lördag 28 augusti 2010

Augusti dukning

Tänkte starta en ny tradition på min blogg
sista helgen i varje månad
blir det månadens dukning...



Augusti dukningen blir en riktig gammaldags
dansk "frokost" dukning.
Så som jag minns dem från barndomens somrar
hos farmor och farfar.
Ni som följt mig ett tag vet ju att både
mor och far är danskar.





Där åt man mitt på dagen "frokost"
Man fick varsin skärbräda, och sin egen kniv.
Sen var det massor av pålägg och bröd
"smörrebröd"
rester, ägg, kalla potatisar och grönt mm...




Osten gör sig fint under en vacker
kupa.



Vackra linneservetter med monogram,
hade vi nog inte, dessa är ett av
mina senaste inköp som hamnar i web-shopen 
inom kort!.
Det gör även smörknivarna.




Porslins skärbrädorna är hett eftertraktade idag,
och hamnar oftast mellan 3 och 4 hundra kronor.
Jag trodde jag hade 9 st men när jag började
plocka fram så hade jag tolv...
Vem vet kanske lägger ut några stycken?...


Ha en fortsatt fin helg
mina goa vänner!
Kramar Pia





34 kommentarer:

Country Hill sa...

Oj men det ser verkligen smarrigt ut, kan man eb sån fin frukost till inorgon!
Ha en fin kväll!
Kram Lena

Lantligt i smultronbacken sa...

Boka en plats åt mig vid det frukostbordet bums! Jag kommer bli proppmätt av all mat och alla intryck.

Säg gärna till mig och du vill sälja en skärbräda

Kram

Jenny sa...

Hej Pia!
Vilken fin dukning! Oj vad många porslinsskärbrädor du har:)
Dem är det många som samlar på!

Kraam Jenny

Betty sa...

Vilken underbar idé ! Kan erkänna att jag får dåligt samvete när jag tänker på hur de flesta av våra frukostar brukar se ut i våran familj.

Kram på dig ! Betty

Änglarnas hus sa...

Men så mysigt och trevligt du har dukat!
Gillar Danmark och har ätit frokost ute vid många tillfällen..älskar smörrebröd.. Trevligt att ha en egen liten skärbräda!!

Ha en fin lördagskväll!!

Kramis Sanne

Margareta sa...

Att äta frokost vid det dukade bordet vore en upplevelse man aldrig skulle glömma.
Ljuvliga skärbräden!! och bestick och servetter och ostkupan och ostarna och.....mmm.
Tack för vacker dukning!

Kram Margareta

Måddan - Himla lantligt sa...

Gokväll i stugan! Så vacker dukning du visar. Såg de vackra linneservetterna och vet du "De har MINA initialer" :O) - tror de är ämnade för mig :O)

Ser fram emot septembers dukning - blir säkert underbart vackert de med :o)....

Kramar

Måddan

28 augusti 2010 21:50

Alberte sa...

Tenk å få spise frokost ved et slik bord som er dekket med kjærlighet og omtanke. Fantastiske skjærebrett. Behold alle!
Nydelig innlegg.
Klem, J

toves sammensurium sa...

Å for noen aldeles vakre og nyyyydelige bilder du hadde tatt her! det hørtes ut som en veldig koslig (mysig) tradisjon det der ....sene,gode frokoster!!! Vi spiser sjelden frokost sammen,men søndagene DA skal det skje...nå ble jeg inspirert til å gjre frokosten i morgen enda mer koslig og til en hyggelig stund for familien :))))
kram fra Tove

Frøken Jægers Hus sa...

Er så glad i det blå og bordet ditt er dekket så fiiint! Jeg er meget glad i danmark og husker at frokosten var spesielt god og koselig. Takk for koselige kommentar!
Klem, H

hemma hos lilla mej sa...

Jisses att äta frukost hos dej skulle jag ju aldrig glömma.Vad underbart vackert dyukat.Hur mycket gott som helst att äta.Vilket underbart vackert inlägg.Ha det gott rara du Kram Rita ♥

Blått til lyst sa...

Så mye vakkert du har, og så ledig elegant du setter det sammen!
Bordet var en opplevelse å se, og mer enn fullt på høyde med bildene i mitt favoritt-blad - Klassiska Hem & Antik.
Veldig koselig å se, og helt sikket en opplevelse å få sitte ved et slikt bord.
Takk for titten!
Klem fra Liv

Rummet för välbefinnande sa...

Snacka om att du bor mitt i en skattkammare....
Ops, jag hade visst ett tjog med porslins-skärbrädor här - DU ÄR SÅ HÄRLIG PIA!!!!!!!!!
Nu ska jag nog gå och knyta mig tror jag för klockan är sen.
Ha en fin söndag goa du!
Kram kram Mia

Fågel Blå sa...

Åhhh där skulle jag vilja sitta och mumsa!!!!!
Så fint!
Ser nästan kungligt ut!
Hoppas du får en underbar Söndag!
Kram Kathrine

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vilken härlig dukning. Skärbrädorna var jättefina.
Kram Anette

Sirpa sa...

Hej Pia!
Vad fin dukning, det skulle vara glädje att äta runt det där bordet!
Det är skönt att duka fint när det är fest o så, men annrs blir det inte så ofta.
Hoppas du har haft en trevlig helg!
Kram Sirpa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken underbar dukning, jag är ju lika förtjust i blå-vitt som du. Det blir som en brunsch här, det danskarna kallar frukost. Skulle gärna slå mig ner där och hugga in.
Tror du har ny header också, visst är det mer blommor och vattenkannor...
Ha en finfin söndag
Kramar
AnnaMaria

EM sa...

