söndag 3 juli 2011

Månadens dukning
juni!
Då blir det en junidukning till sist!
Något lite försenad då jag tänkte att ingen
bloggade i midsommarhelgen ändå...



Ledordet för denna dukning får blir
"man tager vad man haver"



Ut på åkern bland svenska sommarblommor
och vackra grässorter åkte trädgårdsmöblerna.
På med en gammal gardinlängd 
som bordsduk.


Gamla udda kannor plockades fram och fylldes
med vilda sommarblommor och strån.



En lång rad av kannor i mitten av bordet,
ger en härlig på landet känsla.


Dukningen består av udda blommiga tallrikar,
och en salig blandning av udda glas
och bestick.
Som servetter har jag använt gamla blåvita
diskhanddukar med monogram.




Vinglasen är svagt gula i nyanserna och i olika
modeller med vackra slipningar.


Vid varje kuvert ligger en handmålad sten
med gästens namn.
Ett kärt minne att sedan ta med 
sig hem.




Kallt vatten behövs en solig, varm
sommardag...
Karafferna består av billiga vaser från
Ikea.



Nu är det dags att sätta fram sillen,
färskpotatisen, gräslöken
och gräddfilen.
Och snapsen inte att förglömma.




Glada skratt blandas med tonerna från en
gitarr.
Svensk sommar när den är som bäst!
Och när kylan kryper på oss framåt natten,
så går vi in och värmer oss i
Skogslyckan.




Njut av helgen och sommaren!
Kram Pia

37 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Hej Min vän!!!!
Så vackert, precis i smin smak så härligt att slå sej ner där!!!!
Så duktigh du är och så otroligt kreativ!!!
Ha en fin helg!
Kramar Kathrine

(eddas) sa...

Så herlig herlig:)Tenker dere koste dere der...
klemklem

flet ogsjov sa...

Så smukt. Hvem ville ikke gerne sidde til bords med dig. Og sikke flotte navnesten. Man kan fornemme stemning !

Hjemme hos meg sa...

Heeeelt nydelig Pia!!!
Du er flink... ser ut som du har fint vær også... det har ikke jeg...venter og venter på sommeren!!

Fortsatt god helg!

Klem Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Precis sådär ser jag framför mig en riktig sommarfest, just känslan av och sitta mitt ute i grönskan. Gräs som killar mellan tårna och ett och annat myggbett. Helt underbart, du är så himla duktig på och hitta känslan för årstiden.
Kramar
AnnaMaria

Katta sa...

Heeej Pia! Det här är en helt underbar dukning!! Gillar verkligen att du satt bordet ute på åkern och använder ängsblommor. Temat man tager vad man haver är också bra tycker man kan använda det lite oftare till mans. Såå fina de målade stenarna är som plaseringskort, vad duktig du är. Stor kram Katta

Anonym sa...

Beautiful images table, decoration, I love it!

Have a great weekend:)

Lena/isklockan sa...

Så jätte fint. Härligt att blanda så ....

Kramar

Nette Cecilia sa...

Sååååå vacker dukning ,känslan av sommar är total,kramis Nette

hemma hos lilla mej sa...

Åååååå bara så himla fin dukning.Jag där skulle jag gärna vilja slå mej ner och mysa.....Ha en underbar dag vännen.Kraaam Rita ♥

Unknown sa...

Mer svensk sommarkänsla än så kan nog inte endukning ge. Så härligt att ställa möblerna ute på ängen.
Skulle gärna sitta ner där och tom smaka både sill och nubbe som inte är vad som brukar slinka ner hos mig ;).
Ha de så bra, kram Ing-Britt

Susanne sa...

Ser verkligen härligt somrigt ut...

shabby chic og lavendel sa...

Å så eg lengter etter sol og varme når eg ser på dei flotte sommerbildene dine. Herlig! :)

Klem fra Catharina

Bittan sa...

Jaha när ska vi komma :-)
Så härligt somrigt , du är fantastiskt duktig på att få till det !

ha en mysig kväll o drick inte för många snapsar hihi.

Kram kram Bittan

himlaverket sa...

Kikar bara in en stund i din ljuvliga sommarvärld för att önska en fin semester...
kram ullamaria

Anonym sa...

