söndag 26 september 2010

Månadens dukning
September
Då var det dags för min nya tradition
som jag startade i augusti.
Sista helgen i varje månad visar jag en
inspirerande dukning.
September månads dukning går i höstliga
färger.


Till förrätt serveras det cremig 
kantarell soppa.


Bordsduken är säckväv köpt som metervara HÄR
Ger en robust och höstlik känsla.
Tallrikarna är i vitt opalinglas med
mönster i brunt.
Underst har jag använt gamla ärgade runda
nysilverbrickor.



På varje tallrik står en gammal bakform
i bleckplåt.
Naturligtvis dukar jag som vanligt med "riktiga"
servetter med vackert broderi.




På mitten av bordet har jag dekorerat med löv,
äpplen, prydnadspumpor, squash och nypon.
Ljusstakar i fattigmans silver ger den rätta
glittriga höststämningen.



Udda vinglas med vackra slipningar kombinerat
med gamla robusta vardagsglas ger
en härlig lantlig toutch.



Soppa är en perfekt förrätt och den skall 
naturligtvis serveras i en gammal
soppterrin.


Lite bröd och grissini till är gott.



Kvällen är kommen och nu kan gästerna komma.
Visst ser det mysigt ut!?


Svampsoppa
1 liter färska trattkantareller
1-2msk matfett
4 msk vetemjöl
1 liter svamp eller grönsaksbuljong
1 msk tomatpuré
2-3 dl grädde
1 msk ädelost
1 tsk pressad citronsaft 
Stek svampen torr, tillsätt matfett o vetemjöl.
Häll över buljongen och
tillsätt ost och tomatpuré.
Låt sjuda i ca 10 minuter.
Tillsätt grädden och citronsaften.


Tallrikarna, servetterna, runda brickor mm
finns till försäljning i
Njut av helgen mina vänner och
duka vackert!

Pia
 


54 kommentarer:

Anonym sa...

beautiful!!!

Miruschka sa...

Du är så duktig, du har verkligen blicken för det lilla extra. blir nästan lite avundsjuk...*ler*

Här i norr är det skitväder rent ut sagt, det regnar HELA tiden.
Men, men, jag kan sitta inne och mysa istället för att vara ute och gå. Måste se det positiva i allt:)

Ha en riktigt bra helg!
Kram från mig

Livsnjutaren sa...

Tusen tack för ideén,jag tror minsann jag ska ställa till med finmiddag för barnen nästa helg. då är vi alla samlade. Har ingen säckvävsduk,men beiga lakan kan duga,hihi.
Ser alldeles underbart ut.Visst är det härligt att pynta med saker av naturen.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag kommer! Skulle gärna sitta där och njuta av din vackra dukning och goda soppa. Så fint du satt ihop allting med både matrial och färger. Bra tips med formarna på tallriken. Ikväll ska vi på kalas, hon är en hejare på och duka också.
Ha en fin lördag
Varn kram
AnnaMaria

Unknown sa...

WOW, vilken dukning, du har verkligen de "rätta ögonen" för det här! Alla detaljer, som ljusen, brödet... ja, allt!

Önskar dej underbar helg
Kramar
/Maggan

OlgaA sa...

Så fin dukning!!! Så höstligt och bjudande ser det ut!!

Ha en fin helg!

kram

Snäckskalsdalen. sa...

Du milde - så otroligt vackert och stämningsfullt!
Kram

Blått til lyst sa...

Så utrolig vakkert og gjennomarbeidet!
Så mange vakre detaljer som spiller opp mot hverandre og utfyller hverandre - bare fargene er en opplevelse i seg selv!
Jeg er dypt imponert og takker for inspirasjonen. I dag skal jeg på tur og regner med å finne traktkantareller, du skal se det blir suppe hos oss også!
God helg - Liv

The Secret Garden sa...

Vilken vacker dukning! Kan rikigt känna hur mysigt det vore att sätta sig ner där. :)

Trevlig helg!

