söndag 31 oktober 2010

Månadens dukning
Oktober

Då var det dags igen för min lilla (överdådiga)
tradition.




Oktober månads dukning går i 
 älg-jaktens tecken, och i färgerna
grönt, blått och ärgat silver.




Servisen är en av mina favoriter, och ganska
ovanlig.
Den heter ELG och tillverkades
av Göteborgs porslinsfabrik 1911-1916.
Den gjordes i både grönt och blått.




Vinet och snapsen dricks ur bägare i
nysilver, med vackra ornamenteringar.





Som vanligt använder jag "riktiga" servetter
och varje servett har dekorerats 
med en enkel ene kvist.




Ett gammal vackert bordsställ hör väl till
på en riktigt fin middag...
Och ljusstakar och kandelaber i
nysilver.
När ljusen tänds glittrar det och glimmar
i glas och silver.




Som bordsdekoration har jag använt en skål
på fot i nysilver.
Planterat en vacker vit azalea i en gammal
patinerad lerkruka.
Runt krukan har jag lagt vacker grön mossa
som ju passar till dagens tema.
Till sist har jag dekorerat med pynt i silver
och lite lingonris.




Till bordsduk har jag återanvänt
september månads säckväv och lagt över
ett gammal hemvävt lakan med bred virkad
uddspets.




Dagens middag består av en mustig
viltgryta och till efterätt
en syrlig lingonparfait.





Nästa gång är det november månads dukning,
och då är det jul-tema!

Ha en smakrik helg!
Och kom ihåg duka vackert...
Kram Pia


42 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Ohh vad fint,känner hur jag sitter vid bordet och njuter av den goda middagen
Bordsuppsatsen har jag en liknande själv som jag tycker det är roligt att ha med när man dukar fint
Smart ide´med säckväven o lakanet över
ha en riktigt bra helg

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad fint u har gjort.Bara så himla vackert och underbart.Skulle inte ha någonting mot att vara gäst hos dej.Hoppas att det blir en härlig middag som du minns ett tag.Önskar dej en härlig lördag rara du.Kram Rita ♥

Anonym sa...

Very romantic, I lake it!
Beautiful table!

Big kisses and happy weekend.

Unknown sa...

Vilken vacker dukning du har fixat till. Lycklig den som får sitta ner.
Verkligen vackra detaljer och fina foton.
Ha en fin lördag, kram Ing-Britt

Felix sa...

Vilken vacker dukning du har gjort! Roliga älg-tallrikar! Måste vara tillverkade enbart för älgjägare och andra älgfantaster...

Hösthälsningar
Elisabet

Unknown sa...

Hej Pia
Du har lyckats igen, med dina vackra dukningar.
En undran igen, har varit in på webshopen för att se om tallrikarna är där, men icke. De kanske inte är till salu.
Om, kan du maila mej priset, och hur många det är.

Önskar dej en underrbar helg
Kramar
/Maggan

Nilla sa...

Hej Pia

Sitter här precis innan middagsdags och känner hur hungern slår till när jag ser hur fint du gjort.

Här ska det blir älgfärsjärpar så då passar ju ditt tema jättebra.

Ha de bäst !!
Nilla

EM sa...

Men herrejesses, vilken dukning. Du är verkligen duktig.
Är det i ateljén? Väggmålningen är ju så fin.
Ha en skön helg
kram elsamarianne

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken underbar dukning!!
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

barbrok sa...

Vacker dukning som vanligt! Gillar dina älgtallrikar och lakanet med spets.
Trevlig helg
Barbro

Margareta sa...

Men vilken dukning alltså!Jag har inte ord att beskriva detta vackra.Allt är så snyggt...
Azalean som tronar där på silverfatet och mossan runt om.........
inspirerande...vackert..njutningsfullt...

Ha den bästa helg!
Kram Margareta

Roses & Angels sa...

Å jag ser alltid fram emot dina dukningar. SOM alltid, lika fint. Kram

Blått til lyst sa...

Vakket som alltid, og hva du har av tallerkner og bordpynt!
Nå har ikke jeg tallerkner med elger på, men jeg får en elg eller to inn på kjøkkenet hver høst, så dette bordet ville vært perfekt hos meg....
Kanskje du tar en titt inn til meg og ser på pynte-asjetten i mitt siste innlegg? Spennende å høre om du vet mer om denne *s*
En rikig god lørdag til deg - klem fra Liv

Anonym sa...

Jätte tjusigt,du är bara så bra :)
Kram till Pia från Pia

Unknown sa...

Där hade jag jag kunnat tänka mig att äta. Så duktig du är och kul med tema i dukningen.

Jag måste gå in och kolla i din butik, det var ett tag sedan. Om du får in en terrin i vitt så får du gärna maila mig.....

Kram Anna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åååå vilken sagolik dukning! Det känns som jag förflyttas tidsmässigt ganska långt tillbaka i tiden till en vacker herrgård där den lyckade älgjakten ska avnjutas i goda vänner lag.

Du nämnde att du hade en likadan terrin som jag nyligen köpt, men vad heter servisen? Trodde först det var Gustavsbergs "Tre blåa ränder" men mönstret stämmer inte.

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Magdalena sa...

så herlig nydelig borddekning... ! så flott elgservise! så dyktig du er å lage det staselig....
og takk så mye for trådspolene, nå er jeg happy!! tusen takk!
klem og fin helg videre!
magny

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Kikar in här hos dej på morgonkvisten!!!
Och vad möts jag av en underbara dukning, så fint du gjort!!!!
Vilken inspirationskälla du är!!!!!
Där skulle man inte ha nåt emot att vara gäst!
Ha en fin Söndag!
Kram Kathrine

Unknown sa...

