tisdag 29 september 2015

Leva

Leva

Just nu är mina dagar mycket hektiska.
Befinner mig i gamla huset och har
tre dagar kvar tills det skall vara tömt
och välstädat.
Har varit en tur på Gotland över helgen
med ett stort lass till nya
boningen.
Svårt att lämna kärleken och ön efter
att ha börjat riva i kommande
butikslokalen, kombinerat med varm och
gemytlig samvaro.




Öppnade upp fejjan i morse och kollade 
snabbt igenom vad som hänt i helgen.
De har ju börjat lägga upp gamla inlägg
och minnen, som man kan välja att dela om
 man vill.
Där fanns en tre år gammal bild på mitt barnbarn Arvid
när han gosar med Skrutten.
Skogslyckans herre och katt...ler.
Tre år och jag tänkte på allt som hänt de
sista tre åren.
Hur mitt liv på alla plan satts på sin spets.
Jag tänkte på hur skört livet är och
hur fort saker kan förändras....




Jag tänkte på det ständiga valet vi har
hur vi tillåter det som händer att
påverka oss.
Skall man bli ett offer och ständigt grotta
sig i den olycka som drabbat en?
Eller skall man försöka lära sig något av 
det som hänt?
Jag väljer alternativ ett!
För ur all sorg och skit som drabbar oss,
finns det så mycket lärdom att hämta.
De första två åren har varit fasansfulla.
Jag är i slutet av andra året nu...




Jag menar inte att jag var en dålig människa
som levde fel innan min son dog och min skilsmässa och 
flytt från Skogslyckan.
Men stora existentiella händelser gör att
man funderar över vad man lärt sig,
och vilken människa man vill vara den tid
man har kvar.
För handen på hjärtat det är väl så dags att
börja summera när man närmar sig sitt
sista andetag?
Jag har bestämt mig för att leva så jag blir vän med döden... låter det konstigt?
Nej..det betyder att jag vill försöka leva som
om just denna dag var min sista.
Att jag kan summera med gott samvete och känna i hjärtat
att jag försökt göra mitt allra bästa.




Att försöka göra gott varje dag, 
för andra och för mig själv.
Visa min kärlek varje dag och säga det jag vill ha sagt till dem jag håller kär,
så det aldrig finns några tvivel...
Se och finnas för dem som behöver bli sedda 
och är i behov av min hjälp.
Jag har lärt mig att jag bara behöver få men äkta vänner, att yta och sk. vänner och familj som försvinner så snart ditt liv krisar inte är värda att lägga sin tid och omsorg på.
Det finns ingen ångerknapp för livet är skört
och vi vet aldrig när det är för sent.
På det sättet LEVER jag så jag blir vän 
med döden.

Så LEV, älska och njut och se skönheten i det lilla, för livet
är ju alldeles underbart!

Kram Pia






8 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Jag unnar dig verkligen all lycka och glädje Pia!...och visst är det så att vi alltid kan se det som händer ur olika vinklar och att vi kan lära oss något även av det som till en början bara känns hemskt!
Så härligt för dig när det gamla huset är färdigt att överlämnas till nästa ägare och du kan lägga all din energi på att bygga upp det nya.
Varm kram till dig!
Birgitta

Hulda sa...

Så fint och klokt skrivet, önskar att jag också förmår leva enligt denna devis och att vardags-stressen inte ska påverka mej så att man glömmer det viktiga!
Lycka till, Pia!

LantlivsAnette sa...

Sååå härligt att se att du är tillbaka, både i livet och i bloggvärlden..så mycket du har varit med om, och nu, nu ordnar sig allt, du flyttar till Gotland och har hittat kärleken, såå härligt, Gotland, dit jag längtar och ska resa till snart det har jag bestämt,det är mycket man vill göra men ekonomin tillåter ju inte allt, man får ha delmål :)
Kraaam Anette

Picnic Benches sa...

Nice post! Your're wise. Thanks for sharing!

Elle sa...

Har saknat dig, så trevligt att höra att du funnit en ny vardag på sagoön:)
Dörrar stängs och dörrar öppnas - önskar dig all lycka framöver<3

Kram Elenor

Hanna sa...

Fina bilder du bjuder på!

mia sa...

hej fina Pia!

underbart att läsa dina kåserier och funderingar igen,
önskar dig nu lycka till på den nya färden och med kärleken å allt!!

tusen kramar från mig/Mia

Elzie sa...

Så bra skrivet Pia. HÅller fullkomligt med dig. Det låter som du har en hel del att se fram emot nu på Gotland. Ta tag i det.
Ha en fin helg.
Kram Elzie