torsdag 21 november 2013

Sorg

Att förlora ett barn

För en vecka sen gjorde jag ett inlägg
om att stanna upp och andas.
Inte visste jag att mitt liv skulle ta en
total vändning tre dagar senare.
En oåterkallelig förändring som är mer
smärtsam, mer bottenlös än jag
klarar av hantera.
I lördags dog min äldsta son Martin i
en fruktansvärd bilolycka.




Min vackre son som jag födde två veckor innan
jag fyllde nitton år.
Som alltid varit min bäste vän i vått 
och torrt.
Oändliga timmar av samtal, bus, munhuggeri,
musik, skratt och allvar.
Jag fick njuta av honom i nästan 28 år och kvar lämnar han mina älskade barnbarn
Arvid och Freja,
 2 och snart 4 år gamla.




Att försöka beskriva det jag och övriga
familjen och alla hans vänner genomlider
är helt omöjligt.
Men stödet har varit enormt!
All denna sorg vi delar, all värme,
alla kramar, samtal, sms, meddelanden,
blommor..ja listan kan göras lång.
Samlingar vid olycksplatsen, i kyrkan
och här hemma av sörjande
stöttar och hjälper mig/oss mycket.




Här i högerspalten står det en liten presentation om mig.
Det står att jag skriver om främst 
heminredning och gamla ting här på bloggen.
Men det står även att jag skriver om
allt man möter på livets stig.
Som ni förstår kommer det inte bli
mycket annat än att försöka hålla huvudet
över ytan här framöver och
inte så mycket heminredning...




Jag skriver när jag orkar.
Utförsäljningen som skulle ske utanför
butiken den 1:a december är inställd.
Däremot hoppas jag kunna klara lite nya 
auktioner på Tradera om nån vecka.
Jag är ju som jag skrev i förra veckan
egen företagare och helt avhängig av 
min egen hälsa.
Jag får ta saker och ting i den takt jag
orkar.
Butiken hålls öppet som vanligt.




Idag är det fem dagar sen det ofattbara
hände och man svävar mellan gråt,
invändig smärta, torra brännande ögon
och att ibland när vi minns Martin kunna
tillåta sig att skratta och minnas
honom som den glada, omtyckta
kille han var.
Han fattas mig så oändligt mycket...




Idag har vi varit och planerat hans
begravning.
Något ingen mor skall behöva planera för 
 sitt barn.
Så idag har det varit en enormt jobbig dag
och jag mår skit kan jag tala om!!
Att se ett utdrag av dödsannonsen som
kommer i tidningen på lördag
var mer än jag kunde bemästra...




Jag väljer att berätta öppet om det som drabbat oss.
Kanske kan det hjälpa andra...
Har de senaste sex åren mist sju släktingar
och nära vänner.
Av de sju är tre föräldrar, min pappa
och bägge mina svärföräldrar.
Så vi vet vad sorg innebär, men inget,
absolut inget kan jämföras 
med det helvete som
genomlids nu.




Nu är orken slut men jag vill be er om
att tänka över vad som är viktigt här
i livet.
Att hålla hårt i dem ni älskar,
och framför allt visa och tala om att
ni älskar.
Livet är så enormt skört och vi vet aldrig 
hur länge vi har varandra.
Allt förändras på en sekund...




Varma kramar

Pia

81 kommentarer:

Magdalena sa...

min inderlige medfølelse, kjære deg <3

vær sterk nå, for dine barnebarns skyld <3

toves sammensurium sa...

Gråter så inderlig med deg Pia,dette var så tragisk og ufattelig!!! Så tøft å være deg,å være mamma oppi det hele.Livet er så urettferdig - Martine var en flott mann og det er så trist også for hans to barn!Ta vare på deg selv oppi all sorgen,sender en styrkeklem kjære deg!
TOveklem :)

Anette sa...

Beklagar av hela mitt hjärta Pia <3
Styrkekramar i massor till er. Anette

Unknown sa...

Kära Pia!
Det här är värsta mardrömmen.... Din fina son. Det finns inga ord som kan trösta..... Så snabbt livet kan förändras...och så ofattbart.
Tänker på Dej och tänder ett ljus och ber för att Du ska få styrka att klara av det som hänt.
Varmaste Kram från Mej.

