söndag 1 september 2013

Månadens dukning augusti 2013

Månadens dukning
augusti 2013

Välkommen till min lilla tradition
här på bloggen!

Hela dagen har vi varit ute på diverse hyss
och påhitt.
Ett gäng glada tjejer som haft möhippa
för en väninna som snart gifter sig 
med sin älskade bonde.




Det är sen eftermiddag och snart vankas
kvällens avslutning, 
en trevlig middag tillsammans.
På en plats som passar den blivande bruden.
Eller vad sägs om detta ekipage!?




Ett mer passande ställe kan man väl knappast
hitta för denna middag och brudens
glada utrop säger allt när hon får
syn på platsen...




Bordet har byggts av delar från en gammal
vävstol, en bjälke från en nerrasad
ladugård och grånade brädor.
stolarna är i nyrenässansstil och privata.
Den vackra gamla kökssoffan är till salu 
och kostar 1900 kr.
Bara att höra av sig till mig.




Allt porslin är ur mina privata samlingar
av flytande blått i olika mönster.
Det blåvita är enormt vackert mot dekorationerna
som består av röda vinbär och 
Hortensia.




Ovanför oss dignar rönnen av bär som lyser i
den sena kvällssolens sista strålar.




 Tallrikarna är udda och som sagt i olika 
mönster i tekniken flytande blått.
Tillverkade ca 1860-1910 och i mönster
med namn som Krasse, Sobrown, Atalanta,
Pagod och Pensé mm.




Som en sträng mitt på bordet ligger 
gamla benvita spetsar och dukar.
Spetsarna ger en skir kontrast mot den
 råa bordsskivan.




Ovanpå spetsarna samsas porslinet pyntat med
doftande vinbär, sirliga vita ljusstakar
och Hortensia.




Glasen är udda i olika modeller och en del har
vackra slipningar.
Servetterna är handbroderade med blå
rosor i korsstygn.
Besticken i nysilver med bulliga skaft
och monogram.




Detaljer som gör bordet och dukningen 
nästan lite självlysande och doftande.
Detta i samspel med miljön och ett par vackra
arbetshästar som rogivande går omkring
och betar i hagen bredvid,
ger en härlig känsla av lugn.




Ovanpå varje tallrik står små fat
i pressglas.
Det är antika nålfat och fat från 
en dockservis.




Kan det bli så mycket vackrare
än så här?




Maten smakar ljuvligt och det blev en mycket 
uppskattad avslutning på en 
lyckad dag.




Tänk om, tänk nytt, och våga välja
annorlunda platser och teman
för era dukningar.
Garanterat tänker många av er nu...
oj man kan ju ha vinbär istället för
blommor det har jag aldrig tänkt på?!
Som sagt våga att gå utanför 
ramarna.




Här står kaffebrickan förberedd för nu
är det strax dags för desserten som består
av en vinbärssorbet.



Kom ihåg att en dukning skall
var en fröjd både för gom
och öga!

Kram Pia

18 kommentarer:

Arja sa...

Halloj Pia!
Återigen en otroligt vacker dukning som jag bara älskar :O)
Bra tänk där med att sitta på en "kärra" och det vackra rönnträdet!
Ha d gott kram kram Arja

Eva sa...

Oj, nej mycket vackrare än så kan det nog knappt bli, jag håller med dej!
Ser ändå fram emot nästa månads dukning och vad du hittar på då...
Ha en riktigt skön helg!
Kram Eva, Tinibelli

Marie maräng sa...

Otroligt vackert!
Du är verkligen duktig att skapa magi i dina dukningar!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

Nette Cecilia sa...

Vackert ,Nette

Myggan sa...

Vilken fin och annorlunda dukning. Den blivande bruden måste känt sig mycket speciell.
Jag får tacka för förmånen att få handla utanför din butik idag. Ja, jag passade ju på att kika in i butiken också förstås. Jag är otroligt nöjd med mina köp. Och jag har fått ett nytt utflyktsmål att återkomma till.
Tack för idag!
/Anna

http:/www.lavendela.se sa...

Man måste ju säga att någon brist fantasi har det här gänget tjejer.
Ett mycket tjusigt dukat bord mitt uti naturen.... Men det jag undrar hur i hela friden hinner och orkar Pia??? Vad tar du tiden ifrån.... Trevlig kväll önskar Britt på Lavendela

MirandaMaräng sa...

Underbart vacker dukning och originellt att sitta på ett traktorflak!
Jätte fina möbler!
/MirandaMaräng

Lisbeth sa...

Fantastisk smukt og hvilke farver.:-)
Ja du er en stor kunstner Pia..:-)

Knus fra Lisbeth

frøkenFilur sa...

Fantastisk!!
utrolig vakkert,sjarmerende og uttryksfullt.Så ble ikke denne bruden "happy" så vet ikke jeg.:)

;)

Mor Inger`s hus sa...

Helt fantastisk :)

Her skulle jeg gjerne vært gjest.

Klem fra Inger

Unknown sa...


http://vindsromantik.blogspot.se/

Underbar dukning, med underbart porslin och allt tillbehör. Du är så duktig att få till det extra, och få till myskänslan :))

Lycka till med allt du tar dej till!
Kram Margaretha

Pilgården-Susanne sa...

MMM helt i min smak!!!!
Har en gammal vävstol som jag funderat på att göra bord av.
Superfint!
Kram
Susanne

Sommerhuset i bakken sa...

Wow! Såååå nydelig! Sukk! For et utrolig vakkert bord. Helt, helt fantastisk. Så flink du er! Kan tenke meg folk storkoste seg rundt det bordet der ;-) Helt utrolig! Dobbelt sukk ;-)

Ha en herlig søndag!

Cicci H sa...

Vilken dukning! Där skulle vem som helst känna sig lyckligt lottad av att få vara med!

Hajan sa...

Bliver man inte lycklig av att sitta vid detta underbara bord. Då skall man ta mig tusan ingen mat
få heller.
Du är en mästare på att duka lilla vän. Tack för vi får vara med
och kolla. en stor kram från Harriet

Nina Lindh sa...

En sådan dukning är helt i min smak! Blått, gammalt, och bakom en traktor under rönnarna. Ja. Så ska det vara!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Suck...sååå vackert!! Härlig idé att använda vinbär istället för blommor!

Ha en fin ny vecka!
Kram,
Regina

Luna Ek sa...

Fyndigt tänkt och vackert dukat/ Luna