lördag 7 april 2012

Månadens dukning
April 2011


Jag lyfter upp förra årets påskdukning
tänkte ni kanske tycker det
är kul att se den igen...

Den här gången har jag dukat uppe
på övre logen i ladugården.
Här uppe hade vi dansen på vårt bröllop,
och här finns både 
bar och scen!




Jag älskar det gamla spåntaket,
och doften av trä.
Solens strålar letar sig in mellan
spjälorna och de spröjsade fönstren 
uppe i nocken.


Över bordet hänger det gamla vagnshjulet
som påskpyntats med påskliljor.
Löken och rötterna får vara
kvar, för jag tycker de
är vackra.


Stolarna har pyntats med doftande
nyutsprunget björkris,
och bordsduken består av tre gamla
hemvävda linnelakan med
bred knypplad spets!


Denna månads dukning går i gröna 
och turkosa toner.
Olika tallrikar skapar samtalsämnen vid bordet.
Vackra gamla glas sk. remmare i
olika gröna nyanser.




Gröna Anna är en av tallrikarna.
En klassiker som alltid är lika
populär...




Vid varje kuvert står en turkos gammal flaska
med iskallt vatten.
Man blir törstig av påskbuffén!




Mitt på bordet ligger en gammal vacker spets,
och silverbägare med vitsippor.
Bägarna står på speglar som skapar
ljuvliga ljusreflexer på bordet.
Mellan bägarna står gamla  saltkar
i pressglas, med värmeljus.


Servetterna består av gamla vita
linnehanddukar med monogram.
Och på varje plats
finns ett påskpyntat äggskal.


Hoppas jag kunnat inspirera er till
era egna påskdukningar.
En vacker dukning är både en fröjd för ögat,
och något som förhöjer hela
måltiden.
Påsk kramar från
Pia

50 kommentarer:

Familjen Engelbrektsson,Johansson sa...

Oj vad fina bilder du visar,och ha en härlig påsk.

Unknown sa...

Såå fint, du är en fena på dukningar. Blir det att sitta däruppe nu idag?
Gillar det dyutlagna riset på stolarna. Och de dekorerade äggskalen är en lyckad klassiker.
Får se om det blir nån dukning överhuvudtaget här, har blivit så förkyld så det prioriteras nog bort. Skulle haft gäster i stugan men har sagt ifrån.
Önskar dig en fin påskafton.
Kram Ing-Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Ohlala, vilken helt fantastisk dukning, fantasin din har absolut sprängt alla gränser, det är så fint så fint och jag ber att få boka min plats i soffan så jag bara kan välta mig ner och ligga och titta på allt det vackra när jag ätit av påskmaten!
Underbart!
Glad Påsk
Agneta kram

bakom berget sa...

Såå fint! Här kan man samla på sig många fina tips och inspiration till kommande kalas och fester. Vilken härlig loge/loft ni har att anordna era fester på. Blir det midsommardans där sen eller :o)
Ha en fin fortsättning på påsken!
Kram Åsa.

EM sa...

Men, så vackert, Pia! Vilket enormt arbete du lagt ner på denna dukning.
Jag kan känna doften av takspånet, blommorna och det skira björkriset.
Fantastisk dukning. De där remmarna med gröna foten känner jag igen från nånstans...hmmm. Ja! såna hade en släkting "till fint".

Rosor och Pioner sa...

Sååå vackert, helt fantastiskt.
Fortsatt trevlig helg
Kram Susanne

Lena/isklockan sa...

Pia...du är otroligt duktig. Helt i min smak. De gamla flaskorna med vatten....vilken pangide´.

En härlig inspiration.

Önskar dig en trevlig påsk.

kramar

Susanna sa...

Hejsan


Vackert!!!!
Ja nu fick jag lite tips om hur jag ska duka i kväll.
Nu önskar jag dig & din fam en underbar Påskafton
Krammiz
Sussi

hemma hos lilla mej sa...

Mmmm vad vackert och fint du har gjort.Bara så himla underbart.Önskar dej en härlig påskafton goa du .Stor Påskkram Rita ♥

Mina Gouldsamadiner sa...