Unknown sa...

Kära Pia!
Det här är värsta mardrömmen.... Din fina son. Det finns inga ord som kan trösta..... Så snabbt livet kan förändras...och så ofattbart.
Tänker på Dej och tänder ett ljus och ber för att Du ska få styrka att klara av det som hänt.
Varmaste Kram från Mej.

Villa Björkenäs Backen sa...

Pia !
Jag finner detta!
Kan kan ju inte heller tro att det år sant.
Att du ich ni har förkorad erat son.
Pappan till dessa små barn.
Jag som jobbar med dlm gamla människor vet hur dom kan önska sig att kunna få somna in och då läser uag det här.
Så stor sorg ! Livet är som en glas skärva.
Skrämmande är det att allt kan bara övrr en ögönvlick var helt annorlunda....mina tårar rinner med. Uag vill Verkligen skicka massor av styrke kramar.ett varm deltagande !
Verkligen så som du säger , ingeng mamma Kulle behöva gå genom detta !!!!!!

Att vara här och nu är det Viktigaste av allt
. Livet här och nu !
Varma varma kramar till dig !!!!!!
Tånker på dig
Och

Villa Björkenäs Backen sa...

Han är fin !!!! Har följt dig nu dessa bliggåren och det gör så ont i mig att du behöver och ni alla gå genom detta.
Varma ste deltagande i er stora sorg !!!

Nina Lindh sa...

Kram <3

Gunilla sa...

Har inga ord ..men så fiint inlägg du skrivet..så direkt ur ♥...styrkekramar Gunilla

Bittan sa...

Finaste Pia !
Finns inga ord ,mina tankar är hos dig och hoppas du
känner de varmaste kramar jag sänder dig härigenom.
Du har så rätt i det du skriver .
Leva här och nu men vet inget om morgondagen .
Ta hand om dig .
Massor av kramar Bittan

marianne sa...

Lider med dej,det frukansvärda du nu går igenom,borde ingen mamma behöva genomlida.skickar många varma styrkekramar till dej.
Kram Marianne

marianne sa...

Lider med dej,det frukansvärda du nu går igenom,borde ingen mamma behöva genomlida.skickar många varma styrkekramar till dej.
Kram Marianne

Anonym sa...

FINNS INGA ORD : KRAMAR

Unknown sa...

Du vet hur mycket jag känner med dig vännen. Det finns ändå ett ljus mitt i allt det hemska och det är all värme och kärlek som strömmar mot dig, Martin och familj från alla håll. Skönt att du delar med dig så här och öppnar upp så att alla som vill kan trösta dig och få tröst av dig. Kärlek och känslor är något som lever vidare även efter döden för det har ingen kropp. Martin kommer att leva vidare med oss alla så länge vi kommer ihåg honom och pratar om honom och det kommer vi aldrig att sluta med. Kramar från din vän Marika

Svein Ove Støvner sa...

Gråter med deg Pia ....Ord dekker ikke hva jeg vil si til dere ...

Mor Inger`s hus sa...

Kjære, kjære Pia.

Takk for at du deler din sorg med oss - de fleste av oss kan ikke vite hva denne type sorg er, men vi kan sende gode tanker til deg og dine.

Mange varme tanker og gode klemmer fra Inger

Birgitta sa...


Tänker på dej.
Styrkekramar Birgitta

Anonym sa...

Jag läser din blogg och känner din förtvivlan, jag tror du gör helt rätt som sörjer öppet,som låter människor dela din vanmakt,kanske din tid framöver gör att du sluter fred med insikten att han är borta. Jag gjorde det inte å mina demoner äter mej 12 år efter. Släppte inte in. Tids nog reser du dig å låter de små liven han efterlämnade få all din energi. Våga leva, våga skratta och våga vara i nu. Tid är det enda vi har å jag önskar dig att all kraft du besitter kommer fram, sen får de nära ge dej den!! Stor kram från en som känner till...

mimmi55 sa...

Kära Pia.

Lider med dig då jag vet vad du går genom. Sorgen och saknaden kommer alltid finnas,men även alla underbara minner <3

Kramar dig hård i mina tankar och gråter med dig då även jag vet vad och hur hård sorgen är.



Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig en Faders hjärta,
giver ju åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.