Systrarna Hjertén sa...

Underbart!

Gillar duken otroligt mycket!

Mvh
Frida

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vilken härlig höstdukning och vad jag skulle bli glad att få bli bjuden till en sån fin dukning. Då skulle man känna sig uppskattad.
Tur att vi bloggvänner gillar gammalt, slitet och antikt då känner man sig inte så ensam i sin smak.
Kram Anette

vita drömmar och svarta tassar sa...

Du är bara så duktig suck!

Ha en mysig helg
kram wivi

Gammel stil sa...

Såå nydelig!! Virkelig vakkert dekket! Du er så flink du:) og du, takk for tipset om hesteskoen;) Vi bør kanskje snu den:)

klem:)

Sommerhuset i bakken sa...

For et utrolig vakkert høstbord. Regner med at gjestene kommer til å storkose seg rundt det ;-) Suppa høres kjempegod ut!

Ha en finfin kveld!

LjuvligtLantligt sa...

MKT bra fjäskat, har noterat detta ;)
Superfin dukning..klart sur för att jag ej åstadkommer ens liknande.. *L*
Kram Git

Sirpa sa...

Hej Pia!
Tack för dina snälla ord hos mig!
Oj jesses vilken fin dukning! Där skulle jag kunna lungt sitta, njuta av en go middag och skåla! Ännu mysigare på kvällen när man får njuta av tända ljus!
Har en fin kväll!
Kram Sirpa
Ps. Vad kommer till awarden så är det helt ok, jag tyckte bara att du var värd detta! Mys!

STENLYCKA sa...

Vilken vacker höstdukning.Du är så duktig!!! Vid det vackra bordet skulle jag gärna vara gäst och få njuta av god mat och en trevlig värdinna.
Tack för tipset hur man kan duka, jag skall ha gäster nästa helg passar bra med lite tips.
Kram Raina

Lisbeth sa...

Hvor er det smukt og stemningsfuldt..:-)
Virkeligt gennemført til mindste detalje.
Og hvor lyder der herligt med svampesuppe,nu blev jeg sulten...:-o)

Rgtig god fornøjelse og en god weekend.
Hej fra Lisbeth

toves sammensurium sa...

Utrolig vakkert og stemningsfullt...skulle gjerne sittet rundt det bordet der ja :))))
God helg:=)

(eddas) sa...

Heisann..:)
god aften...ja jeg kommer løpende i selskapet ditt,,håper du har masse rødvin..:)
Kjempeflott dekket på...helt nydelig servise og glass og alt...
ha en kooooos kveld
eddaKlemmer

Roses & Angels sa...

Å vilket inbjudande vackert bord. Så duktig du är på det där. Du skapar en så hemtrevlig stämning med dina dukningar. Det här är en så bra idé. Ser framemot nästa dukning. Man får inspiration ifrån dig att duka lite vackrare ibland. Tack Pia för att du delar med dig av det här vackra. Kram

Rosor och Spetsar sa...

Vilken dukning Pia, Så vackert o varmt välkomnande. Underbara höstfärger, här skulle jag med glädje sätta mig ner o njuta av den goda svampsoppan.
Mina madonnor hittar jag lite varstans, de med turkost i som du gillade hittade jag i en liten butik i Helsingborg i somras, visst är det vackert med lite turkost.
Gillar dina uppgrävda o hittde saker med turkost, så vackert
Ha nu en fin kväll o härlig söndag
Kram
Annelei

becca sa...

Hejsan!
Vilken härlig höst dukning du gjort, vilken dröm att få sätta sig och njuta av soppa hos dig. Så roligt att du dukar med dig gamla porslin.
Ha en bra helg, kram Rebecca.

Country Hill sa...

