söndag 27 november 2011

Månadens dukning
November


Jul, jul strålande jul...
Första adventshelg och starten på en tid
fylld av dofter, minnen, traditioner,
och förväntan.




En vacker juldukning för mig är klassisk,
skimrande, pampig, lite gammaldags och med en
 känsla av
filmen Fanny och Alexander.


Som vanligt vurmar jag för återanvändning,
man har oftast så mycket i sina
gömmor som går att 
återanvända.





Gästerna möts av varm ångande glögg serverad
ur små muggar i pressglas.
Sorlet blandas med dofterna från
hyacinter, levande ljus och den
stundande julmaten.





Som bordsduk har jag använt gamla lakan med
spetsar och röda monogram.
Så fint när broderierna och spetsarna
hänger ner på bordskanten.


I mitten av bordet har jag lagt en slinga
av färskt granris.
Ovanpå det hyacinter i mossbollar.
Ta ur hyacinten ur krukan och borsta av
 jorden.
Klä löken med mossa och krama till en boll.
Avsluta med några varv grön sytråd 
eller ståltråd.





Mellan hyacinterna ligger små mosspaket.
Klä små askar med mossa och knyt
ett fint band runt.


Här ligger även röda äpplen och låga glas 
i rött får agera ljuslyktor.
Kombinationen rött glas och levande
ljus är magisk...







Kristallkronan har klätts med lite lummer,
eller futt som vi säger här i trakterna.
Mer om varför den kallas så kommer i
ett senare inlägg.





Gamla broderade klenoder i rött och vitt 
har letats fram ur gömmorna och får
pryda matsals skåpet.
Mycket blickfång skapar samtalsämnen
vid bordet.




I ena änden på bordet ligger en hög med
vackra paket.
Klädda med bibel och notpapper, pärlor,
vackra snören och tapetrester mm.
Det blir en liten enkel överraskning till
varje gäst att ta med sig hem.
Paketen behöver inte ens innehålla
något, 
utan kan ges bort som en
fin dekoration att ta fram varje år
som ett vackert minne av denna
magiska kväll.







Årets juldukning är gjord hemma hos Kerstin
och Valter i Månstad.
De köpte det stora före detta mejeriet
byggt 1898
år 2000 och har sedan renoverat det
i en genuin gammaldags stil.
Första gånger jag besökte deras hem och satt
och åt i deras vackra vinröda matsal
med de mörka ekmöblerna,
tänkte jag på hur vackert det måste vara
vid  juletid!
Nu vet jag...





Porslinet jag använt till årets dukning
är i lantligt rött och vitt.
Det heter English Scenic och är från Adams
Staffordshire.
Ni hittar både mattallrikar, djupa,
förrättstallrikar och assietter i
web-shopen.
Till servisen finns också fat i många 
storlekar, kanna och vacker
såsskål.





Även de benvita mönstervävda servetterna finns
i web-shopen.


Vinglasen är i pressglas och privata,
men de vackra likör/snapsglasen
i pressglas är till salu.
Glasen är viktiga till en juldukning,
de skall gnistra och glimma
i skenet från de levande
ljusen.







Servettringarna har jag tillverkat av
gamla pepparkaksformar.
Ovanpå dem har jag limmat kakformar
i två olika storlekar, och
dekorerat med bokmärken.






 Vid varje kuvert står en liten ljusstake
i pressglas i kammar modell.
Även dessa finns till 
salu.





Gamla snirkliga silverbestick är pricken över 
i´et för att få den rätta 
glittrande känslan.


Jag hoppas jag kunnat inspirera er till
att börja planera er egen juldukning.
Jag vet att jag tjatar men jag säger 
återigen att en vacker dukning
är väl så viktig som maten.
Gästen känner sig välkommen
och tar med sig vackra minnen
hem.





Vill tacka Kerstin och Valter
för att jag fick fotografera i ert vackra
hem!


Nästa dukning blir sista helgen i december,
och då är det dags för årets
nyårsdukning!


Njut helgen!
Kram Pia

64 kommentarer:

Puumuli sa...

