning och sen att fotografera det så vi blir sittandes och bara njuta av bilderna, underbart :).
Ha en fin helg, kram Ing-Britt

himlaverket sa...

Man blir ju gråtfärdig av allt det vackra. Nog den vackraste dukningen jag sett på länge, länge.
Men rosor är ju bland det finaste man kan ha på bordet också, om du frågar mej.
Ha en fortsatt fin helg, Ullamaria

Fröken Grön sa...

Vansinnigt vackert! Du är otroligt duktig på det där med dukning, - verkligen inspirerande att titta på dina fina bilder.

Kanonkul att du kommer på bloggträffen! Blir det krångligt att ta med egen fikakorg, så strunta i det! Jag kommer att ta med både kaffe och fikabröd så att det räcker. Hör gärna av dig om du undrar något annat inför träffen!

Kram så länge!
/Anna-Karin

A House With A View sa...

Men åååh så himla fint du gjort!! Magiskt!!! Verkligen en riktigt sommardukning med så vackra blommor! Där skulle jag verkligen trivas!!!

Stooooooooooooooor lördagskramiz aka

Puumuli sa...

Helt himmelskt! Jag bara undrar vad ni åt där vid vattnet...

Ha en skön helg!

Kram
Sari från Puumuli

Gugis Pärlor sa...

En rosendröm...åh, så vackert bredvid dammen och dukningen var återigen heeelt suveräään! Trevlig helg!

Kram Gugi

Mitt hvite hus sa...

ÅÅå så vakkert... nydelige bilder..tenk å få sitte ved dette bordet da... likte stolene dine veldig godt...
og for en skjønn lite pjokk du er bestemor til da...

fikk møte barne barnet til min søster i sommer... ble helt varm i hjerte jeg...

Blir nok min tur en dag og..

god helg Pia..

klemmer Kerstin

Unknown sa...

Ååå så vackert, som att läsa en bok, en känd författare, med så fint valda ord och inlevelse, man känner tom dofterna...

Kram Maggan
http://www.vindsromantik.blogspot.com/

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Åhhh du...vilken ljuvlig dukning !! Vad du är duktig..På Måndag ska jag visa en dukning jag också, som jag gjorde för några veckor sen..
Kraaam Anette

Jenny sa...

Ååh vilken ljuvlig dukning Pia! Man blir ju helt matt av dina vackra bilder:)

Ha en trevlig söndag!

Kraam Jenny

Fröken Tindra sa...

Underbart vackert! Här blir jag nog sittande ett tag... =0)
Kram!

(eddas) sa...

Heia:)
Nydelig dukning d har laget der....skjønne roser...
Er vel tilbake hos min sønn i Oslo nå...og er så gla for det.....
Mange klemmer til deg...

Änglarnas hus sa...

Ååååå..Pia nu har du överträffat dig själv!! Vilken romantisk sommardukning..helt i min smak..jag känner dofterna OCH jag sitter med där vi bordet och skrattar..i mina tankar:)

Ha en härlig fortsättning på sommarhelgen!!

Kram Sanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så jättevackert! Dammen i bakgrunden med näckrosorna ger en trolsk romantisk stämning, som en tavla av Monet. Ljuvligt med rosorna.
Kramar
AnnaMaria

toves sammensurium sa...

Å duka vackert er vel nesten det gøyeste som finnes:)))
Og så setter det en ekstra spiss på måltidet,miljøet,stemningen...til hverdags eller fest! Du hadde dekket et nyyyydelig rosebord Pia - for noen lekre rosa roser!!!!!! Og rundt omkring i hagen din alle steder har du det som en drøm!*sukk*
toveklem:)

barbrok sa...

Men vilken dukning!! Dom blir bara mer och mer fantastiska!! Vilket överflöd av rosor! Och dammen sen. Och bron.....Hur häftigt som helst!
Ha en bra vecka, här knegar jag på men börjar se ljuset i tunneln.
Kram Barbro

Bittan sa...

Sagolikt vackert som alla andra dina dukningar men fasen vet om detta inte var no 1 !!!!!
Tänk att få sitta där och bara njuta.
ha en fin start på veckan.
kramelikram Bittan

Fairytale sa...

Jaaa, jag känner nästan doften. Så fint, gillar verkligen ditt blomsterarrangemang! Hoppas att du också haft en underbar helg! Själv har jag tillbringat min helg i stugan och bara njutit av tystnaden :)
Kram

Ewa`s Galleri sa...

Underbar

Felix sa...

Läckert blomsterarrangemang! Så romantiskt och vackert du har dukat, och vilket överflöd av rosor! Där kan gästerna inte annat än njuta...

Sommarhälsningar
Elisabet

Susanne sa...

Härliga bilder...Önskar en fortsatt skön Augustidag,,kram

STENLYCKA sa...

Underbar dukning och bilder. Jag har sagt det många gånger du är såååå.... duktig!!!
Här har vi äntligen fått ljuvligt sommarväder,underbart varmt,jag njuter av att kunna sitta ute på kvällen utan att frysa.
Nu går jag in i min sista semestervecka för denna sommar, skall ta tillvara varje sekund. Till helgen blir det fester både fredag och lördag, först har vi gårdsfest med grannarna och nästa dag kräftskiva hos god vänner, bra avslutning på semestern.
Önskar dig en fin vecka!
Kramar i massor
Raina

Hammarsbacken sa...

Vad vackert. Det låter som en underbar sommarkväll! Kram Sonja.

skifferhuset sa...

Jag både njöt å kände doften! Helt underbara bilder och dukning, du är helt otrolig!
Angående vårat skifferhus så är det inte konstigt om du inte sett något sådant... vårat hus är helt själv om detta, finns inga andra hus i Sverige med skiffer både på väggar å tak!
Tack för de underbara bilderna! Kram Iréne

rosenälvorna sa...

Helt fantastiskt vacker dukning, önskar jag fick sitta där och njuta! Bilderna är ju bara så vackra. Christina

Anonym sa...

Helt underbar dukning med dessa vackra rosor. TACK PIA för att du delat med dig av dina fina duknings ídéer i ett helt år. Har varit roligt att följa dom. Den ena vackrare en den andra. Den här med rosorna var min favorit. Vackert. KRAM

Anonym sa...

Från Christa skulle jag ju också skriva haha

Blåbärs och smultronstället sa...

Underbart veckert, Pia!
Vilken njutning att sitta till bords:-)
Kram på dig!
Susanne

* sa...

Thanks Atelje thank you your blog! Fantastic to me! Love it! Lot of greetings for you from my blog!Bye bye!