fredag 28 oktober 2016

Våga vägra Halloween

Halloween

Här kommer ett brinnande inlägg skrivet
i bultande affektion.
Ta mig med en nypa salt då jag skriver
utifrån den känsla jag har och som
uppfyller mig JUST NU!
Alla har vi våra "issues" och jag kan
bara tala för mig själv.
Jag fördömer ingen jag vill skapa insikt
och eftertanke...




Som ni redan förstått handlar detta
inlägg om Halloween
En relativt nyimporterad "tradition" som växer sig
starkare och starkare för varje år.
Butikerna fylls av pynt, godis och
fantasifulla utstyrslar.


 

Jag var på möte i skolan i morse,
så tidigt så inga elever fyllde korridorerna
utan bara personalen fanns på plats.
Jag mötte allt från häxor med gigantiska vårtor till någon med avskuren hals med 
blodet rinnande.
Alla som var där var vuxna, alltså personal
i skolan.
Det fullständigt knöt sig inom mig.
Jag genomförde mötet men när den avskurna
halsen och fejkskärningarna visade sig
så avslutade jag snabbt och 
hastade ut.




Min son dog för snart tre år sedan.
Hans kropp var enormt sargad.
Pga felaktiga besked från polisen och missade rutiner från en begravningsbyrå så fick vi
se min sons döda kropp i ett skick som
vi aldrig skulle fått tillåtelse att se.
Samhället brast och dessa upplevelser
delar jag med mina övriga barn.
Jag tänker inte berätta mer men jag tror ni
förstår att detta var en tung
traumatisk upplevelse som aldrig lämnar
varken själen eller näthinnan.




I skolan går många flyktingbarn.
Barn som sett och upplevt saker inga barn 
skall behöva se.
Barn som många gånger är starkt traumatiserade.
I skolan finns också barn som mår psykiskt dåligt,
 barn som har ett självskadebeteende.

Min upprördhet hämtar jag djupt inom mig
i min egen spontana reaktion.
Vi som har dessa erfarenheter blir djupt berörda,
 och våra traumatiska upplevelser väcks upp av våld, blod och död.




När skärsår, uppskurna halsar och blod blir
en normalitet i vårt samhälle.
Ett sätt att roa oss i skolan då är min spontana reaktion att jag mår illa, gråter och
blir vansinnigt förbannad och upprörd!!




Idag jobbar jag det jag orkar för att
öppna upp tabun kring psykisk ohälsa och
suicid.
Att stötta närstående och hjälpa ungdomar.
Många ungdomar lider som jag skrev av psykisk ohälsa
och självskadebeteende.
Snälla...vi måste tänka lite längre än vår näsa räcker.
Vi vuxna är förebilder för våra barn!!




Här avslutar jag men hoppas ni själva
reflekterar och funderar lite kring det
frö jag sått.

Önskar er alla en lugn, varm och
 kärleksfull helg!

Kram Pia

46 kommentarer:

Elzie sa...

Håller fullkomligt med dig. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tillåta just halshuggna och annat otäckt just vid Halloween när det skulle va tabu resten av året. Detta är en helt onödig tradition som vi inte har det minsta med att göra. Kan förstå de som bor i de länderna men är tacksam om jag slipper eländet här.
Kramis Elzie

Lena sa...

Jag kan inte göra annat än att instämma till fullo. Förstår inte mig på denna s k tradition som tydligen växer mer och mer för varje år. Räcker det inte med allt ont som vi matas med i medier... vi behöver väl inte ännu mer... för "skojs" skulle... !!??
Tack för ditt inlägg Pia och många kramar till dig.

Nette Cecilia sa...

Håller med dig ,förstår inte det här . och att vuxna ska klä ut sig förstår jag inte heller ,trevlig helg ,Nette

Anonym sa...

Hej! Håller helt med dig Pia! Detta är inget som är roligt vare sig man varit med om traumatiska situationer eller ej.
Hälsningar Ann . ( som bara bor några mil från dina gamla hemtrakter och älskar att springa i antik och loppisaffärerna i Limmared! )

MirandaMaräng sa...

Instämmer helt och fullt!!! Detta är en tradition som aldrig skulle ha blivit en tradition!!! Jag mår också illa
av alla skräckmasker och andra hemskheter! Det har vi så det räcker i vardagen tyvärr eftersom samhället
både blivit grymmare och ondare!
Stor Kram till Dig Pia!