Vilken underbar stämning du har lyckats skapa med julbordet! Nu känns det lite som om julen är på väg... Servettringarna är fina!

Ha en skön helg och tack för de vackra bilderna!

Kramar
Sari från Puumuli

G:a Affären sa...

Vilken fantastisk dukning du gjort Pia! Verkligen julstämning, paketen av mossa och olika papper är jättefina. Vilken present för gästerna och iden med servettringarna gillar jag.
Glöm inte vad jag skrev om väggalmanacka....
Önskar Dig en fin advent.
/Cia

Gunillasljusglimtar sa...

DU Ä-R fantastiskt duktig måste jag få säga om o om igen! Såå fint det blev! Servettringarna var ju för mysiga,ja allt förresten.Finner inga mer ord! Ha en fin första advent Pia med eller utan snö..Kram på dej ♥ Gunilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Sagolikt vackert, ett rum som gjort för juldukning. Ser att du har med den lilla söta röda kappan, så gullig. Och dukningen är så vacker, lyckans dom som får vara gäst hos dig eller Kerstin.
Ha en härlig adventshelg
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Otroligt vackert Pia! Du är så duktig!
ps. Nu har jag sett reportage. Urfint!
kram Anna

Tinis vita hem sa...

Ljuvlig stämningsfull dukning med så många vackra detaljer :)
Ha en fin första adventshelg!
kram Tini

Änglarna finns sa...

Godmorgon!!
Måste ännu en gång säga...Du är fantastisk!!! Med dina dukningar. Bara såå fint!!
Underbart att få lite tips och inspiration...som jag även skrivit tidigare!!
Jag önskar dej en underbar lördag!!
Kram Annika

Susanne sa...

Hej Pia!
Vilken vacker juldukning....gillar verkligen att du dekorerar hela mitten på bordet, ska jag ta efter, vid jul har man ju ändå ingen mat på bordet så man kan ju ta i ;))
Ska iväg och köpa tidningen idag ;))
kram susanne

STENLYCKA sa...

Pia,Pia...du är makalös ♥♥ Underbart vackert!!!
Jag skulle gärna slå mig ned vid detta fantastiska julbord...inte behöver jag bli serverad någon mat ...nej, jag vill bara sitta en stund och njuta av allt vackert, känna dofterna av hyacint och mossa, se hur kristallglasen glittrar i ljusen,det vackra porslinet, din servettringar som är så bra... -ta paten på detta! Jag skulle också titta på de härligt inslagna paket och nyfiket undra vad de kan innehålla. Tänk vilken lycka att bara få sitta en stund och tänka på dig goa Pia,hur underbart det är med fina människor och hur glad jag är att genom bloggandet fått möta dig och att få se och uppleva ditt vackra hem och din skapar glädje, för mig känns det så bra.♥♥♥
Tänk idag får jag också läsa och se ditt hem i Leva och Bo, du skall veta att jag väntar på killen som brukar komma och sälja den vid dörren.
Ha nu en underbar advent och hälsa till Kerstin och Valter och tacka att jag fick komma in i deras hem och njuta vid deras matsalsbord.
Kram Raina

Unknown sa...

Meeeen Pia,jag blev alldeles tårögd,för guuud så vackert..;)) Det där bordet skulle nog jag sitta vid flera dagar,för mig förmedlar bilderna kärlek...;))
KRAAAAM vännen och tack för en underbar början på dagen!!!

Så Vitt Jag Vet sa...

Så otroligt vackert och så många fina ideer. Du kan du... Din dukning ger en varm och härlig känsla av jul !
Kraam
Sanne

Bittan sa...

Hej vännen !

Upprepning igen men du är HELT OTROLIG på att skapa vackra orginella dukningar !!!!!
Precis som jag tänkte mig när du har beskrivit den , en riktig Fanny och Alexander och med din text lever man sig in i att få bli bjuden och sitta med vid bordet . Nu ska jag ta mig ut och köpa Expressen :-)

Må så gott , nu ser jag fram emot Nyårsdukningen.