Själv han är mig alla dagar nära,
för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill han bära,
han som heter både Kraft och Råd.
Att sin dyra egendom bevara,
denna omsorg har han lagt på sig.
“Som din dag, så skall din kraft ock vara,”
detta löfte gav han mig.

Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
blott vid dina löften, Herre kär,
ej min tro och ej den tröst förspilla,
som i ordet mig förvarad är.
Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
taga ur din trogna fadershand
blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.


>3 kram Seija

Huset i Lunden sa...

Så utrolig vondt å høre om tapet deres. Føler med dere i sorgen <3

Varme tanker og klemmer fra Mona

Anonym sa...

Vill bara skicka en kram,
en styrkekram..
Varmaste kramarna Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Sänder mitt varmaste deltagande i din/er sorg...
Styrkekramar,
Regina

Rummet för välbefinnande sa...

Pia, jag gråter med dig, med er i detta ofattbart svåra!
Kan fortfarande inte finna ord, men jag skickar all min kärlek och styrkekramar. <3

Margareta sa...

Det finns inga ord....
Jag tänker på er alla.
Kram Margareta

Anonym sa...

Finner inga ord.....men tänker på er alla.
Kram Elisabeth

Marie sa...

Beklagar sorgen, så fruktansvärt, det värsta som kan hända.

LOPPISLIV sa...

Ohhh Pia så fruktansvärt, gråter när jag läser, så hårt livet kan vara, så skört och orättvist! Finner inga ord, sänder mitt varmaste deltagande i er stora sorg. Tänker på er. Kram <3

G:a Affären sa...

Men Pia...så oerhört smärtsamt, och att mista ett barn är nog den största sorgen i livet. Er fina Martin....
Jag har inga ord som känns tillräckliga men sänder dig och de omkring dig varma tankar.
Tack för att du delat med dig och påminner oss om livets sköra tråd.

Varmaste kramen till Dig
Cia

Pia sa...

Jag kan inte säga något. Inte skriva en rad. Hur skulle jag kunna det? Hur skulle någon kunna förstå det du känner nu? Ändå vill jag försöka förstå, trösta...
Kan du känna mina tankar, min kram, som mina skuddsänglar skickar till nu? Må du få styrka att överleva allt detta!

"Det liv är icke längst som längst har varat Den levat längst som fyllde livet bäst"...

-Pia-

Disa E sa...

Det är starkt att skriva och berätta om det och det hjälper till i sorgearbetet, att själv se sina tankar och ord...prata om det och höra sina tankar och ord, alla minnen.

Jag beklagar er stora sorg och fruktansvärda förlust ni upplever just nu, men han finns med er ännu och vakar över er, följer er tills ni ses igen.

Varm kram.

Britta sa...

<3
// Britta

Fågel Blå sa...

Läser det som hänt, och finner inga ord,så fruktansvärt,
Tänder ett ljus för ER, och sänder över styrkekramar.
Kathrine

Maliva`s verden sa...

Kjære deg...så ufattelig trist å høre. "Som dagen din er skal din styrke være"....en setning som dukket opp hos meg akkurat nå. Ellers blir ord små i en slik situasjon som du befinner deg i nå. Varme tanker fra meg til deg

Unknown sa...


Jag vet att solen kommer att lysa på er igen, men, det tar lite tid.

Styrkekramar till er <3

Kram
Margaretha

sylvia sa...

Kjære Pia ,
Finnes ikke ord som kan trøste, <3
Er med deg i tankene, så viktig det du sier her,
Stor klem fra
Sylvia

Hajan sa...

Käraste lilla bloggvän, så fruktansvärt. Förstår Dig och vet hur det känns. Jag har ju nyss
nästan mist min make. Nu får Du vara en underbar Farmor till dina
barnbarn. Men detta glömmer man aldrig, så är det. Men för de små måste Ni vara starka, de vill ju ha en bra bild av sin älskade pappa.
Det kommer att bliva svårt,
trots allt finns det en morgondag.
men det kommer att taga sin tid.
Så skönt att Du skriver av Dig.
Jag älskar min blogg, den är nästan min bästa vän.
Stor kram från Harriet till Dig
lilla gumman.

Agnetha sa...

Stora varma kramar!

linnea-maria sa...

