söndag 29 september 2013

Månadens dukning
september 2013

Luften känns ren och klar och
näsborrarna fylls av doften
från fuktig mossa och 
granbarr.



I skogens tystnad är det enda som hörs
vindsuset från trädens mäktiga kronor
och ljudet av pinnar som knäcks under stövlarna där vi går.
I handen dinglar den obligatoriska
svampkorgen och blicken far
spejande omkring på jakt efter
det gula guldet.




Med mig på färden har jag min intet
ont anande väninna.
Hon tror vi skall ut på vår årliga
svamptur och har packat
ryggsäcken full med kaffe och
smörgåsar.




Vad hon inte vet är att en överraskning
väntar den blivande
födelsedagsjubilaren mitt ute i skogen.
I en solig glänta väntar de andra
i tjejgänget vid ett vackert dukat
höstbord och en väl förberedd
meny med vilttema.




- Vi är visst inte ensamma i skogen säger
min väninna utan att lyfta blicken
som ivrigt letar svamp, när hon hör
röster bland träden.
- Nej svarar jag med ett dolt leende
- vi får hoppas de inte hittat våra
hemliga ställen...




Kanske hör hon något i min röst för
hon tittar upp och få se vännerna
sitta vid dukat bord mellan träden och vänta.
Hennes min av total överraskning är
obeskrivlig och värmer oss alla
gott i hjärtat.




Bordet är gjort av gamla brädor och
som stolar har ett stormfällt träd
sågats till lagom kubbar.
Under varje tallrik ligger en vit
linnehandduk som får agera 
servett.




Tallrikarna är enkla med olika mönster
i grått och svart och ovanpå
varje tallrik står en liten burk med rönnbärsgelé.
God att förtära till middagen eller att 
ta med sig hem som ett minne.




Glasen är gamla robusta sejdlar som tål
den ruffa miljön.
En av gästerna har som gåva fyllt
en potatislåda med nyskördade grönsaker.
Den står som en färgexplosion vid ena
gaveln på bordet.




Mitt på bordet tronar ett antikt
baktråg i trä som dekorerats med
ett älghorn, säckväv, ljus
och rönnbär.




Inspiration till detta kommer från de
arrangemang man gör i skålar och terriner i Danmark kring jul.
För att få ljusen att stå stadigt
använder man blålera som finns
att köpa i varje varuhus i Danmark
vid denna årstid.




Man behöver då inte alls tänka på hur
botten ser ut i det man skall
plantera i, eftersom man formar en klump
under och omkring ljuset som sen
torkar och blir stenhård.




Doften från tråget är ljuvlig då
äpplen gröpts ur för att ge
plats för ett värmeljus.
Detta doftar härligt när ljusen
smälter och blir varma.




Med små medel fick vi till en riktig
minnesvärd kväll och de nedpackade
smörgåsarna ligger för länge sedan
bortglömda i ryggsäcken.
Svampkorgarna gapar tomma men vad gör 
väl det när vi tillsammans skapat minnen  
för livet?



Rönnbärsgelén finns att köpa 

Önskar er alla en underbar
hösthelg!

Kram Pia

13 kommentarer:

Clara Malvina sa...

Men guud så fint Pia!!
Kan tänka mig att det var riktigt mysigt att sitta där ute i skogen!!

Väldigt vacker dukning, helt i min smak! =)

Trevlig lördag!
Kram Clara

Ovanligt vanlig sa...

Oj, vad vackert!
Och vilken otroligt kul idé!
/Jenny

Gumpebo sa...

vem var vännen, inte jag. JAG vill överraskas så, så underbart.
Du är så finurlig du Pia.
Kram på dig/Gun

Lizen sa...

Vilken underbar dukning du gjort. Du är alltid så kreativ. Roligt att träffas idag. Ha en underbar hösthelg du också. Kram

Nette Cecilia sa...

Men så underbart vackert ,roligt ,beundransvärt ,talangfullt ,kreativt skapande .Dukning passar oss bra idag för älgjakten började i dag ,kram Nette

MINA TVÅ HEM sa...

Vilken trevlig överraskning till din väninna, och sååå vackert.
Ha det så bra!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Nette Cecilia sa...

Hej igen jag länkar till din blogg ,Nette

Maj sa...

Vilket fantastiskt arrangemang och vilken bra idé detta med älghornet. Du är verkligen duktig att skapa miljöer/M

Balke gård sa...

Helt fantastisk, fineste høstbild jeg har sett!!! Nydelig!!

toves sammensurium sa...

Å Pia så vakkert.Så vakkert med den herlige overraskelsen,og så vakkert dekket bord.Helt fantastisk.Så gøy du har hatt det!!!!
Tovekelem::)

atelierhaftu sa...

Hello! The idea with apple-tealight is fantastic! I enjoy observing your blog (even though I don't understand a single word... and even google translator makes it difficult to understand in Polish ;-) - the photos are enough :-)

- Kasia

verone sa...

Magnifique!
J'aime beaucoup cette idée et les couleurs.
Bravo! ça me fait rêver...
Merci.

Vacker!Jag älskar denna idé och färger.Bravo! Det gör mig dröm...Tack.

* sa...

Welcome You! Like me your blog! Happy Valentine weekend! Thanks bye!