Ujujuj,tänk att få sätta sig vid ett sådant vackert bord.Mkt roliga detaljer och piff.Mig hade det ju verkligen satt igång att samtala om.Remmare gillar jag,har gula sådana i olika storlekar.Dom är så fina att duka med till fest.Skojigt oxå med en gammal flaska vid varje kuvert.
Ha en go afton.
Kram Kicki.

Uttan sa...

Oj!! Oj.... Jag kan titta på dessa bilder huuuuur länge som helst. Vilken dukning. Så vackert. Vad Du är Duktig!!!
Omgivningen är ju fantastisk.
Blommorna i tak kronan Waov!!!! Det lilla ägget på servetterna.....ALLT Bara SÅ UNDERBART VACKERT!!!!

Önskar Dej en God och Glad Påsk!

Kramar!

Margareta sa...

Så underbart!Din förmåga att få till det är enorm.
Så vacker miljö.....
Inspirerande....
Ja,allt är så otroligt fint!!!!

Kram margareta

Bittan sa...

Sååååååå fint , du är otroligt kreativ.
Har du släpat upp allt det bara för fotande??? .
Hoppas verkligen ni satt där och åt och njöt av den vackra dukningen också.
grönt och turkos var en härlig kombo :-)
Ha nu en fortsatt skön påskhelg både du och familjen.

Kraaaaaaaam Bittan

Hanna sa...

Glad påsk.
kram
Hanna

4U2 sa...

Får jag komma på besök? ;) Vackert!

Anonym sa...

Tack för hälsningen,vi njuter i det fina vädret. Inga-Lill och Tore

Margot sa...

Wow, så fantastiskt fint du har dukat, så duktig du är! Vilken njutning att få slå sig ner vid det härliga bordet!!! Underbart med de turkosa vattenflaskorna!
Önskar dig en Skön och Härlig Påskhelg!
Kram Margot

Ewa`s Galleri sa...

Vilken fin dukning ,roligt att se lite påskfint
Här är det mest renovering ,men ikväll blir det grillning med goda vänner
Ha en riktigt skön fortsättning på påsken

Änglarnas hus sa...

Hallojsan goaste Pia!!

Wow! så läckert att ha en festloge för större sällskap! och såå snyggt du har dukat där inför påsken!!
Kanonfint att ha löken kvar på växten!

Jo, tack!! Pia, vi hade en ljuvlig vecka på semestern..och desto härligare att komma hem till detta vårväder!!

hoppas att du har en riktigt härlig påskhelg med god mat och familj!!

Kramis Sanne!!

Så Vitt Jag Vet sa...

Oj, oj vad vackert och inbjudande det ser ut på er ladugårds vind..
Skulle gärna komma med och njuta !
Ha en fin påskhelg !
Kraam
Sanne

himlaverket sa...

Önskar dej en underbart skön påsk!
Vilken underbar loftdukning....
kramar ullamaria

Blåbärs och smultronstället sa...

Underbart vackert!
Där skulle jag gärna sitta och njuta av dukningen och god mat...
Du har många fina idéer som passar fint ihop.
Glad påsk!!!
Kram Susanne

MissMette sa...

Hei Pia :)
Så FANTASTISK nydelig og vakkert du har
dekket og pyntet ღ Ja, her skulle jeg
også gjerne ha sittet ned og kost meg...
Herlige detaljer, og farger satt sammen!
virkelig n.y.d.e.l.i.g..... virkelig
nydelige bilder, og inspirasjon!!!
Ønsker deg en fortsatt fin helg og påske
Stor klem fra Mette

Mjuka sa...

Men åh vilken fin inspiration du visar. Det måste vara helt fantastiskt att ha en sådan loge.
Vill önska dig en god fortsättning på den fina påsken
kram Malin

Gugis Pärlor sa...

Fantastiskt fin dukning! Det blir svårt att slita sig bort därifrån... men det är ju meningen att gästerna ska trivas lääääänge vid bordet så klart ;O) Jag gillar ju allt vid ditt bord men hjulet med de hängande påskliljorna är något alldeles extra... Jag får nog ta och se mig om efter ett hjul att börja hänga upp blommor i (fniss) Fortsatt trevlig Påsk!

Kram Gugi

Ett Vitare Hem sa...

Åh jisses så vackert!!
Ha en fortsatt härlig påskhelg!
Kram/Lena

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Ojojoj... så otroligt vackert. Det var helt klart den finaste och smakfullaste dukning jag har sett.
Oj vad du är duktig.
Ha en fortsatt fin helg och underbar dag.
Kram
Jessica

(eddas) sa...