Herre Gud! Jag är så ledsen för din skull och dina barn barn. Du går igenom det som ingen ska behöva vara med om, han var för ung och dina barn barn alldeles för små :(
Ta hand om er och var rädd om dig.
Många många kramar /Therese

Magierin sa...

Jag önskar er mycket styrka för att övervinna sorgen och omfamna distans.Iva Wienna

Pilgården-Susanne sa...

Att förlora ett barn måste vara det svåraste. Jag har precis "kommit ut" på andra sidan sorgen efter att förlorat båda mina älskade föräldrar i våras, med 11 dagars mellanrum lämnade dom detta livet. Saknaden finns kvar som ett hål i hjärtat. Kära Pia skickar en stoooor kram till dig. Jag tror på att man träffas på andra sidan men det är en knapp tröst när man står mitt i sorgen.
Susanne

Jenny sa...

<3
kram,
Jenny

LilianandCompany sa...

Kram <3

Mira sa...

Så ufattelig trist, tårene renner her tenker på dere, så vakker han var, og de små som har mistet pappaen sin.

Varm Klem fra meg.

Blogzweden sa...

I've read your post and that's indeed your worst nightmare. My condolences.

Anonym sa...

Genom sorgens mörker,
lyser minnernas ljus



IreneL sa...

Jag blir så ledsen för dig och din familj! Den största tragedin är ju att förlora ett barn!!! Ord känns så fattiga i denna stund men jag skickat en stooor kram! Jag tänker så på dig i denna svåra tid!
Tröstkram!

Katta sa...

Beklagar verkligen. Förstår att det är den smärtsammaste sorgen att bära. Varm kram Katta

Unknown sa...

Min dypeste medfølelse til deg i din familie i sorgen... <3

Nette Cecilia sa...

Mina ögon tåras när jag läser ,så vackert du orkar skriva men som jag skrev till dig prata , prata ,det hjälper att inte hålla det tunga inom sig .Jag gjorde ett inlägg den här veckan med bilder från lördag vet inte om du läste det du har nog med dig själv nu .Som du skriver det här ska inte en mor behöva upplev jag har sett det på nära håll ,än en gång styrkekramar till er ,nette

STENLYCKA sa...

Varma kramar!
Raina

hemma hos lilla mej sa...

Så fruktansvärt <3 Måste vara det värsta som kan hända!!Sänder dej massor av sryrkekramar ,<3 Rita

Vit Hortensia sa...

Åh Pia! Så hemskt och ofattbart!
Läser det du skrivit om och om igen och tårarna rinner. Jag har ju själv en Martin, nu 25 år, min äldste son. Bara tanken på att förlora honom gör ont så vad är det då som ni går igenom?! Det går inte att förstå!!
Skickar en stor omslutande varm kram till er alla och hoppas att det ska vara en liten, liten tröst i allt det svarta!
Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mitt varma deltagande Pia, tänker på dig jättemycket.
Hjärtekram
AnnaMaria

mirandamaräng sa...

Det smärtar mig så oerhört i denna ofantliga sorg!
Kram/MirandaMaräng

Med en doft av lavendel sa...

Sänder en massa styrkekramar och värme till dej och din familj <3
kram Annika

Anonym sa...

Min man förlorade sin dotter för ett år sedan...hon var fullt frisk, men föll i koma en fredag och redan måndagen därpå så var hon "borta"...hon blev bara 28 år.

Sänder dig och de dina en styrkekram...Monica

Marianne sa...

Önskar dig och din familj varma styrkekramar i tanken och beklaga det ofattbara som hänt ♥
Kram

Änglarna finns sa...

Kära Pia!
Ja känner och lider med dej!
Sen kan man aldrig sätta sig in i, hur det är att förlora ett barn, om man inte själv gjort det!
Det viktigaste tycker jag är, och jag hoppas!! Att de som hör av sig och stöttar er nu, även finns där när begravningen sedan är över!
Det är DÅ som man verkligen behöver stöttningen när vardagen kommer!
Skickar en stor kram! /Annika

Anonym sa...

Tårarna rinner nerför mina kinder när jag läser vad du skrivit. Jag känner inte dig men läser din blogg. Sänder mina varmaste tankar. Nu har det värsta hänt.....
/Gunilla

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Beklagar det du o din familj går igenom...ufattligt trist!

