söndag 29 maj 2011

Månadens dukning
Maj
Ljuvliga maj, vårens favoritmånad.
Tiden då träden har den där speciella ljusa
gröna nyanser, tiden då fåglarna kvittrar
från morgon till kväll.
Kalasens tid med bröllop, examen och
konfirmationer.



Det stora vackra kastanjeträdet
står i full blom!
Solens strålar letar sig ner genom grenverket,
som också ger svalkande skugga en
varm vårdag.
Stora blommande spiror sprider en
ljuvlig doft och surrandet från miljoner
humlor vaggar oss till ro.




En kristallkrona vajar i bladverket,
och solen leker ystra lekar med prismorna...



Vita korgstolar att sjunka ner i.
Om timman blir sen så finns det virkade
plädar att svepa in sig i.
Och om solens strålar blir för starka kan
en stråhatt komma väl tillpass.




Kaffet serveras i snirklig kanna och
kaffet smakar som godast i tunna rosenkoppar.
En liten svartvinbärsrom har aldrig
skadat till kaffet.

Och så tårtan...


Späd ut lite Lemon-curd med vatten och
bred ut över tårtbottnarna.
Ett paket vispad vaniljvisp blandas med
saften och det rivna skalet av en lime.
och breds ut ovanpå lemon-curden.
Garnera med grädde och
färska jordgubbar.




Tårtan blir som vackrast på ett
gammalt tårtfat i pressglas.
Assietter i pressglas är också något som hör
sommaren till.
Ni finner stor sortering 


 
Ett ljuvligt rosenfat på höjden!
Där får det plats många gotter...

Vid varje kuvert står sk. kuvertvaser i
pressglas.
Ett fint alternativ till att ha en stor vas mitt
på bordet.




Att lägga ner lite extra tid på dukningen får
gästerna att känna sig extra
välkomna och omhuldade.
Det behöver inte vara så krångligt,
använd det du har i skåp och gömmor.
och av naturens
gåvor.



Nej nu kan jag inte motstå tårtan längre.
Hoppas den räcker till en bit 
till er alla!

Nu slår vi oss ner i grönskan och låter
timmarna flyga iväg...


Kram Pia

37 kommentarer:

(eddas) sa...

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerligt:)
Jeg bakte samme kaken med jordbær i går til min venninne:)
klemklem til deg

Lycka är ~ Onnea on sa...

oj vad härligt det skulle vara att sitta där i lugnet under träden. så fint du har det.
och alla goda kex och kakan..nam..
~marita~

Bittan sa...

Underbar dukning och såååååååå vackra bilder.
Du e duktig du :-)
Tack för tårtan förresten, den smakade bra !

Kram kram Bittan

Arja sa...

Halloj där! Vilket fika ställe..när har du öppet hihi? Så ljuvligt du fått till det med allt. Nu hoppas vi på bättre väder så ni kan sitta där och njuta. Här har vi blåsigt värre idag igen.
kramelikram Arja

Lena/isklockan sa...

Du är helt otrolig att skapa mys , romantik och stilhet. Sååå vackert. Där skulle jag vilja sitta och äta en bit av den goda, vackra tårtan.

Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där skulle jag gärna sitta med dig och ta en fika, tårtan ser farligt god ut. Ska skriva upp hur du blandade fyllningen, passar bra till midsommar. Och hela din dukning är som en hyllning till svensk sommar, ljuvligt.
Kramar
AnnaMaria

Systrarna Hjertén sa...

Ser helt underbart ut!!!! En riktig sommardröm!

Trevlig helg!
/Frida

rosenälvorna sa...

Åh, vad vackert du gjort! Skulle gärna sitta där och bara njuta:)Trevlig helg!Christina

bakom berget sa...

Vilket underbart sommarkalas! Jag slår mig gärna ner här en stund och njuter av kaffe och tårta. Ha en jättefin helg! Kram Åsa.

4U2 sa...

Åh så du frestas, både ögon och ... mage! Härligt!

Snäckskalsdalen. sa...

Så ska det se ut vid ett riktigt kaffekalas om försommaren, precis så! Och med en krona i trädet, helt perfekt! Jag kommer.
Agneta kram

Börjelundskan sa...

Hallå igen Pia!

Jag är helt uppspelt efter en tur i ditt kök och vardagsrum,...... looooove it!!! Jag skulle städa när jag kom hem men här jag blev sittandes med ögon stora som pingpongbollar över din blogg, guuuuva inspiration du har gett mig Pia. Vi pratade i munnen på varandra hem över erat fantastiska hus,..... tills slut muttrade maken, .... "bara så du vet, jag har händerna fulla med kök hemma nu" (hihiii) öhhh ja just de ja, sa jag.

Ska tänka på dig varje gång jag ser in i våran nya spegel. :D Ha det gott. Kram Cin

Anonym sa...

Hej Pia!!!!
Du kan du,,, helt ljuvligt underbart fantastiskt!!!!!
Precis så som i en dröm!!!!
Tänk att få sitta där och mumsa på den goda tårtan!
Ha en underbar kvä'll!
Kramar Kathrine
Fågel Blå

Unknown sa...

