söndag 16 oktober 2011

Månadens dukning 
september!

September månad dukning går i vitt, linne
och grått.
För en gång skull har jag inte använt gammalt
porslin, utan nyare varianter.




Jag har dukat i min ateljé som är en fd.
gymnastiksal i en gammal skola.
Älskar det slitna trägolvet med färgstänk,
de pärlspåntsklädda väggarna, takhöjden
och de generösa fönstren.





Som bordsduk har jag använt ett gammalt
lakan.
Sedan ett lager säckväv och till
sist en skir spets.
Snyggt när den råa säckvävens mörka
linnefärg går igenom den benvita 
spetsen.




Kring bordet står udda vita stolar
med mycket patina.
Dukningen är en krock mellan det skira 
och det ruffa.
Romantiskt glittrande vinglas i kristall,
och som vattenglas har jag återanvänt
 glasen i borstad tenn som jag
använde till utomhus dukningen i
 januari.
De finns förvånande nog kvar i
web-shopen





Understa tallriken är 33 cm i diameter och riktigt
tung och rejäl, finns att köpa här.
Ovanpå den står en vacker vit tallrik
med pärlkant som finns 
att köpa här.
Fritsla tyglager vet allt om kundvård,
de skickar tallrikar till dig om du 
bor långt bort.







Fast servetten är i säckvävs liknande material,
är den mjuk och följsam.
Finns att köpa här.
Runt servetten har jag knutit ett grovt snöre,
och de fantastiska servettklämmorna
är gjorda av min bloggvän Bittan.
Hennes blogg hittar ni här.
Bittan har även en web-shop som ni
hittar länken till på 
hennes blogg.






Överallt på bordet står det vita madonnor 
och änglar som blickfång.
Även de är gjorda av en
bloggvän Lena,
hennes blogg hittar ni här,
 och hon har också en liten web-shop
som ni finner länken till på hennes
blogg.





Den vackra tennkrukan är min privata,
och det är en del av foten
till en gammal
fotogenlampa.





Mitt på bordet står ett ljuvligt ornamenterat
ljusfat som ni hittar här.
På fatet står tjocka vita blockljus som
jag dekorerat med gammalt bibelpapper
och grovt snöre.
Runt ljusen ligger torkad Hortensia,
vita pärlband och ett gammalt
fotografi.





Att bjuda hem någon på middag är en
helhetsupplevelse.
Det är ju inte bara gommen som skall
tillfredställas, utan ögat och 
alla våra sinnen skall
trivas och minnas.





Att ha lagt ner lite extra tid, känsla
och omsorg på dukningen,
gör att gästen känner sig
varmt välkommen.







Med denna sista bild önskar jag
er en skön helg!





Kram Pia

44 kommentarer:

(eddas) sa...

Nydelig dukning du har gjort.Elegant og lekkert..
ha en fin fin dag
klemklem

Anonym sa...

Her er da dækket op til den mest romantiske middag jeg længe har set Super super flot og sikke du kan få det hele til at fremstå lækkert og indbydende.Godt gået Pia.Kram og forsat rigtig dejlig weekend til dig og familien.Else

Susanne sa...

Vilken romantisk dukning du har gjort...jätteläckert!!! Det är kul med dukningar och det tycker du med har jag förstått ;))
kram susanne

Sommerhuset i bakken sa...

Nydelig, romantisk oppdekking! Sååå vakkert! Likte alt! Heldige er de som får sitte der og spise ;-)

Ha en fantastisk lørdag! Her skinner solen i dag. Herlig høstvær. Håper den skinner hos deg også ;-)

Mys och hemtrevnad sa...

vilken fin dukning du bjuder på idag pia...verkligen inspirerande! Ha en go helg ni med!Kramis semlan

Unknown sa...

Åh så snyggt, detta var en dukning i min personliga stil. Jag andvänder gärna säckväv till mycke här hemma.
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

G:a Affären sa...