Veera kapari sanyang sa...

Tack för dina story. Jag har aldrig tyckt om halloweentraditionen som vi här har tagit över från USA. I den här mörka tiden behöver vi istället mera känslighet och gemenskap och värme.
Och jag hoppas att så många som möjligt skall få läsa din story. Den öppnar ögon och det behövs!
Med varm hälsning/ Veera Kapari Sanyang

Bengt-Oswin sa...

Jag svarade i en delning på FB men kopierar det hit också.

Tack Mary Andrén-Pada för delningen och tack författarinnan för reflektionen.

Förra året hade vi ju det hemska som hände här på skolan då tre personer dödades av vad en del kallade en person i Halloweenkläder.

När jag tog mig upp till händelsernas centrum så låg en av de dödade fortfarande kvar ute, visserligen med med ett vitt skynke över sig medan polisen byggde ett tält för att placera över den döde, för att kunna göra brottsplatsundersökning.

Kort därefter var jag i en butik som hade skyltat med liknande kläder. Jag kände avsky, och mailade till ett stort antal butiker i området. De flesta tog direkt kontakt med sina kontakter på riksnivå, där de inte kunde besluta själva. Redan samma eftermiddag började svarsmail droppa in att de skulle ta bort sådant som kunde verka påminnande om attacken på skolan. Jag kände en stor rädsla under hela halloween för att gå i butiker just för att mötas av dessa masker.

Så vad Halloween betyder för mig idag, ond bråd död och inget annat.

Anonym sa...

Håller verkligen med dig Jag har självt upplevet en mycket tragisk händelse ihop med Hallowen som jag jobbar och bearbeta mycket med och nu kommer alla minen av vad som hände förra året vid Hallowen med blåljus sjukhus mm

Ann-Wiol Bodhem sa...

Jag förstår o håller även med dej i dina synpunkter. Är själv förskonad från tragiska o sorgliga händelser i samband med olika helger, men känner att jag vill ta avstånd ifrån dessa avarter. Däremot gillar jag när barnen kommer o ringer på dörren. Kanske någon har ett plåster eller bandage någonstans, men otäckheter förblir alltid otäckheter vilken tidpunkt det än är på året.

Jenn sa...

Så bra skrivet!! Jag delar det med min fb vänner direkt!!

Anonym sa...

Håller med dig. 100%. Jag är lärare och jag berättade för eleverna fakta och historia ( gamla kelter 800-900fKr), men det var allt. Vi gjorde fladdermöss i bild, djur som finns i Finland och passar ihop med mörka höstkvällar. Inga pumpor, inga maskerader. Inget mer i skolan.

Eva sa...

Jag tycker också det är konstigt att vi ska apa efter den här konstiga traditionen som väl inletts någonstans i USA. Det är respektlöst mot de döda när det landar så nära allhelgona och det skrämmer också folk. Vi skulle inte behöva apa allt de gör i USA!

Anonym sa...

Håller med till 100%. Denna "tradition" kan vi väl få slippa. Varför importeras sånt strunt hit? Det är så hysteriskt.

Anonym sa...

Håller med dig! Ska dela detta! Läste att socialkontoret i Uppsala kommun skulle ha personalfest. Temat var "Massakern" och på inbjudan var en bild på en man med machete. Vad tänker folk på? Blir de aldrig vuxna i sitt tänkande och handlande? Tror de att vi lever i en film? Att flyktingarna som flyr till oss egentligen bara varit med om fejkat filmvåld? Nej sannerligen inte! Detta som många leker i sitt Halloweenfirande det är BLODIGT ALLVAR för många! Bort med Halloween i offentliga sammanhang!!!

Pipan sa...

Jag förstår dig med den hemska bakgrunden och jag beklagar. Att denna tradition, Samhain eller All Hallows Even som kommer från Irland och är firandet av slutet av skördeåret ska förknippas med en massa blodiga knivar och sådant blir helt fel. På Irland gröpte man ur rovor och lade glödande kol i för att visa de som dött under året vägen till andra sidan. När irländarna emigrerade till USA så tog man pumpor istället då det fanns fler pumpor än rovor att tillgå. Som vanligt så har kommersen tagit över och det som var lite småspökligt ska bli skräck och blod. Jag önskar man kunde lära barnen idag skillnaden mellan All Hallows Even eller Halloween som det nu heter som alltid infaller 31:a oktober oavsett veckodag och vår Krista högtid Alla Helgons dag som alltid infaller första helgen i November.

