fredag 30 oktober 2015

Oväntat golv

Murat golv

Har haft min väninna på besök från
fastlandet.
Mitt första besök här och det var en härlig känsla att hämta henne vid färjan
och för första gången få säga 
välkommen till
Gotland!




Som jag berättade om i förra inlägget har
jag hållit på med ett golvprojekt.
Trägolvet var bitvis dåligt och balkarna 
murkna.
En del bräder gick att återanvända igen men 
kvar gapade en stor yta.




När vi rev upp golvet hittade vi som man brukar i gamla grunder lite av varje.
Bitar av flaskor, tallrikar, kaffekoppar,
kakel och höganässtenar
och lite järnskrot mm.




Dessa skatter från lokalens historia har jag nu murat in i golvet varvat med
platta gotländska kalkstenar och andra
stenar jag samlat på tomten.




Det blev ett annorlunda golv á la
tok-Pia som kommer pryda en del av butiken
och säkert skapa samtalsämnen från besökarna.
I hörnet står den gamla slipstenen kvar.
Är glad för de få men vackra interiörerna
som de förra ägarna lämnat kvar från
lokalens långa tradition som 
"bya-snickeri".




Arbetet med taket fortskrider och jag skall
nu börja röja och bygga några 
mellanväggar.
Fortsättning följer...

Kram Pia

3 kommentarer:

Felix sa...

Verkligen ett golv med överraskningar! :-)

Önskar dig en fin helg!
Kram
Elisabet

Nette Cecilia sa...

Men så kul golv önskar dig en fin helg ,kramen Nette

Unknown sa...

Vilka underbara dagar på Gotland. Fick bl.a. se ett unikt golv och fler överaskningar väntar. Spännande!