Härlig dukning i en härlig miljö! Och vilka fina stolar, jag tror jag klär mig fint och kommer - vad blir det för mat?
Kram /Cia

Nilla sa...

Som alltid vackra dukningar. Det är ett nöje att få se dem varje månad.

Ha de bäst !!
Nilla

Snäckskalsdalen. sa...

Elegant! Jag glider gärna ner där och intar något läckert!
Agneta kram

Ewa`s Galleri sa...

Härlig dukning,precis i min smak den finaste du gjort,vilket härligt rum
ha en bra dag

MissMette sa...

Hei kjære Pia :)
Så vakkert ღ du har dekket bordet
på... sååååå fint, likte veldig
godt alt her, fint satt sammen på
en romantisk men samtidig en tøff
måte ღ Love It ღ Ha en fin, fin
lørdag, stor klem fra Mette

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken underbar dukning!! När jag ser den associerar jag till hur viktigt det är att ta tillvara det sista ljuset...det skira mjuka ljuset som finns nu på hösten. Såå vackra detaljer, jag måste titta på bilderna många gånger...

Jag kikade in hos Bittan och förlorade mig i hennes fina webshop=)

Önskar dig en underbar helg!
Kram,
Regina

Arja sa...

Hej i solskenet! Vilken underbart ljuvlig dukning du fått till. Bara älskar den ruffiga stilen och färgerna. Pricken över i:et Bittans superfina servett hållare också. När kan jag komma? hihi
Ha det gött kram kram Arja ♥

Mina Gouldsamadiner sa...

Tack för den fina dukningen.Verkligen snyggt.Gillar färgerna och den ruffiga stilen mycket.Passar så bra i höstens tecken...
Trevlig helg.
Kram.

Tinis vita hem sa...

Underbart vacker dukning, gillar så de lugna naturnära färgerna :)
Ha en fortsatt fin helg!
kram Tini

Gunillasljusglimtar sa...

Helt fantastiskt! såå fint så,min stil måste jag säga...Tack för detvännen...Ha en go lördag Kramis Gunilla

OlgaA sa...

Så fint du gjort, Pia! igen! Du har underbar känsla för det fina! :)

Kram/Olg@

Susanne sa...

Så vackert!!!!!!
Kram

angel sa...

Härlig bordsdukning...inbjudande..kramis

Puumuli sa...

Det verkar som om du skulle ha dukat för ett finfint herrskap - så vackert det ser ut! Golvet matchar perfekt till allt det andra fina. Lyckliga den som blir bjuden på middag hos dig!

Ha en trevlig helg!

Kram
Sari från Puumuli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses vad vackert, jag tycker det är så fint att du blandat spets och grovt linnetyg. Hela rummet andas lugn fast det är kalas på gång.
Det är så jätteroligt och se dina dukningar, små detaljer man kan plocka fram ur minnet när man själv ska duka.
Ha en toppenhelg
Kramar
AnnaMaria

Fröken Tindra sa...

Vilken vacker dukning och vilka vackra kristallglas! Gillar även stolarna lite extra.
Ha en skön kväll!
Kram!

rosenälvorna sa...

Bara så vackert , allt!!! Christina

Nette Cecilia sa...

En härlig dukning som alltid hos dig ,gillar allt ,kramis Nette

Livet på Vestergård sa...

Så vackert! Gillar servetterna.
Kram Kicki

Bittan sa...

Du är otrolig på att få till vackra dukningar :-)
Kanon som vanligt !

Ha en fortsatt mysig helg.
kram kram Bittan

Nyanser av vitt sa...

Otroligt vacker dukning vännen. Ha en fin söndag.
Kram Agneta

Unknown sa...

Verkligen vackert Pia!
Med önskan om en fin söndag!
Kram Allis

Ett Vitare Hem sa...

Åh så vackert och kul ett se mina donnor med!
Ha en riktigt härlig dag!
Kram/Lena

Systrarna Hjertén sa...

Jättesnyggt!