Hej Pia. Har precis avslutat vår frokost. Som du ser, så blev det en långvarig, härlig med massa gott på bordet. Det blev ingen morronmad alls, utan vi gick direkt på. Skönt med sovmorgon ibland. Nu regnar det baske mej igen. Trist. Så vackert ditt bord är, med det blå-vita. Ha en go söndag.
kram elsamarianne

Lantligt i stan sa...

Åh så fint du dukat med alla läckerheter! Bara älskar porslinsskärbrädorna, får hålla lite koll i webbutiken tror jag! Linneservetterna med monogram är helt ljuvliga. Det ser så fräscht och gott ut alltsammans! Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram Anki

Havfruen sa...

Å så pent du har duket bordet Pia:) Alldeles nydelig:) Der skulle jeg ha kosa meg:) Du tar utrolig flotte bilder også:)
Ha en fin søndag videre, klem fra meg:)

Hem ljuva hem sa...

Dansk frukost är härligt..den ska avnjutas länge. Jättevacker dukning du har gjort, här blir det allt på en bricka eller en enkel dukning då sonen oftast sover när jag äter. Kanske skulle jag duka fint till mig själv någon gång.:-)
Önskar dig en fin början på vecka,..här är det också höstlikt idag..
Kram Anneli

Livet på Vestergård sa...

Så snyggt dukat!Passar ju jättebra med skärbrädorna. Jag ser fram emot att få tips på fler dukningar :)
Kram Kicki

Björklyans sa...

OJ det var en jätte fin dukning. Tycker själv om att duka fint som till vardags och till fest.
Varma hälsningar från Björklyan

Matilda sa...

Mycket vackert! Och gissa om din berättelse slår an vissa strängar hos mig. Min släkt kommer nämligen från Skåne, och där blev man alltid bjuden på just en sån där läcker måltid när man kom på besök efter en lång resa från Värmland. Helt underbart gott och mysigt!

(Älskar skärbrädorna också, tror att jag har en porslinskavel som matchar dem.)

Jag ser fram emot att följa dina dukningar, en riktigt bra idé.=)

Kram, Matilda♥

Huset vid ån sa...

Vilken rolig o bra ide....
Där skulle jag gärna slå mig ner, ser både underbart o gott ut! Må så gott! Kram Therese

Änglarnas hus sa...

Hej igen!!

Såg nu att du frestade mig om nyheter i din webbshop!! Visste inte att du hade en så nu har du gjort mig nyfiken ;)!!

Ja, det stora fatet är Mignon..älskar det!!

HA EN HÄRLIG SÖNDAGSKVÄLL!! kRAMIS Sanne

Elle sa...

Vilken fin dukning! Passar utmärkt till ditt fina hus!
Man ser att Danmark och Tyskland är grannländer. Även här kör man med egna brädor och knivar. Dina är naturligtvis mycket finare! *ler*
Vi använder dock den svenska varianten med tallrikar - brädor är inget jag har vant mig vid.
Ha det bra!
Kram Elle

Ewa`s Galleri sa...

Ohh vilken frukost ,där kan man sitta länge och njuta
Skärbrädena är verkligen fina
Ha en bra vecka

Gammel stil sa...

Alltid gøy å finne nye blogger, og hvertfall når den bloggen er så utrolig vakker og inspirerende!! Må nok sitte oppe i hele natt for å nyte innleggene dine:) kjempeflotte bilder!! Nei, nå ble vi glade!! Dette var morsomt!:) Går det an å følge deg? Vi er nye i bloggverdenen, så vi vet ikke så mye.. Vi prøver å ta fine bilder, og legge ut greie innlegg, men vet ikke hva folk synes! Ta gjerne en titt :)

Klem fra oss i gammel stil:)

Gammel stil sa...

Tuusen hjertelig takk for koselig kommentar tilbake hos oss! Alltid koselig med nye følgere:) Nå ble vi veldig glade:) Tusen takk!:) Ja, vi har en brønn, liker den veldig godt!! Vi har lagt ut noen andre innlegg om hagen vår også, blant annet om en kjerre som er en av våre største skatter!

Skal finne sengen nå, men vi er helt trollbundet av bloggen din:) Ha en flott uke:)

Klem:)

Lilla Rummet sa...

Vilken vacker dukning du gjort, ser så inbjudande ut man vill bara sätta sig till bords. Vackert blått porslin.
Ha en härlig vecka. Nu skall jag ta en titt i butiken.
Kram BRitt

Unknown sa...

God Morgon
Vilken dukning, och ett underbart vackert porslin.
Helt klart, att var och en använder en egen skärbräda, för att skära och bre sin macka.

Ha det gott
Kramar
/Maggan

Roses & Angels sa...

Vad härligt med nya idéer på bloggen. Dukningar! Så fint detta var man blir riktigt sugen. Underbara bilder från ert badrum. Gillar väggarna skarpt och klockan och allt i fönstret WOW. Dessa kandelabrar skulle passa hemma hos mig och om jag inte minns fel så har du dom i butiken? Ja allt ordnar sig nu, känns bra.Här försöker solen sig fram men vi får se om den orkar helt och hållet. Ha en bra dag Pia Kram

Unknown sa...


Vilken fin sajt, jag är så glad att jag hittade den. Jag bor i N.Y och jag får sån hemlängtan när jag ser en sån beautiful blog att titta på. Tack så mycket Pia.