Dukat för ett äkta kafferep på mormors tid :).
Mer somrigt än så här kan det nog inte bli, ja de skulle vara en midsommarstång i bakrunden då ;).
Tack för tårtbiten, den smakade mina ögon gott.
Ha de så bra, kram Ing-Britt

Fro (Idyll på landet...) sa...

Hei!
Jeg fant den fantastisk flotte bloggen din via en annen! Her er det utrolig mange flotte bilder og vakker inspirasjon å hente. Jeg er glad for at jeg fant vegen innom, skal bla litt nedover i innleggene dine nå og nyte! :)

God helg!
Klem

Gugis Pärlor sa...

Wow, så ljuvligt! Jag har också ett kastanjeträd men det är inte alls i närheten av storleken på ditt. Mitt har inte ens haft blommor ännu... varje vår väntar jag på att få se den första ;O) Kanske i år, kanske inte?? Gudomligt möblemang och vacker dukning! Trevlig kväll!

Kram Gugi

Vita Falkens Lantliv sa...

Mmmm så vackert och så gott det ser ut:) Jag hade GÄRNA tagit en stol och satt mig där;)


Kram Susanne

Vi i Villa Ville kulla sa...

Jättefint du gjort!!!
Har oxå ett stort kastanjeträd som blommar!!
Det är riktigt mysigt att stå under med alla dessa bladverk och vackra vita blomklasar!!!
;)

Pilgården-Susanne sa...

Vad härligt det ser ut! Som taget från en gammal målning! Jag skulle gärna sitta där o smaka på dina fina kakor o tårtan =)
Kram Susanne

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vilket inbjudande bord och tårtan såg så god ut.
Ha en riktigt fin dag!
kram Anette

Havfruen sa...

Åh...himmel og hav så lekkert....der skulle jeg ha trivdes godt Pia:)) Nydelig!!
Nyt den siste søndagen i mai, klem fra meg:)

Rummet för välbefinnande sa...

Poeten Pia!!!!
Ja, du är allt som en av naturens gåvor du också.....
Himmel så ljuvlig dukning och nu vet du ju precis hur jag kan tänka mig att fika med dig när jag kommer ner nästa gång och skickar lite kryptiska sms sådär ;P
En stor mors-dag kram till dig också hoppas jag du får njuta riktigt ordentlig tillsammans med dina barn idag.

Sommerhuset i bakken sa...

Wow, så vakkert. Bildene ser ut som malerier fra en svunnen tid. Så utrolig romantisk og fint. Her kjenner nok gjstene seg hjertelig velkommen, ja. Nydelig, nydelig, nydelig! Og for en flott kake. Nam! Den ser utrolig god ut.

Kos dere masse!

Stor klem

lavendel mio sa...

Å himmel så vakker dekket bord!!
Her hadde jeg med glede kunne sittet;)
Du er så flink med detaljene:)
ha en fin søndag, klem Hanne

Fröken Tindra sa...

Mmm... Vad härligt det var här under trädet! Och tårtan var så god, så god. Tack för pratstunden! ;0)
Kram!

Ardisia sa...

Helt underbar dukning! Så inbjudande & mysig. Tårtan hade jag också haft svårt att stå emot :P Tack för inspirationen!

Ha en fortsatt fin morsdag!
Kram Mia

Hanna sa...

så vackert.
Ha en jätte fin kväll och en bra början på den nya veckan.
Kram
Hanna

Norregård sa...

Så somrigt & romantiskt:)))

Kram Malin

Birgitta sa...

Helt underbar dukning och så god tårtan var!
Du är bäst på det.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Margareta sa...

Hej!
Så sagolikt vackert!Jag slickar mig runt munnen när jag ser tårtan och mig själv sittande där i korgstolen.Underbart...Tack!

Kram Margareta

Felix sa...

Wow, så romantiskt och fint du har dukat! Och så poetiskt du skriver! Finns det något kvar av tårtan...? I så fall kommer jag bums! ;-) Jag skulle gärna sitta under trädet och njuta i kvällningen...

Försommarhälsningar
Elisabet

Linnea-maria sa...

Så himla fint dukat!!Det där med kuvertvaser visste jag inte om. Vad härligt att få sitta under trädet och höra vindens sus i kronan och låta solglimtarna dansa över sällskapet. Kram /Therese

skifferhuset sa...

Underbara bilder! Känner kaffedoften och smaken av tårtan och njuter under trädet! Kram Iréne

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Vilken fantastisk dukning, det fullkomligt stålar om dina bilder, man blir så glad av alla fina ljusa somriga färger.
Du är så himla duktig och kreativ.
Ha en fin kväll.
Stor kram
Jessica

Roses & Angels sa...

Så vackert Pia. Hur hinner du med allt??? Du kan det där med att arrangera och fota. Ja skrivaren la av i det mest avskyvärda tidpunkt men ja det löste sig för dom i alla fall det var ju tur det. Kram

Livet på Vestergård sa...

Så idylliskt! Där skulle jag gärna avnjuta kaffe och kaka :)
Kram Kicki

Tina sa...

Så fint, där skulle jag kunna tänka mig att sitta och bara njuta och gärna smaka en bit av den fina tårtan. Du gör så himla fina dukningar.
Ha en skön måndagskväll!
Kram Tina