Kram Bittan

Mys och hemtrevnad sa...

leva och bo nästa grej på dagens lista!! Jättefin dukning du gjort! Kramis semlan

Penseldraget sa...

Kan bara instämma med övriga... helt underbart vackert.. gillar dina servettringar ;) önskar dig en fin 1 advent
kram pia

Blått til lyst sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sommerhuset i bakken sa...

For et fantastisk bord! Jeg føler at tiden har blitt skrudd mange år tilbake i tid til en herlig nostalgisk, gammeldags jul. Fargene, pynten, serviset og alt er bare så gjennoført og flott. Og for noen utrolig flotte pakker. Jeg skulle gjerne tilbrakt julekvelden rundt dette bordet sammen med nære og kjære. Bildene og innholdet i dem gir en helt spesiell, god og flott julestemning. Du er bare såååå flink!

Blått til lyst sa...

For et aldeles nydelig bord!
En perfekt blanding av det delikate blanke og det naturlige. Gamle ting og nye ting. Vakre farger - og så godt å se litt farger. Det SKAL være farger på et julebord, tenker jeg.
Jammen var det forseggjort og gjennomført til minste detalj. Så mye skaperglede og så mye omsorg - bare serviettringene...!
Det hele var virkelig et julebord på sitt beste.
Nå kan du jo snart gi ut bok om borddekking gjennom alle årets måneder, les: Det skulle du virkelig gjøre!!!!
Takk for mange gode idéer og takk for synet av et fantastisk bord - klem fra Liv

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så vakkert bord!! Jeg bruker også laken med gamle monogram og mellomverk som duk. Det er så koselig! Et alldeles nydelig oppdekket bord!!!
Ha en fin adventshelg!
Klem

Anonym sa...

Amazing table decoration Pia, just amazing!!!

Have a great weekend, kisses:)

Vardagligt svammel sa...

Underbart vackert!

Anonym sa...

Så vackert! Hur hinner du med allt du effektiva kvinna.Nu ska jag köpa expressen med leva och bo.
Kram.
Majlis på ljungkullen.

rosenälvorna sa...

Hej, Åh, så fint, får jättemycket inspiration!! Trevlig advent! Christina

Arja sa...

Halloj! En helt fantastiskt fin jul dukning.
Copar servettringen.... så enkel och charmig.
Önskar er en härlig advent kram Arja ♥

angel sa...

åååhhh vad mysigt och inbjudande en riktig wow faktor...ojoj blir alledeles varm inombords kram

MARIA I KOS sa...

Åh , så vackert och stämningsfullt!
Jättefint!
Och mina initialer på duken ;)
Ha en fin helg ♥
Kram ♥

barbrok sa...

Men vännen, du är ju alldeles för överjäklig!!! Hur fint som helst och nu slog det mig att jag måste ge mig ut och köpa Expressen, hade jag glömt!!!
Måste först hinna göra lite mossbollar innan det mörknar.
Kram på dig!

Edtiaflicka sa...

Oj, oj, oj, vad fint dukat! Måste genast följa din blogg!!

Kram Ida

Roser og Patina sa...

Åååhh, dette var himmelsk vakkert! Du er utrolig dyktig å dekorere. Så Nydelig! Skulle gjerne feiret julekvelden rundt dette bordet...sukk. God klem Ellen.

Unknown sa...

http://vindsromantik.blogspot.com/

Hej Pia

Så mycket fint du delar med dej av, man känner att det är en riktigt julstämmning hemma hos dej.
Kram Maggan

Fröken Grön sa...

Så vackra bilder det var i tidningen idag! Verkligen ett jättefint reportage!
Din juldukning är verkligen inspirerande. En sån där tjusig "centerpiece" med ljus och grangirlang skulle jag kunna tänka mig att härma till mitt eget julbord!
Önskar dig och de dina en fin första advent!
/Anna-Karin

Nette Cecilia sa...