Riktigt vacker dukning med massor av höststämning. Svampsoppan låter smaskens gjorde en häromdagen som också blev god men ska spara Ditt recept. Här är det jobb som gäller hela helgen, målning, putsning och packning inför nästa veckas mässa roligt men lite jobbigt.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Lena

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Pia.
Vilken underbar höstdukning.
Vilken fest att sätta sej där.
Man känner ju sej väldigt ompysslad som gäst,om värdinnan lagt ner lite extra arbete.
Må så gott och ha en fortsatt fin helg
Kram Anette

Margareta sa...

Så vackert!Ja det är bara förnamnet.
Det låter verkligen gott med soppan.Trots sena timmen känner jag att det vattnas i munnen.
Du är en mästare!

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Margareta

Frøken Jægers Hus sa...

Bordet er dekket nydelig, som på et slott!! Men du bor jo et lite et. Dere må ha en herlig søndag når den først kommer krypende:)

Huset vid ån sa...

Åhhhh, Vad jag vill komma på middag hos dig!
Så vackert allting är in i minsta detalj!

Det måste vara en fröjd att få sitta vid det vackra höstbordet o bara njuta av allt.....

Ha en skööön söndag!
Kram T

Havfruen sa...

Skulle kosa meg godt ved det bordet jeg ja Pia:) Nydelig dekket bord med naturen som pynt:) Vakkert....
Nyt søndagen, klem fra meg:)

Lilla Rummet sa...

Wow, vilken härlig höstdukning. Ser så välkommande ut, där kommer gästerna att trivas.
Tack för receptet på en härlig svampsoppa.
När jag såg terrinen så kom jag på att jag budade hem din blåa terrin på Tradera i veckan.
Skall jag sätta in pengarna på ditt konto som jag redan har sedan tidigare?
Ha en fortsatt mysig helg.
Kram Britt

Vita små hjärtan sa...

Men å vilken mysig vacker höstdukning.... där skulle man gärna vilja vara med på ett hörn.
Å tack för receptet...
Ha en fin söndag.
Kram Agnetha

himlaverket sa...

Men vad snygg dukning. Roligt med lite mustiga färger såhär till hösten.
Må bra!

Eva Agnes sa...

Verkligt underbar höstdukning där jag mer än gärna hade suttit med.
Tack för alla dukningstips också.
Kramar Eva Agnes

Katta sa...

Vilken otroligt vacker höstdukning du gjort! Där skulle jag gärna slå mej ner på middag. Så mysigt det ser ut sen med ljuslyktorna när de är tända. Ha en fin söndagskväll, kram Katta

Felix sa...

Jag bara njuter... Vilken fantastiskt vacker höstdukning du har gjort! Härliga höstfärger! Kul idé med säckväv på bordet!

Hösthälsningar
Elisabet

Felix sa...

Jag blev så imponerad av höstdukningen så att jag glömde gratulera till awarden! Grattis!! Den är du verkligen väl värd! Förstår inte att du som är så ung har så vuxna barn... ;-)

Hösthälsningar
Elisabet

Norregård sa...

Ljuvligt!!! Så trevligt att komma som gäst till ett så vackert bord;o)

Kram Malin

Penseldraget sa...

Himmel så vackert Pia !!!!! där skulle man gärna sitta länge o njuta av både soppa och allt vackert som finns på bordet...
kram pia

Livet på Vestergård sa...

Så vacker dukning! Vid det bordet skulle jag gärna sitta länge :)
Bra ide´ att komma med dukningstips.
Kram Kicki

Anonym sa...

Oj oj oj! Jag blir stum! Sååå fint!
Kram Susanne
www.pilgarden.blogg.se

Alberte sa...

Tenk å komme som gjest til noe så gjennomført!
Nydelig - og oppskriftene gir meg vann i munn.
Klem fra Jannicke

Birgitta sa...

Vad fint att kunna sätta sej till dukat bord hos dej. Tyvärr har jag ingen matlust pga förkylningen som inte vill ge med sej.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Sologbolig sa...

