söndag 28 november 2010

Månadens dukning
November





 
Jul, jul strålande jul...
Visst skall julen stråla av tusen
juleljus, goda dofter sprider sig
från skinka, jansson, mammas köttbullar
och alla hyacinter.
Det är dags för julbord i 
Skogslyckan!





Stolarna har fått kransar och,
kristallkronan glittrar av frostade
girlanger...




Mitt på bordet tronar en låda byggd
av gammalt väderbitet trä.
Den har fyllts med mossa, lummer, hyacinter,
lite bling-bling och en stor
pampig pressglas skål med
frostade äpplen.








Eftersom bordsdekorationen är så svulstig
har jag dukat med enkla benvita
gamla Gefle tallrikar.





Som servetter har jag använt udda 
linnehanddukar med monogrambroderi i rött
och vitt.





Gamla bulliga nysilverbestick glittrar
i stearin ljusens sken.
Vinglas från stora varuhuset och julsnapsen
serveras i små slipade röda glas.







Vid varje kuvert ligger ett litet
paket, som gästen får ta med sig hem.
Tvålar, små dekorerade tändsticksaskar,
en handmålad sten mm.
Men ni skvallrar inte för mina gäster va?!







En hederlig gammal duk i linnedamast,
med ett vackert skimrande mönster,
 är pricken över i´et.





Julbordet står uppdukat ute i köket.
Tycker det är mysigt att gå iväg att hämta.
Om man skall försöka trycka in allt  på
bordet, så får man ju inte plats med
pyntet..går ju inte för sig..ler.







Mörkret faller, tomten smyger omkring
ute i snön och kollar så vi är snälla.
Ris a´la Maltan är uppäten och
alla suckar av välbehag.







Ha en trevlig första advents helg!
Och glöm inte att duka
vackert!

Kram Pia




52 kommentarer:

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Åhhhh,Din matsal o dukning är underbar....

Vilket ögongodis nu till jul!

Önskar dig en fin o stämningsfull första advent!

Kram Therese

Snäckskalsdalen. sa...

Jag kan ju inte skvallra för gästerna för jag är ju en av dom!!! Tänk om jag finge sitta ner vid ett så underbart vackert dukat bord....! Hur gör du, hur kan du, hur hinner du? Det är så fint, så fint, så fint och stämningsfullt....pust!
Kram

Anneli sa...

Hejsan.

Helt underbart fint!
Du kan få till det, men det vet vi ju....

Fina och mysiga foton.

Ha en skön helg,
Kram Anneli.

Fröken Tindra sa...

Åh, så oerhört vackert!! Vid det bordet hade jag känt mig som en prinsessa!
Ha en skön Adventshelg!
Kram!

Unknown sa...

Aah, du slår det mesta, med råge!
Du är så duktig att sätta ihop, och använda gamla saker, det blir bara så fint.
Blomsteruppsättningen, är en saga för sej...

Önskar dej en underbar 1;a advent
Kramar
/Maggan

Elle sa...

Det är så fint att jag nästan får tårar i ögonen...helt underbart!!
(saknar ord, är därför kort idag!!)
Ha en skön helg!
Kram Elle

EM sa...

Men Pia, vilket helt fantastiskt bord du dukat! Det förra var vackert, men nu har du överträffat dig själv...igen.
Precis nu skiner solen svagt genom snön... det snöar och snöar... men idag har vi vilodag från snöskottningen och tar nya tag imorgon efter brunchen...
kramen elsamarianne

Nette Cecilia sa...

Jaaa jag säger då de ,herre du milde vilket bord om jag blev bkuden skulle jag ju inte kunna gå därifrån 10 stjärnor av 10 ,kram Nette

Nette Cecilia sa...

Det borde nog vara bjuden (hihi)

Mys och hemtrevnad sa...

här ges högsta poäng för en fantastisk dukning...när blir man bjuden? kramis semlan

himlaverket sa...

Underbart med julbord.
Vilken vacker dukning du bjuder på ...
De frostiga äpplena var ju som pricken över i, förståss.
Ha en trevlig kväll...
kram ullamaria

Birgitta sa...

Så vackert du har dukat. Vill gärna sätta mej ner en liten stund hos dej och bara njuta. De frostiga äpplen är verkligen fina.
Önskar dej en skön och trevlig första advent.
Kram Birgitta

Penseldraget sa...

De var nog de vackraste dukning jag sett =) så vackert och stämningsfullt,vilka lyckliga gäster som får sitta där och njuta
ha en skön 1 advent
kram pia

Unknown sa...

