Visar inlägg med etikett Planteringsrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Planteringsrum. Visa alla inlägg

tisdag 6 september 2011

Planteringsrum

Idag kommer den nakna sanningen om
mitt planteringsrum.
Det ser ut som jag vet inte vad,
fullt med jord och löv och
 annan "bröte"




Ja ja "bröten" skall ju vara där.
Egentligen är detta en liten inspirations
oas, man kan sitta och meditera i.




Spaljén gjord av gamla riastakar är
täckt av humle, kaprifol och
klematis.
Precis lagom tät för att släppa igenom
solens strålar.




Här hamnar allt som på något sätt ger
mig inspiration.
Allt från sånt jag grävt upp i skogen till
missfärgat porslin, rost mm...




Här finns hyllmeter med gamla lerkrukor,
och allt annat man kan tänkas
behöva när andan faller på.




Planteringsbordet ät täckt av jord 
och sörja, har liksom inte
brytt mig så mycket nu när det börjar
dra sig mot höst.




Ikväll är det styrelsemöte i den lokala
hembygdsföreningen som gäller 
för mig.




Ni missar inte veckans nyheter i 
webshopen imorgon va?!

Kram Pia

fredag 4 mars 2011

Vintrigt
planteringsrum
Vädret är ombytligt och lynnigt som det
brukar vara både i mars och april.
Onsdags eftermiddagen bjöd på strålande 
solsken, och igår snöade det
lite på förmiddagen.



Jag var på väg ut till dottern och hennes
sambos lägenhet som är på andra våning
över vårt garage.
Under trappan upp till deras altan
ligger mitt planteringsrum.



Då fick jag syn på solen som strålade in
genom spaljén som vi byggt av
gamla grånade "riastakar".
Ser att en stake lossnat i vinter...
Och fick en sån stark vårlängtan.



Att få ha händerna i fuktig jord,
och känna solstrålarna kittla nacken.

På sommaren är spaljen täckt av humle,
clematis och kaprifol.



Jag fick slita mig därifrån för att
gå upp för trappan och fotografera det jag
hade tänkt från början...



I helgen kommer jag att visa bilder från dotterns
lägenhet igen.

Imorgon bitti är det dags för årets
första utomhusloppis,
jag längtar som bare den!!!

Ha en riktigt mysig fredag
alla ni solstrålar som skriver så
varma fina kommentarer här på min blogg!
Jag tycker så himla mycket om er!

Kram Pia


torsdag 22 juli 2010

Planteringsrummet

Vet att jag visat bilder från denna
plats tidigare.
Men igår kväll gick jag loss med kameran
där inne igen...


 Riastaks-spaljén är nu helt övervuxen och
det känns som om man sitter i en grotta.
Humle, klematis och kaprifol växer sig in 
bland all min gamla bråte..ler




Här står allt möjligt som jag grävt upp
i skogarna...




Härligt att stå här med händerna i jorden! 
Eller bara sitta ner en stund.



En oas för inspiration...



Vill ni se fler bilder från planteringsrummet
så sök på etiketten Skogslyckan.

Nu är trädgårds projektet snart
klart, några av er gissade rätt.
Snart kommer bilder...

Kram Pia

 

lördag 12 juni 2010

Planteringsrummet del 2

Hej svejs på er alla denna sena 
lördags kväll!
Hoppas ni håller humöret uppe trots
kyla och regn.
Kan man inte vara ute så finns det säkert
massor att göra inne...
Tänk positivt det kommer man långt med

Man väljer själv om man vill vara ett offer
och grotta ner sig i elände.
Livet är ju så..ibland upp ibland ner.
Det viktiga är att ta sig ur när det är som
tråkigast och man är ledsen,
och inte stanna där nere.

Allt vi upplever innehåller ju något positivt,
även om det kan vara svårt att se just då.



För ett tag sedan så visade jag bilder från 
ena sidan av mitt planteringsrum.
Den sidan jag visade var ju mest bara en "mys-del"
Nu kommer lite bilder från själva
arbets-sidan.




Det är så härligt att stå här nere med
händerna i den fuktiga jorden.
Man funderar och filosoferar samtidigt 
som man jobbar.



Här finns allt möjligt som kan inspirera.
Krukor, redskap och allt möjligt gammalt
och vackert.






Här finns sakerna från "skrölen" som
jag visade i ett tidigare inlägg.
Och även jägaren har sin plats i en gammal låda.




I det här gamla köksstället
förvarar jag fröer, blomtråd och annat
som är bra att ha till hands...



Oj det blev mycket bilder!
Tror ni förstår hur mycket detta
lilla kryp-in betyder för mig.

Ha en underbar söndag!
Pia


 

fredag 28 maj 2010

Planteringsrummet

Det är vad jag kallar utrymmet under
trappan upp till min dotters lägenhet.
Hon bor på andra våning ovanför garaget.
För att komma dit går man upp för en trappa,
och upp på en liten altan.
Och där under håller jag till...



Där har jag ett stort härligt plåtklätt
planterings bord.
Tusen krukor och vad man nu annars behöver
och lite till!
Den sidan av mitt lilla krypin får ni se en
annan dag.
Här är nämligen bara ett par grader på
nätterna, så mina efterlängtade köp
av sommarblommor får vänta lite till.





I bakkant har min händige man satt upp
en vägg med två gamla fönster i.
Och under trappan byggde jag förra året
en spalje utav gamla ria-stakar.
Ja så heter de här i trakterna...
Där klättrar humle, kaprifol och så
småningom luktärter.






I planteringsrummet finns allsköns "bråte".
Porslin som är för missfärgat och sprucket
för att läggas in i web-shopen.
Gamla kära minnen, och här har också
alla sakerna från "skrölen" fått ett hem.






Här skall jag sitta ikväll med ett glas vitt,
ta fram gitarren och sjunga min sommarvisa.
För idag blev det ingen fredags-historia,
utan en visa som passar just nu!
Finns längre upp till höger.





Annars bjuder helgen på fotbolls turnering
för de minsta.
Tre underbara loppisar till de större,
och de större får väl vara jag och min man.
Och firande av minstingen som fyller 9 år.

Ha en underbar fredags kväll,
så visar jag andra sidan av planteringsrummet
en annan dag...

Vår kramar från Pia