Gud vad fint : ) kram Sofia

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Pia.
Tack för kommentaren, så gulligt.
Du har en ny presentationsbild, så söt. Man kan se att där finns ljus, och intelligens, härligt att få se.
Nu när jag har kollat igenom din blogg, så känner jag att jag saknat din begåvning, hoppas verkligen jag får tid att hälsa på mer.
Allting som du rör vid blir vackert.
Nu ropas det på mig, önskar dig allt väl, återkommer.
Många varma kramar till dig fantastiska kvinna.
Zara

freddesvitahem sa...

Man tager vad man haver till en kär dukning och dess underbara dukning gör en måltid till mätto och belåtenhet och man törser inte lämna bordet i det skicka man faller ögonen för.
DÄRLIG DUKNING.
Kramis

Anonym sa...

Vad härligt!!! Jag undrar bara, vilken dag och tid skulle jag komma? ;)

/Jenny

http://annelundstradgard.blogspot.com

Anonym sa...

Underbart vackert. Tänk vad vackert det enkla och okonstlade kan bli. Härligt att ta det man har utan att känna press att man måste ha 12 likadana tallrikar, bestick, glas mm

Hoppas kvällen blev lika lyckad som dukningen blev...

Önskar dig en skön helg

Nina Lindh sa...

Där kan man sitta länge och njuta!

emilias gömmor... sa...

En så vackert ljuvlig sommardukning!!!
Och fina stenar!

Kram Mimmi

Systrarna Hjertén sa...

Mmmmm, känner hur det doftar sommar...


Mvh
Frida

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken vacker dukning!!
Ha en finfin söndag!
Kram/Lena

Anonym sa...

Hej!

Så härligt somrig din dukning är! Njuter av varenda bild. Ängsblommor är bland det finaste jag vet. Dina underbara namnstenar är superfina.

Ha en fin söndag!

A House With A View sa...

Men åååååh vilken uuuunderbar inspiration!! Här fick jag ju sååå mycket fina tips till framtida dukningar!!!! Måste ha varit fantastiskt för gästerna att bli bjudna till det vackra bordet!!!!! Djuuuuupt imponerad!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

Anonym sa...

Ps! Glömde underteckna med namn Ds!

Renate

Felix sa...

Åååhh, så somrigt och ljuvligt! Så fint du har dukat! Tänk att ni har en så underbar äng alldeles inpå knuten! Trodde av de första bilderna att du hade fraktat bord och stolar långt hemifrån... ;-) Men sista bilden avslöjade verkligheten.

Vilken söt katt i förra inlägget!

Sommarhälsningar
Elisabet

Puumuli sa...

Till dessa bilder kan man återvända när det är november med slask och kyla... Härliga!

Kram
Sari från Puumuli

Fröken Grön sa...

Vackert så man blir tårögd, - du är verkligen duktig på det där med dukning!
Hoppas du har en riktigt skön sommar!
/Anna-Karin

Nyanser av vitt sa...

Åh vad fint vännen och vad duktig du är på att måla.
Kram Agneta

Margareta sa...

Så otroligt vackert!!!Du är fantastisk!

ha det så gott!
Kram Margareta

Snäckskalsdalen. sa...

Ljuva sommar!
Fast jag kommer inte till bords den här gången, det blir för mycket gräs för mig och min hösnuva, jag brukar inte bry mig, men det här var liiite för mycket, men såååå vackert!
Agnetakram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Sååå somrigt! Vilken fantastisk dukning, den symboliserar verkligen Svensk sommar. Tänk att den där servisen med blåklockorna på hade vi när jag växte upp, ååå vad nostalgisk jag blev!

Vad fina stenar, vilket underbart minne från en sommardag som ingen kommer att glömma=)

Ha det bäst!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Vilken härlig sommardukning och vad söt Tovis är !!

Angående mina pioner så vet jag tyvärr inte vad de är för sort. De fanns vid huset när vi köpte det och är nog en gammal sort vad jag själv tror. Gillar dem skarpt. Tyvärr gjorde värmen att de snabbt blommade över.
Underbart är kort... :)

Ha de bäst !!
Nilla (glömsta - små glimtar)

Maria Vicente sa...

Tudo lindo. Adorei as pedras, acho que vou aproveitar esta ideia linda.
Adoro o seu blog.
Boa semana, beijo

Anonym sa...

For noen herlige sommerbilder!!!:D
Og grattis med kattunger! Det må jo være fantastisk!! -helt til man må gi dem vekk...:/
Takk for fin kommentar hos meg:)
Klem, janni
Duse Pasteller

ps. Gi Vekk hos meg:)