Åååå, så vakkert høstbord. her fikk eg lyst til å sette meg ned. Nydelige kontraster mellom skjøre fine ting og den grøve strieduken og løvet. Ha ei flott veke. Klem.

Britt sa...

OJ! va läckert! Du har verkligen känslan och är inte rädd för att "ta i lite extra". Jättesnyggt!

Ha en fin start på veckan.

Kram britt

Birgitta sa...

Fantastiskt härligt och inbjudande, och ler igenkännande åt ljusstaken med prismor, en likadan står på mitt matbord i vardagsrummet, den är så läckert överdådig.

Säckväven blev väldigt bra och så snyggtmed löv och ljuslyktor, sätter mej gärna ner och äter den goda kantarellsoppan.

Kramar och ha en fin höstdag. Birgitta

heavenandearth sa...

Hej Pia!
Vad glad jag blir att du vill va med i min utlottning!
Lycka till!!

Jag har precis hittat mig en skröle.. men får inte gräva där!!!Hmrmpf! *inte glad* Den ligger på grannens mark o det e inte en så trevlig person som bor där... så det e bäst att låta bli!

Vilken underbar dukning du har gjort! Härliga färger!

Önskar dig en härlig höstdag!!
Kram! Iréne

Sirpa sa...

ÖNSKAR DIG EN FIN MÅNDAG!
KRAMIZAR SIRPA

Nilla sa...

Hmm... var in och kommenterade i går men jag tror minsann min kommentar försvann ?!
(hade det på känn, för jag fick nåt skumt meddelande)

I dag är jag inne igen bara för att det var så vackert dukat att jag fick lust och kika in.
Soppan brukar jag oxå göra, den är ljuvlig.

Ha de bäst !!
Nilla

Elle sa...

Jag orkar/hinner inte läsa igenom alla 48 kommentarer ovan min, men antagligen upprepar jag bara det de skrivit när jag säger:
Gud vilken vacker dukning!!!
*ler*
Häftigt att ha väv som duk! Ger verkligen en höstkänsla! Lyckliga den som får sitta vid ditt findukade bord!

Ha en bra vecka!
Kram Elle

Hem ljuva hem sa...

Vilken härligt vacker höstdukning du bjuder på. Jag älskar hösten och alla de fina färgerna den bjuder på. Jag är höst i färgskalan och det passar mig både i inredning och kläder, nu är det kul att plocka fram lite mer murriga färger i hemmet också. Så visst är hösten härlig..fast nu kan jag bara njuta av den från mitt fönster,,host, host..men det blåser så mycket så det är nog skönare att stanna inne. Hoppas du haft en bra dag, här har det varit en hemma dag och blir några till innan jag kan börja jobba igen.
Kram Anneli

Betty sa...

Makalöst !!! Vet inte mer vad jag ska säga för det är så vackert.
Vad kul med julfotningen , tyvärr har vi inte fått in ngr julsaker ännu , men vet att det kommer bli toppenfint ändå.

Kramar från Bettan i torpet !

Duse Pasteller sa...

Oj, så mange kommentarer du har fått!! Her får du en til:)
Fine bilder - et vakkert dekket høstbordet!!
Ha en fin uke!

Klem fra Janniche, Duse Pasteller:)

Ps: Give Away hos meg;)

EM sa...

Oj, Pia, vad många kommentarer. Jag fick scrolla och scrolla...
Tack för dina rara kommentarer. Nu är saker och ting bättre här hemma, så jag kan nog andas ut snart.
Underbar höstdukning.
sköt om dig
kram elsamarianne

Måddan - Himla lantligt sa...

*suck*

Ja, vem skulle inte vilja äta vid det bordet... ?

Så oerhört fint du gjort.... och vilken fotograf du är.... *leeeeeeeeeeeeeeeer*, duktiga du.

Skriver till dig via mailet, skulle behöva din hjälp (råd) - Kramis så länge