Åååhhh vilken vacker dukning,trälådan mitt på bordet är underbar och allt får mig att tänka på en gammaldagsjul..Det pirrade i magen när jag kikade på bilderna...Jaaa helt underbart!!! Ha en riktigt myyyysig advent..KRAM/Annelie

hagagården sa...

Helt sagolikt vackert!!!!!
Kram o ha en fin dag.
ninni

Vita små hjärtan sa...

Så vackert Pia!!!!
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha

Magdalena sa...

utroooolig nydelig... god helg!

Margareta sa...

Himmelskt!
Allt är så vackert!!!!!
jag hör nästan änglarna sjunga igen....

Ha en fin första advent!
Kram Margareta

Norregård sa...

Herre Gud, vilket jobb du lagt ner....
Så vackert, vem vill inte fira Jul i Skogslyckan;o) Fantastiskt!!!!!!!

Kram Malin

Madame Morell sa...

Vad fint! Vilken stämning! Man liksom tappar luften.
Kram Jessika

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ vet du nå ble jeg nesten stum her jeg sitter..


så utrolig vakkert du har pyntet..det får meg til å tenke herskapelig borddekning...


Tenk og være gjest ved dette bordet..

en drøm...

klemmer 0))

Ofelias Hus sa...

Vilken himmelsk dukning!

Som tagen ur någon av de större månadsmagasinerna...dessutom har du fotat så vackert från så fina vinklar...

Njuter!!!

Ha en fin 1:a Advent!

Anette

Franske drømmer sa...

oioioi, så utrolig vakkert!!
Jeg kommer gjerne på julebord til skogslyckan! hihi!

Håper dere koste dere masse, og har nytt helgen! Jeg har vært i Sverige, nærmere bestemt svinesund! Hehe :-))

Ha en fortsatt fin helg, gode deg!

Stor klem

Nyanser av vitt sa...

Oj vad fint Pia. Dina gäster måste känna sig väldigt speciella som får sätta sig vid ett sånt här vackert dukat bord.
Sköt om dig och ha en mysig 1:a advent.
Kram Agneta

Pilgården-Susanne sa...

Vad fint! Ser lite amerikanskt ut! Kunde vara hämtat från en amerikansk inredningstidning!
Vackert!
Kram Susanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses så vackert Pia! Hos dig skulle jag vilja vara gäst, helt bedårande vackert. Såna trälådor är så användbara, det har jag upptäckt också. Och så fina servetter med röda monogram. Önskar dig en mysig advent.
Varm kram
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Den där omtalade balen på slottet kan slänga sig i väggen...det HÄR kallar jag underbart! Din dukning är outstanding, vilken ära att få vara gäst vid ett så vackert dukat bord.

Stor adventskram till dig!
Kraaaaam,
Regina

Unknown sa...

Vilken underbart härlig julkänsla du förmedlar i ord och bild - och såå vackert hos dig!
Önskar dig en strålande och fridfull 1:a Advent!
Kram Allis

♥ Pia... sa...

Åååhh.. du är ju helt enkelt makalös på detta med vacker dukning.. helt otroligt.. å så vackert sen.. blir lite så att jag nästan kände att du sa.. ja varsegoa och ta för er nu.. åå nu önskar jag dej en lika sagolik och vacker första advent.. kram..Pia

Fröken Grön sa...

Din dukning är makalöst, vansinnigt vacker! Som en dröm, helt enkelt.
Läckert med kransar på stolarna, och de frostade äpplena måste jag nog prova på att göra själv.
Ha en riktigt skön första advent!
/Anna-Karin

Sologbolig sa...

Åååå, så nydelig. Dette må vera det finaste bord eg har sett, så mange herlige detaljer. Så flink du er. Ha ei fin førjulstid. Klem.

Sjabbig men chic sa...

Underbart! Dom taget ur ett inredningsmagasin av det finare slaget.

Kramis Lisa

Blått til lyst sa...

Nydelig ble det, rett og slett nydelig!
Jeg elsker også å pynte bordet til trengsel, så hos oss må gjestene pent vandre til kjøkkenet for å hente maten. Halvspiste fat er jo ikke no' særlig lekkert på bordet!
Morsomt at du pynter med frostet frukt, det er jo en gammel skikk som er vel verdt å trekke fram.
Det må være stat å være dine gjester!
Klem fra Liv

Country Hill sa...

Kan bara hålla med alla så sagolikt vackert!
Ha en fin kväll!
Kram Lena

Livet på Vestergård sa...