Så vackert dukat ,jag gjorde bort mig igår ,skrev en kommentar på fel blogginlägg ,men jag var så trött efter mitt långa inlägg ,jag skrev att du har en utmaning att hämta hos mig ,trevlig kväll,Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Vackrare kan det inte bli och inte roligare heller, dom servettringarna hade humor i mina ögon. Jösses, vad du är duktig och vilken energi du har som kan ställa samman så här fina dukningar!
Agneta kram

(eddas) sa...

Et alldeles nydelig julebord du har dekket der,hjemmekoselig gammel jul...
Lekkert,lekkert...
ha en fin 1 søndag i advent...
klemklem

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ja nu finns det väl ingen som kan säga att man inte fått inspiration=) Jag kunde känna doften från både glögg, kanel, hyacinter, stearinljus, granris och värmen som strålar ut från bilderna...

Samtidigt känner jag "vadå, är nästa dukning nyårsdukning!?", du menar att snart är detta år till ända...vart tog året vägen???

Tack rara du för att du delade med dig av massor av inspiration och idéer!

Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Rapport till Vänfors sa...

ja du, vad ska man säga?
Underbart tror jag:)
Tack för ett jättefint inlägg.
Kram Annika

Elins Lantliga Drömmar sa...

Ja, jag skulle då inte tacka nej till att slå mig ner vid detta bord. Vilket jobb du måste ha lagt ner på alla detaljer, men gud vad snitsigt det är. Blir sjukt inspirerad!

Jag lyckades få tag i ett ex av Expressens bilaga på ICA i Tranmemo. Det hade varit rykande åtgång på dem... jag lyckades haffa ett av de sista om inte det allra sista ex de hade. Ni har verkligen ett charmigt hem. Tack så mycket för det utsökta kaffet!
Kram Elin

Nostalgia sa...

Så nydelig ! Ja her fikk jeg ordentlig Fanny og Aleksander stemning ! Praktfullt !

Ønsker deg en fin helg :-)
Klem, Nostalgia

Johanna, Villa Svea sa...

Vackert vackert, milda matilda så vackert!! Porslinet är min favorit!!
Kram Johanna, Villa Svea

Felix sa...

Vilken underbar dukning! Där skulla man gärna sitta och njuta av god mat och vänner!

Adventshälsningar
Elisabet

Fågel Blå sa...

Hej!
Njuter av din vackra dukning!
Otroligt fint du gjort!
Ha en fin 1 advent!
Kramar Kathrine

Anonym sa...

Men åh vad vackert, och servett ringarna är supervackra;) Lånar en bild och har i ett var våra inlägg om återbrukning länkar självklart till dig;) Men åh vad inspirerad jag blev att fixa för årets juldukning som för första gången kommer gå av stapeln hemma hos mig i vårt hus,)

Önskar dig en härlig ljuvlig första advent och tackar för de alltid så insirerande dukningarna

Anonym sa...

Hej Pia..!
Tak for kigget. Hvor er dit/jeres hjem smukt. Der er kræset ned til mindste detalje..! <3
Kender en oppe i himlen som er meget meget stolt.
Fortsat god 1 søndag i advent..
Knus og tanker..! Lotte

STENLYCKA sa...

Kram Pia på första söndagen i advent!
Jag har sett det, såå...underbart, vilket fint reportage, grattis!!!
Kul att det var Anna som var hos dig, en gullig tjej, hon var hos mig på försommaren och gjorde ett reportage om min trädgård, skall komma någon gång nästa år i Allt om Trädgård.
Önskar dig en underbar adventssöndag!
Ha den bästa dagen ♥
Kram Raina



Önskar dig en underbar adventssöndag!
Ha den bästa dagen ♥
Kram Raina

n o r d i n g å r d e n sa...

Wow, vilken vacker och stämningsfull dukning, säg den som inte vill fira julen vid ett sådant bord!!

Grattis till Sveriges chamrmigaste hem, så kul och smickrande att vinna en sån tävling och ni har det verkligen vackert, helt imponerad av alla gamla möbler tillsammans med otroligt vackra tapeter, och har man glömt hur vackert just BLÅTT är så blir man inspirerad här!!!

