söndag 20 september 2015

Guldsoffan


Guldsoffan


Jag köpte tidigare det mesta av de
gamla ting jag sålde i butiken
i Danmark.
Något jag kommer fortsätta med!
Under åren har jag byggt upp ett bra
kontaktnät och kommer fortsätta åka på
täta turer dit även för inköp till den kommande butiken.
Här står den i all sin praktfulla glans,
soffan jag förälskade mig i för drygt
ett år sen i Danmark...




En underbart vacker gammal soffa
helt i guld!
Otroligt fina utskurna detaljer med fåglar,
och ja ni vet väl sedan tidigare
vad fåglar betyder för mig...
Den har stått i källaren och troget
inväntat att min kreativitet och livslust
efter sorgetiden skulle 
komma igång.




Nu har den fått resa över vattnet igen
och kommit hem till huset där
den skall bo på Gotland.
Den står på bilderna på samma plats som
den kommer att stå när den är
färdig.
Denna vackra gamla soffa utan någon större
sittkomfort, skall jag försöka
förvandla till en skön 
vardagsrumssoffa.
Ingen dålig utmaning...




Under det första lagret med guldfärgad stretchig sammet hittade jag en härligt 
blekt rosa klädsel.
Alla lager är noga spikade med tusentals 
små spik/nubb.
Det dammar och jag hostar och fräser
och nyser om vartannat...
Nu är jag inne på tredje klädseln som jag
gissar är original.
Ett fint vinrött gobelängtyg.




Nu har soffan tappat alla tyglager och
bara fodret återstår.
Jag kommer måla soffan med Annie Sloans
chalk paint.
En färg jag väntat på under åren
som dekorationsmålare.
En matt silkeslen färg som är underbar att
arbeta med.




Som inspiration och utgångspunkt kommer
jag använda spegeln jag hade i
vardagsrummet på Skogslyckan.
Jag lägger in ett par bilder på den längst ner  för er som är nya läsare här på bloggen.
Baksidan på soffan är så charmig med säckväv 
och stoppning av tagel.




Senare i veckan kommer ni få börja
se bilder på förvandlingen.
Jag är som jag berättade igår tillbaka
på fastlandet och flyttar ut ur mitt
gamla hus.
Men snart kan jag tillbringa mer tid
i mitt nya hem på Gotland.




Önskar er alla en riktigt trevlig
söndag!



Kramar Pia

7 kommentarer:

Brunt sukker sa...

Hei søta Pia:)
så lekker
litt av en skatt
klem Eli:)

Nette Cecilia sa...

vilken raritet du hittat ,chalk paint har jag även prövat denna sommar en trevlig färg att jobba med för mig som är doftallergiker ,kram Nette

Vit Hortensia sa...

Så härligt motiverad du låter och den gamla soffan kommer alldeles säkert att bli vackert anpassad till det nya hem du nu ska skapa. Så roligt att åter igen få följa dig här i din blogg!
Fina dagar önskar jag dig!
Kram
Birgitta

Bellan sa...

Vilken underbart vacker och charmig soffa! Och Chalk Paint tänkte jag direkt på när jag såg första bilden.... Ska bli kul att följa ditt arbete med den.

Lycka till med dina nya projekt i livet!
Kram! ♥
//Bellan

Fröken Tindra sa...

Undrar vad den soffan kan berätta? Skall bli
roligt att följa den hos dig!
Kram!

Monse sa...

Me encanta el sofa, yo transporte una silla parecida y pinte la tapiceria en dorado, me quedo preciosa, además con el tiempo ha ido transformandose el color. Un saludo.

Jacqui sa...

Beautiful!! What a gorgeous colour
Blessings
Jacqui