Fantastiske lokaler,og en alldeles nydelig bordekking og pynting.Kjempeflink er du...
klemklem fra Røros..

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses så vackert! Vilket härligt ställe, toppen och ha en loge till sommarkalasen. Så jättefint med lökväxterna i hjulet, en ljuvlig känsla av vår och påsk. Så roligt och vara gäst hos dig.
Påskkramar
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken ljuvlig dukning och en så härlig atmosfär bilderna ger! Du har dukat så fint och vilka vackra detaljer du skapat!

Önskar dig en underbar fortsättning på påsken!
Kram,
Regina

Elsa och Helena sa...

Kikar in för att önska fortsatt trevlig Påsk och vad möts jag av! Den mest himmelska dukning jag har sett, så skirt och vackert så man blir andlös. KRAM Helena

Pia sa...

Nu sprängde du nog hela potten! Har aldrig sett något liknande!!! Helt otroligt skickligt och proffsigt och såååå vackert!!!!

Du har gett mig enormt mycket idér och inspiration!!!

Glad fortsättning på påsken!

Kraam!
-Pia-

Fågel Blå sa...

Åhh så fiiint, vilket ställe!!!!
Vilken stämning bilderna förmedlar!!!!
Underbart vackert!
Hoppas du får en fin Fortsättning på Påskhelgen!

Kram Kathrine

skifferhuset sa...

Oj säger jag bara, så snyggt å fint, tänk om man kunde få till något sådant själv! Å vad du är duktig på sådant, jag bara satt å gapade när jag såg dina bilder! Tjusigt! Kram Iréne

Unknown sa...

Du är fenomenal på dukningar!
Kram Anna

Marie-Louise sa...

Men så snyggt! Jag blir alldeles salig, det är underbart. Och vilken rolig idé att hänga upp påskliljorna med lök och allt :) Glad Påsk

Hjemme hos meg sa...

Hei Pia!
Såå nydelig :)

Klem Anette

Sommerhuset i bakken sa...

Det er bare fantastisk! For et herlig rom - og så utrolig fint du har gjort det. Helt nydelig!
Så flink du er - og så heldige dere er som har et så fint lokale. Vakkert!

Ha en super dag!

Unknown sa...

Så vackert och det är ännu finare för att du dukat på logen..:)) Vilket mys..KRAAAM vännen och ha en fortsatt skön dag!!

Fairytale sa...

Gud så fint du gjort, verkligen mysigt uppe på logen :) Man får verkligen många tips och ideér med dina dukningar. Jättefint! Hoppas att du haft en underbar påsk, nu så är ledigheten slut för min del och en ny vecka tar fart, får väl se vad den har att erbjuda!
Ha det gott!
Kram Tina

Nyanser av vitt sa...

Underbart vacker dukning och vilket ställe du bor på vännen. Fantastiskt.
Tack för din rara påskhälsning hos mig. Hoppas du har haft en fin påskhelg.
Kram Agneta

Norregård sa...

Det här med att duka det kan du;o)

Kram Malin

Anonym sa...

Så otroligt fint att jag inte finner ord!

Svarta tassar i vit soffa sa...

Du får alltid till så fina dukningar! :)
Påskliljorna i det gamla vagnshjulet blev väldigt vackert. Tror nästan att vagnshjul får stå överst på min "hitta-på-loppis"- önskelista.
Kram
Jenny

Mys och hemtrevnad sa...

inspirerande dukning som vanligt pia! Tittar in och önskar dig en god fortsättning på påsken...kramis semlan

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Glad Påsk från Australien♥

Anonym sa...

Nu fick jag den där känslan av att tappa andan igen, åh så vackert. Helt otroligt fint, vilken dukning och vilka bilder.
Jag säger WAOW!!!!
Ha det gott
AC

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen,
Tittar in för att önska dig en mysig påskdag.
Kram Agneta

Britt sa...

Du är ju makalöst duktig på att inspirera med dina underbara dukningar!
Tack snälla!

Ha nu en fortsatt härlig påskhelg!

Kram Britt

Puumuli sa...

En fröjd för ögat - verkligen!

Glad påsk!

Kram
Sari från Puumuli