Ja vad vet vi om vad som väntar bakom nästa hörn, om det vi läser i tidningarna om olyckor...det är någons kära det skrivs om.

Kramar o klem från mig!!

//Anna

Anonym sa...

Desde España, mi más sentido pésame.
Es lo más duro que una madre pueda soportar, sobrevivir a sus hijos.
Y aunque el periodo de duelo,se tiene que pasar. Acuérdate de los 28 años que lo has podido disfrutar.
Animos.

Unknown sa...

Jag är så oändligt ledsen att du misst din vackre son inget någon skall behöva vara med om att mista sitt barn precis som du skriver.
Många ledsna styrkekramar/
Berit

Gugis Pärlor sa...

Varmt deltagande i din stora sorg. Styrkekramar Gugi

Tante Titti sa...

Mine beste og varmeste tanker.
Titti-klem

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser ordene dine , og gråten er der. Det som har skjedd dere er jo som et verste mareritt og noe vi som foreldre frykter aller mest. Jeg vet ikke hva jeg skal si , for ingenting hjelper , men jeg tenker på dere . God klem til deg , hilsen Sidsel.

Unknown sa...

Hej goa Pia!
Läser fortfarande allt som oftast din blogg trots att jag inte skriver här så ofta. men nu känner jag att jag vill ge dig några värmande ord. Förstår att detta måste vara det svåraste en människa kan vara med om och helt ofattbart för oss som inte gått egenom något liknande. Tänker ofta på det du skrev för länge sedan om trekantens vassa hörn som slipas så sakterliga och blir till en skatt i ens hjärta....den här trekanten kommer nog ta lång tid att slipa men bli den vackraste skatten i ditt hjärta.
Ta hand om dig, styrkekramar Ing-Britt

susanne sa...

Beklagar sorgen, av hela mitt hjärta. Kram till dig och de dina. /Susanne

Fröken Tindra sa...

Vad ledsen jag blir för din och er skull! Jag beklagar verkligen förlusten av en älskad son. Så´nt skall man inte behöva vara med om. Vet ärligt talat inte vad jag skall säga...
Var rädd om dig/er!!
Stor och låååång styrkekram!

Anonym sa...

Vi tänker på dig och din familj. Häls. Inga-Lill och Tore

Gunillasljusglimtar sa...

Kramar igen i er stora sorg ♥ Gunilla

Gabriella sa...

Fick en rysning genom hela kroppen, så fruktansvärt det som hänt dig och din familj! Livet är inte rättvist. Jag beklagar verkligen!
All värme, styrka och kramar

Cajsas Faster sa...

Så fruktansvärt, det är nog det värsta som kan hända!
Fint att du orkar dela med dej.
Styrkekramar!
Marie

Elle sa...

Saknar ord...beklagar eran förlust.
Kramar <3

Änglarum sa...

Hej finaste Pia! har sedan jag läste på fb om er stora förlust av en älskad son.tänkt på er så gott som varje dag,så tragiskt <3 livet kan ta tvära kast och är så skört! Åter igen många varma kramar o tankar till dig o din familj! från Jessica

PillePalle sa...

Dette var utrolig trist a lese. Kondolerer.
Kram fra Tyskland, PiPa

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Takk for at du deler med oss, og takk for at du minner oss på hvor skjørt livet er! Varme tanker til dere i et av livets aller vanskeligste stunder!

Klem Cathrine

Marie maräng sa...

Hej Pia!
Tårarna trillar på min kind och jag känner och förstår din smärta!

Som förälder har man inte en tanke på att komma i den situationen att man skall måste planera och genomföra ens barns död och begravning.

Varma styrke kramar från mig!
Marie

Unknown sa...

Hei Pia,

jeg har lenge gatt og ventet pa det rette tidspunktet for a lese denne posten. Sa hjertlig trist og fint forde du bruker sorgen til a hjelpe oss andre huske pa det som er viktig...det glmmer vi sa fort. Du har og vil bli i mine bonner - God is close to the broken hearted.
~ Love, Nina ~

Pia sa...

Massor med tankar och kramar till er i er svåra tid. Finner inga ord... <3

Anonym sa...

Men så fruktansvärt. Kram å styrka

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.