Trevlig advent vid vackra bordet hälsas från Nordingården

annashusidingtuna sa...

Hej!
herreguuuuud vilken uuuuunderbar juldukning du har skapat!!! Gillar alla detaljer!Vilket jobb du har lagt ner på att få det så fint så fint.
Ha en bra första advent.
Kram Anna

Ewa`s Galleri sa...

Underbart...................

Casa of Mia sa...

Så fint, ser verkligen inbjudande ut:)

Elzie sa...

Åh vilken dukning! Det såg verkligen ut som jul när den är som bäst.
Hoppas du har en fin första advent.
Kram Elzie

Vita Falkens Lantliv sa...

Så otroligt fin dukning! Stämningen är verkligen på topp:)
Kram Susanne

himlaverket sa...

Tack för underbar inspiration. Man behöver ju inte köpa dyra inredningstidningar, det är ju bara att gå in här;)
kram ulla

Solveig sa...

Oj, så vakkert! Visst får man følelsen av Fanny og Alexander;o) Jeg satt en stund å lurte på om du hadde fått røde vegger i ditt hus, men så skjønte jeg...;o)
Herlig inspirasjon - får bare lyst til at julen skal komme nå - med en gang;o)

Ha en flott adventstid.
Klem fra Solveig

Mina Gouldsamadiner sa...

Ett sånt underbart julbord du bjuder på.En riktig Fanny & Alexanderjul.Hade gärna suttit där vid ditt bord.Allt är så fint,ett otroligt jobb du gjort.Dukningen gör allt.Fina bestick,pressglas och ett vackert lakan över bordet.Håller med...
Kram på dig...

linnea-maria sa...

Vilken underbart vacker dukning! Det ser verkigen Fanny o Alexander juligt ut!! Servettringarna är ju så snygga o smarta. Ha en fin kväll! /Therese

Indretning og ideer i sommerhusstil sa...

Så Flot og stemningsfyldt.Intet er overladt til tilfældigheden Er så vild med de fine servietringe :-)Knus Else rigtig god 1 søndag i advent

Nyanser av vitt sa...

Åh så vackert Pia. Du är så duktig. Hoppas din första advent varit fin.
Kram Agneta

Unknown sa...

Lika fint som vanligt, du har verkligen fantasi och idéer att duka. Såna servettringar skulle man kanske försöka sig på.
Läste repotaget från ditt vackra hem idag. Verkligen fint både text och bildmässigt.
Ha en fortsatt bra 1 adventskväll.
Kram Ing-Britt

Hjemme hos meg sa...

Nyyyydelig- skulle gjerne vært gjest ved det bordet ;)
Nyt adventstiden Pia!!!

Klem Anette

toves sammensurium sa...

av alle ting så sitter jeg her og blir sulten av bildene dine!Kjenner lukten av julemiddagen,og den gode julestemningen!!!!Så koslig du har dekt bordet ditt,og kjenner jeg deg rett er det bare enda koslige sitte der :)))
Dette var et skikkelig julebord synes jeg!!
toveklem:)

Jenny sa...

Hej Pia!
Vilken vacker och inspirerande juldukning!! Det där har du verkligen öga för!

Köpte Leva och Bo idag för att läsa om ert hem, vilket fint reportage från ert vackra hem! När man ser bilderna inifrån huset är det svårt att tro att det är nybyggt:)

Hoppas du haft en trevlig första advent!

Kraam Jenny

Livet på Vestergård sa...

Så vackert du har dukat!
Kram Kicki

Lilla Majken sa...

Ljuvligt!!!!!

Kram Therese

Lilla Rummet sa...

Så ljuvligt vacker dukning du gjort...så stämningsfullt juligt, alla kommer att känna sig välkomna där.
Ha en fin kommande vecka.
Kram Britt

Gittan sa...

Jag är så imponerad över dina arrangemang och dina dukningar. Du sprider verkligen inspiration omkring dig.

Kram Gittan

Thelma Louise sa...

bedårende vakkert..og stemingsfult..:) takk for titten..))