Monica sa...

Håller med dej till fullo....varför klä ut sej på det viset som många gör.

Unknown sa...

Tack för denna förklaring!

Jag beklagar det Pia varit med om och förstår att det är otroligt traumatiserade. Jag tycker det är viktigt att man får veta varifrån Halloween kommer i grund och botten, men tycker även jag att Halloween är något som vi inte behöver ta och härma USA (även om det kommer från Irland så var det i USA som det utvecklades till vad det är idag). Vi har ju påsken där vi klär ut oss och delar ut teckningar i utbyte mot godis. Tycker inte vi behöver Halloween också i detta aspekt.

Gudrun Karlsson sa...

Detta spektakel är fullkomligt avskyvärt.
Vem kan stoppa det,alldeles för mycket pengar i det hela.

Benny Back sa...

Beklagar det som hände med din son.
Jag håller med om att i skolan så ska man inte hålla på med sådant med sen vad man gör på sin fritid så tycker jag att det är okey att spöka ut sig om man vill. M3n som sagt var i skolan ska det inte förekomma då det finns barn med olika bakgrund och en del barn blir rädda för sånt. Barn ska inte behöva känna rädsla när dom går till skolan.

AnnaK. sa...

Mycket bra. Tack. Delar.

Dan Dobos sa...

Håller med dig, Pia!

Helena sa...

Jag håller inte med. Älskar Halloween med pumpor ljus trevliga middagar och hela baletten, sen kan man ju önska att folk har lite omdöme när det gäller utstyrsel och det har faktiskt de allra flesta både barn och vuxna jag sett haft, jag skulle säga att 99% av dem jag sett har varit åt det humoristiska hållet och inte äckligt på något sätt.

Anonym sa...

Håller inte med. Jag beklagar verkligen det som hände din son. Men för de flesta människor är det här en rolig helg för familjen. Men visst förstår jag att det kan ha negativa effekter på vissa människor. Kanske borde man vara lite "styrande" i skolan vad gäller utklädnad. Jag tror dock att människor kan ha negativa minnen och associationer gällande alla typer av högtider.

Unknown sa...

...i skolan går många "flykting" "barn"...
Inte särskrivning. Vill bara visa mitt tvivel på att dessa varken är flyktingar eller barn.

Rektorskan sa...

Så tänkvärt! Delar ditt inlägg om det är ok. Jag är rektor på en skola där vi absolut aldrig har firat Halloween. Och efter ditt inlägg är jag ännu mer stärkt. Jag hatar läskiga masker och annat i utstyrsel. Skickar dig en stor kram från rektorskan

Ekenäsliv sa...

Läste ditt inlägg då "Rektorskan", ovan, hade delat det.
Jag blir verkligen illa berörd och känner för dig.
Kan även instämma då jag igår blev totalt vettskrämd av tre maskerade barn som kom och kikade in i våra dubbeldörrar vid halv nio igår kväll... De ringde inte på utan stod där och kikade och jag blev totalt vettskrämd och skrek som en galning...
Kan i efterhand inte se något särskilt roligt i det heller...
Ta hand om dig!
Kram Anna

Martina sa...

Jag delar ditt inlägg... och tycker att vi vuxna bör ta ett större och klokare ansvar. Jag tänker på andra som har svårare erfarenheter än mig och jag håller med dig i dina åsikter.

Maria Lunares sa...

I deeply agree with you

signesdottir sa...