Så underbart vacker din novemberdukning är!
Man känner riktigt av julstämningen.
Kram Kicki

Unknown sa...

Vackert, underbart, sagolikt ja man kan säga mycke fint om din dukning. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna beskriva den men gästerna hos dig känner sig nog specielt välkomna.
Ha en skön första adventskväll, kram Ing-Britt

[ c o y o t e ] sa...

Hej!
Nä, vet du.. jag klarar inte det här snart.. Sitter här med tårar som bränner i ögonen av välbehag när jag ser ditt hem.. Jag fattar det inte! Du är såå duktig på att få fram den rätta stilen för ert hem.. Helt fantastiskt!
Jag antar att ni satt läänge och avnjöt den goda maten där..

Förövrigt hoppas jag ni haft en fin helg!

Kram på dig!

mia

Aratorps Lena sa...

Men Pia, det är ju inte klokt vad fint du gjort! Helt otroligt! (som vanligt...)

Superkul om du kommer förbi i veckan! Säg nu bara vem du är så jag får hälsa ordentligt! Kram!

Inspiration i vitt sa...

ååå Pia vad du är duktig. Jag skulle älska att sitta där hos dig och bara titta på allt fint, skulle förmodligen inte få i mig någon mat hihi. Underbara bilder som jag njuter till fullo av. Kram på dig/INgela.

Alfa sa...

Wow...så utrolig vakkert det var hos deg. Nydeligt pyntet.
Tusen takk for hyggelig hilsen inne hos meg:). Blir så glad.
Nyt tiden framover.
Klem Alfa

Märta sa...

O så fint, tänk att få njuta en måltid vid det bordet! En fröjd för ögat och säkert för magen också!
Ha det gott!
Märta

Anonym sa...

Så underbart vackert det blir.Kram Pia

Rosor och Spetsar sa...

Åhhhh så vackert din dukning är, så inbjudande och mysig, och tack söta du för dina gulliga ord hos mig.
Kul att du är med i min adventsutlottning - lycka till.
Önskar dig en fin vecka, nu ska jag kika in i din butik.
Kramar
Annelie

Jenny sa...

Hej Pia!
Men åh vilken vacker dukning! Där hade jag gärna satt mig till bords:)

Hoppas du haft en trevlig första advent!

Kraam Jenny

STENLYCKA sa...

Godkväll!
Vilken underbar dukning igen.Du är så himla duktig. Har du inte funderat på att göra en bok om dina vackra dukningar, jag vet att sådan böcker brukar vara populära att låna ut på biblioteket.
Hoppas vi kommer att få se mer av dina vackra bordsdukningar.
Tänk att få vara gäst vid ett så vackert julbord!
Önskar dig en bra vecka och jag hoppas du inte är insnöad...förstå mig rätt...Här har vi stora problem på vägarna med all snön som yr och bildar drivor.
Kram Raina

Lilla Blanka sa...

Hej goa Pia!


Jösses, vilken underbar dukning!!!
Dina gäster är lyckligt lottade, wow så mycket vackert att titta på. Underbara bilder!

Jag måste komma ihåg att frosta frukten till julbordet, tycker det är så himla fint!

Kram
Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, vet du - jag satt precis och tänkte samma sak förut.
Kikade in en snabbis hos dig förut men hann inte skriva då också såg jag din vackra dukning, äpplena också tänkte jag på lummern och vårt möte. Tänk att det är ett år sedan!
Nu ska jag krypa till sängs men ha det så bra min vän.
Hoppas du får lite vila då och då så du inte sliter ut dig.
Så längtar jag efter att få ha dig här *ler*
Kram Mia

♥ Franska Liljan ♥ sa...

M A K A L Ö S T vackert!!! Fantastiskt fint har du dukat :-)

Kram Helena /franska liljan

Lilla Rummet sa...

WooW, vilken vacker juldukning. Där skulle man vilja sitta som gäst och bara njuta av allt vackert du gjort.
Har du frostat äpplerna själv, isf hur gjorde du då?
Ha en fin vecka.
Kram Britt

(eddas) sa...

Åh så vakkert du har gjort det...helt nyyydelig alt sammen..skulle gjerne vært gjest ved ditt bord:)
ha en fin dag...her er det kommet litt sne og er kaldt...
klem klem til deg...

Anonym sa...

Beautuful decoration and photos!
Big regards.

Anonym sa...

Så många underbara ting. Tänk att få se allt detta och kanske sitta vid en spådan dukning. Det vore underbart.
Annki