Ska själv ha en liten bjudning till helgen där jag ska försöka få till lite Oktoberfestkänsla i dukningen. Några tips?!

Mvh
Frida

Fröken Grön sa...

Makalöst så mycket fint du alltid hittar till dina dukningar; både glas, porslin, möbler och miljöer. Och vilken underbar ateljé du har!
Önskar dig en fin söndag!
/Anna-Karin

Gugis Pärlor sa...

Vacker dukning i vitt och grått! Romantisk med för den delen... I like! Fantastisk atelje med vackra fönster.

Kram Gugi

Anonym sa...

Hej!!

Nämen ååååå vilken vacker dukning! Den vackraste jag sett faktiskt! Vilken underbar känsla du har för det här.

Kram Linda

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad söt du är! :0) Jag ligger här i sängen och bloggar hej vilt! Rätt skönt att vara riktigt förkyld ibland även om jag har gnällt så mannens öron blöder idag. Hade såååå mycket jag skulle göra i helgen och så orkar man nada. :0(

Jag kan säga såhär angående din dukning... suck! Hade blivit huuur glad som helst om någon dukat sådär när jag skulle sätta mig till bords. Sedan gör ju rummet sitt till också! :0)

Kraaaam/ Anna

Solveig sa...

Det er bare så nydelig alt du gjør! Denne borddekkingen en utrolig vakker! Alle detaljene og det flotte serviset - jeg bare elsker det;o)))
Kan føle stemningen helt hit gjennom skjermen - skal vi ta oss et bedre måltid min venn?;o)))

Ønsker deg en skjønn uke!
Klem fra Solveig

Solveig sa...

Det er bare så nydelig alt du gjør! Denne borddekkingen en utrolig vakker! Alle detaljene og det flotte serviset - jeg bare elsker det;o)))
Kan føle stemningen helt hit gjennom skjermen - skal vi ta oss et bedre måltid min venn?;o)))

Ønsker deg en skjønn uke!
Klem fra Solveig

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Jeg er stum av beundring! Så vakkert!

Ønsker deg en fin, ny uke!
Klem:-)

A House With A View sa...

My god vad himla fint!!! You made my day!! Jag ska nämligen ha gäster nästa helg och nu fick jag en massa fina ideér, tack söta söta du för det!!! Sen vet jag ju inte förstås om det kommer att bli ens hälften så snyggt som på dina bilder för de är ju heeeelt underbara!!!! Och om jag får tiden att förbereda allt... Hjääälp, måste få mera tid!!!!!!!

Stööööörsta kramizen aka

Blått til lyst sa...

Vakkert bord, som alltid!
Spennende og elegant blanding av røft og tandert, blonder og grov lin, krystall og tinn. Nesten barokt mot det tandreste feminine. Godt gjort!
Inspirerende å se, og imponerende så mye arbeid du legger i dekkingen og så mange elementer du får til å smelte sammen i en helhet - takk for titten! God uke til deg - klem fra Liv

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vilken himla vacker och romantisk dukning!Bara så härlig känsla har du för det.Ja det var ju bara så fint.Ha en skön start på nya veckan.Kram Rita ♥

Lilla Majken sa...

Ljuvlig dukning i ett fantastiskt vackert rum! Tack för den härliga inspirationen.

Kram på dig! Therese

Anonym sa...

It's a shame you don't have a donate button! I'd definitely donate to this brilliant blog!

I guess for now i'll settle for book-marking and adding your
RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates
and will share this blog with my Facebook group.
Talk soon!

Also visit my website: Nike Roshe Run Sale

Anonym sa...

Helpful information. Lucky me I discovered your web
site unintentionally, and I am surprised why this coincidence did not happened earlier!
I bookmarked it.

My page :: Nike Roshe Run Women

Anonym sa...

Hello there, just became aware of your blog through Google, and
found that it is really informative. I'm going to watch out for brussels.
I will be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing.
Cheers!

Here is my webpage - Cheap Nike Air Max 1