Oavsett vad vi som enskilda eller grupp tycker om Halloween så är det helt fel att skolinspektionen på statens uppdrag låter skoledningar göra som dom vill i frågan.
Det kan inte vara skolans uppgift i ett land med skolplikt, där föräldrarna är skyldiga att skicka barnen till skolan, att införa dylika traditioner.
Det är regering och riksdags ansvar att se till att skolan är neutral och tar avstånd från det som inte är skolpliktigt i enlighet med läroplan oavsett om det handlar om en friskola eller kommunal skola och det är föräldrars ansvar att se till att deras barn inte ska behöva utsättas för annat än det som ingår i läroplanen.
Skolans uppgift är att informera om olika kulturer, religion och politiska uppfattningar och inriktningar , inte ta upp dess traditioner eller inställning. Skolan ska vara objektiv , inte ta ställning för eller emot som helt uppbenbart skett i det sammanhang som beskrivs i inlägget här, där skolan ifråga tagit ställning för en tradition och därmed ratat tusrn och åter tusen av andra traditioner som florerar i världen. Dessutom för en tradition som inte vilar på protestantisk grund som dom nordiska monarkierna är i grundlag reglerade till.

Anonym sa...

För att affärerna ska känner pengar. När jag flyttade hit från Kanada, halloween, alla hjärtans dag och sådana hade ni inte i Sverige. Men sen började man ser halloween grejer i fönstret på stora affärer. Jag älskar halloween som vi firade när jag var barn, men är inte imponerad av hur det her utvecklat till den har blodiga "horror show" vi har i Sverige nu på tiden.

Anonym sa...

Mina varmaste sympatier med dej Pia Qvist och stort TACK för det du skrev. Ang. halloweein-"firandet" här i landet, så instämmer jag både med dej och flera andra som skrivit här. T.ex. följande:

Jag har aldrig tyckt om halloweentraditionen och känner endast äckel och avsky för hur man här i landet tagit över från USA. Hur kan vuxna människor i Sverige tillåta detta? Man - mer eller mindre - hånar den aktning och respekt, som här ÄR med egna traditionen = Allhelgonahelgen och tiden därikring. Vad tänker folk på? Blir de aldrig vuxna i sitt tänkande och handlande? Tror de att vi lever i en film? Att flyktingarna, som flyr till oss, egentligen bara varit med om fejkat filmvåld? Nej sannerligen inte! Detta som många "leker" i sitt Halloweenfirande, det är BLODIGT ALLVAR för många! Bort med Halloween i ALLA dess former och sammanhang!! Jag mår också illa av alla skräckmasker och andra hemskheter! Det har vi så det räcker i vardagen tyvärr, eftersom samhället blivit både grymmare och ondare! Vuxna människor borde ha bättre vett, än att "lägga på mera ved på brasan." Hoppas att så många som möjligt läser det DU skrev. Det öppnar ögon och det behövs - VERKLIGEN! Styrkekramar till dej Pia.

Ingrd sa...

Tänk så skönt att någon tar upp den här nya "traditionen" med att fira död oh elände och hemskheter!
För mig är det helt obegripligt att man dels vill koppla spöken till död och sedan även måste förstärka det med obehagligheter.
En tradition är något som har tillkommit genom långa tiders sätt att leva. Halloween är som nämnts i inläggen enkeltisk tradition som har med deras historia att göra och ingenting som anknyter till oss i Sverige! Vi som drabbats av död och olyckor av olika slag delar tydligen oftast uppfattningen att hemskheter är något vi definitivt inte behöver leka med mer än nödvändigt. Självklart behöver vi ha lite trevliga saker att lysa upp mörkret med så här års, men det finns många mycket, mycket bättre sätt att göra det på. Barn kan se det med viss humor - men låt det stanna vid lekar, masker, godis och höstfester.
Vi är alldeles för många som i lugn och ro vill minnas våra nära och kära som i många fall ryckts bort från oss på de hemskast tänkbara sätt.
Tack Pia, för att du skrev!

Unknown sa...

Beklagar 💙🕯
Tänkvärt! Håller med dig vad gäller halloween -firandet..
Kram Lena

Unknown sa...

Beklagar 💙🕯
Tänkvärt! Håller med dig vad gäller halloween -firandet..
Kram Lena

Kalle Kaarlo Fagerström sa...

Hej där, hoppade in här, eftersom jag trodde att, din bloggen utgick från Uddevalla och området Skogslyckan, när en vän på Facebook delade din blogg där!

Men nu har jag läst dina kloka ord!

annmarie sa...

Håller med om att halloween-firandet har gått för långt.Här i vår lilla stad har vi istället en fest som vi kallar änglafest. Man får klä ut sig men bara till något vackert inte något läskigt.Det har blivit en tradition och barnen tycker det är fantastiskt roligt. förra året var det nästan hundra barn.Något att ta efter?