Sååå vackert och genomtänkt!
Härlig inspiration så här en söndagsmorgon ;))
Ha en skön dag!
Kram Allis

OlgaA sa...

Det var en fin dukning! Duktig du ä´r, Pia!

Man nästan hör hästar och hundar på gården, ser alla damer och herrar som ska snart avnjuta middagen efter en lyckat jakt ;)

Ha en fin dag!

kram/OLG@

Huset vid ån sa...

Åh, Vilken vacker dukning du gjort, verkligen smakfull!

Hoppas att du får njuta av en sköön Höstsöndag!
Kram Therese

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Vilken underbar dukning du har gjort. Du är så duktig!!!
Tack snälla för välkommen hem hälsningen. Vi har haft det skönt men det är allt roligt att komma hem igen. Nu skall jag ut i trädgården och ta hand om alla löv som ramlat ned.
Önskar dig en skön söndag!
Raina

Sirpa sa...

Det där är en mycket fin dukning! Jag skulle inte ha nåt mot att sitta vid den där bordet!
Menyn låter mycket gott!
Önskar dig en fin söndag!
Kram Sirpa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så jättevackert, du är en mästare på och duka. Var på fest igår, där möttes vi också av ett fint dukat bord. Sånt är så roligt, man känner sig så välkommen. Dina tallrikar med älgen var så fina, tror inte jag sett dom förut.
Så roligt att du har en dukning varje månad.
Varm kram
AnnaMaria

Hanna sa...

fint.
Ha en bra söndag!
Kram
Hanna

Elle sa...

Du är så himla duktig på att variera dig och göra fantastiska dukningar!
Nu ser jag redan fram emot nästa månad!!

Ha en skön söndag!
Kram Elle

Vita små hjärtan sa...

Men Pia sååååå vackert!!!! Guuud så läcker dukning!!!!! Men du brukar ju få till det mesta så fint!!!!
Ha en fin söndag!
Kram Agnetha

Franske drømmer sa...

for et pent, dekket bord!
er ikke feil å være gjest hos deg, tror jeg ;)

ønsker deg en fantastisk søndag, gode deg!

Store klemmer!

Madame Morell sa...

Ja inte gillar jag älgar så mycket men den tallriken var riktigt fin. Fin höstig dukning.
Jessika

Sjabbig men chic sa...

Goddagens min sköna! Vilken underbar dukning och vilken mumsig meny!

Kramis Lisa

Åsa sa...

Oj så vackert du dukat. Och gillar din bordsdekoration med mossa. Idag har jag tagit mej ut i skogen och plockat mossa och ris.

Ett tag sen jag var in här, tittar på takmålningen som blev så otroligt vacker...suveränt duktig du är.

Kram Åsa

Birgitta sa...

Vilken tjusig dukning! Roligt att sätta sej till bords hos dej.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Hem ljuva hem sa...

Så otroligt vacker dukning, den gillas nog av både jägarna och deras makar. Bra älgen som protesterar, hihi. Hur många serviser har du egentligen? Själv har jag bara tre fin serviser som tyvärr inte använd så ofta, men till jul ska mormors gamla röda engelska porslin fram.
Ha en skön start nya veckan.
Kram Anneli

Anonym sa...

Tjusigt! Du har väl en del rekvisita från webbutiken att välja bland! Kul och inspirerande!
Kram Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Louise sa...

Härlig dukning! Skulle vara lyx att sätta sig vid det bordet!

Havfruen sa...

WOW Pia....dette var utrolig lekkert:) Skulle gjerne vært gjest hos deg:) Vakkert dekket bord med nydelige detaljer....og nydelig mat også.. Kan ikke bli bedre:)
Nyt kvelden, klem fra meg:)

Vit som snö sa...

Vilken tur för oss att du har skapat den här traditionen! Otroligt maffig, tjusig dukning!
Har aldrig sett den servisen förr men jag kan tänka mej att viltköttet smakar extra gott vid ditt bord:))
Kram Cilla

lavendel mio sa...

Hei
For et vakkert dekket bord!!
Nydelige elg tallerkener, du er så flink med detaljer:)Heldig den som får være gjest hos deg:)
Gleder meg til å se desember bordet:)
Ønsker deg en fin uke, klem Hanne

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Pia
Jag är glad att du finns också. Du ger mig glada och snälla kommentarer.
Vilken dukning, helt suverän, jag som aldrig orkar duka fint, kanske jag blir inspirerad, i alla fall så har jag njutit av din makalöst vackra dukning, har du målat bakgrunden också, det ser ut som i ett gammalt slott, först tänkte jag, men dukar hon i ett slott?Kanske det är hemma hos dig ändå?
Men Pia Pia, vilken målning över din nya vackra kristallkrona.
Den är sååååååååååååå vacker,oj,oj jättevackert. Du är en sann konstnär.
Ja ännu en gång har du lyckats dela med dig av din begåvning.
Många kramar.
Zara

Jenny sa...

Hej Pia!
Vad duktig du är!! Är jätteimpad av din vackra takmålning du visade härnedan (o vilken takkrona..suck!)o en sån fin dukning!! Porslinet med älgarna passar ju bra nu i jakttider:)

Ha det gott o tack för all inspiration!

Kraam Jenny

Norregård sa...

Jisses, du kan då få till det!! Så flott;o)

Kram Malin

Vita Falkens Lantliv sa...

Så kanon fint!! Där hade jag lätt kunnat satt mig och ätit;) Glad att jag har hittat hit, du inspirerar mig som tusan:))

Kram Susanne