Anonym sa...

PIA
Jag skrev så här på min Facebooksida idag - siste oktober... OCH la till 2 ansikten från sönderbombade ansikten..

I morgon 1/11 - är det Alla Helgons Dag... en dag att minnas i kärlek..
Sverige - har varit förskonat KRIG i 200 år!!!
ÄNDÅ frossar vi kring Köpmännens Halloween och förnedrar alla de som kommit till Sverige som flyktingar - och fått se ansikten rivas sönder av splitterbomber etc...
VARFÖR - ja VARFÖR hetsar vi svenskar omkring i make-ups och masker - som dyrkar VÅLD och SKRÄCK! Ju mera blodigt en 'mask' är desto mera 'likes'.... JAG mår illa... riktigt illa av detta världsfrånvända konsumtionsmanipulerade beteende - INTE är Halloween någon kärlekshögtid, så jag hoppas att många tar stegen till sina älskades gravplatser - och utan blodiga ansikten.... Med nära värme / Leo Selmerhagen

Anonym sa...

Håller helt med dej ,Pia,det är ju helt sjukt ....Nä ,då verkar änglafest mycket trevligare!

Malin sa...

Så bra skrivet, Pia. Jag håller helt med dig. Vi har så mycket mörker, skräck och våld i denna värld, vi inte behöver manifestera mörkret ännu mer.
Igår var jag med och ordnade en änglafest i en kyrka i Ljungsbro. Alla barn var utklädda till änglar, vi hade smyckat hela kyrkan med ljus och prydnadsänglar och bjöd på änglafika. Aldrig hade jag anat att det skulle bli så uppskattat!
Det kändes så fint att hylla ljuset, kärleken och värmen istället.
Vill avsluta med att jag beklagar det du gått igenom, kan absolut förstå din reaktion.
Stor kram, önskar dig en varm och fin Alla Helgonahelg. /Malin

Unknown sa...

Tack tack tack för vad du delat!!! Jag har precis begravt min son som blev 23 år. Jag förstår vad du känner. Alla gör inte det men vill hoppas och tro att människor fortfarande har en inneboende känsla för sina medmänniskor som varit med om saker som ingen människa ska behöva se. Känner hopp om att vi alla en dag ska krossa onskan som väller in över oss i alla möjliga skepnader. Vår första alla helgon helg utan vår älskade son och bror kommer vara blandad av både sorg och ljus. VI väljer att fira livet och ljuset istället för svart magi och häxeri som Halloween i grund och botten härstammar ifrån om man läser historian... Jag önskar er alla en fridfylld, ljus alla helgons helg. GOD bless! Marina

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Verkligen ett tänkvärt inlägg, jag håller med dig...
Det som gör mest ont när jag läser är det som ni fick uppleva med din son som gick bort... så fruktansvärt att ni fick uppleva detta.
Hoppas allt är bra med dig.
Varm kram till dig
Jessica

Tintomara sa...

Håller med! Det är handeln som pushar detta. Köp, köp, köp! Jag vägrar! Inget amerikanskt trams här!!!

Anonym sa...

Håller med helt. Det är något som vi inte behöver alls i samhället. Dessutom har jag pratat med en amerikan som tyckte att vår svenska Halloween-variant är onödigt grotesk och blodig för barn, i USA är det mycket vanligare att man klär ut sig till sagofigurer och dylikt i den åldern.

Anonym sa...

Håller inte med, det behövs lite ljus i höstmörkret, varför inte i form av gulliga pumpor?
Om vi skulle apat efter USA kunde vi lika gärna vara Yoda, Snövit, Obama eller något "vad som helst". Det är inte USA som gjort det till skräck, det är vi, som betraktare från andra länder.
Visste dock inte att det kom från Irland från början, som någon nämnde, kul, ska kolla upp det.

Handen på hjärtat. Jul och påsk, firar ni det med tomtar och kärringar, harar med ägg. Eller har de traditionerna funnits för länge så de är accepterade?

Ulrika Maichni sa...

Håller fullständigt med dig. Förstår mig inte alls på detta firande?

Anonym sa...

Håller också med dig. Låt oss vårda och uppskatta våra egna traditioner. Kram o styrka till dig och i viss mån ett utsuddande bleknande av minnen...