onsdag 16 januari 2013

Antika stallfönster

Populäraste varan i webshopen alla
kategorier just nu är de gamla
antika danska gjutjärnsfönstren, eller
stallfönster som de ofta kallas i Danmark.




Jag åker på inköpsresor till Danmark ca
varannan var tredje månad,
och det är tur för i den här takten är
fönstren snart slut.




De har varit populära inom heminredning länge,
men nu verkar det som att 
intresset exploderat.

De flesta av fönstren ser inte likadanaa ut
på bägge sidor och det tycker jag är kul
för då kan man variera sig efter tycke
och smak.
Det blågrå fönstret här ovanför är fotat
med baksidan utåt på nästa
bild.




En del använder dem som rena inredningsföremål
både ute och inne.
Själv har jag ett stort som står på ett gammalt
symaskinsbord utanför entrén som jag pyntar 
om efter årstid.
Sätter belysning i osv...




De mindre fönstren är fina att sätta på en hylla
eller hänga direkt på väggen mm.
De större kan med fördel ställas på en möbel
och användas som fond till ett vackert
stilleben.




Har också hört kunder som bygger in dem i väggarna
mellan olika rum.
Nåt fönster skulle sättas i över en dörr 
som extra ljusinsläpp.
Någon skulle mura in ett fönster i en vägg
mot uteplatsen.




Användningsområdena är många.
Och det är alltid kul att höra vad kunderna gör
med dem.

En del fönster är vippbara, som det
 svarta här nedan.




Vecka 6 åker jag på ny inköpsresa till
Danmark.
Hoppas jag kan få tag på många nya
fönster åt er.
Här får ni en länk till de fönster
jag har kvar.




Kram Pia 

8 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Bara så läckra fönster....jag har ett vitt som hänger ovanför sängen...det kommer från vårat torp ;)
Tycker det är kul med att inreda med fönster ;)
Ha en fin kväll!
Hälsning från Bia

Therese sa...

Åååå vilka fina fönster!! Jag har tyvärr gett mig själv köpstopp under en tid men nu kliar det verkligen i mina köpnerver!!

/Therese

Jenny sa...

De är verkligen jättefina!

Kram,
Jenny

Marie maräng sa...

Oh.. så många fina fönster!
Skulle så gärna vilja ha flera stycken :) Tyvärr har jag ingenstans att ha dom :(

Fina bilder!

Ha de gott!
Kram Marie

Linneskåpslycka sa...

Jättesnyggt som inredning:)
Gillade det som gick att vända på.

Har ett fönster hemma i trä som jag tog reda på från ett rasat torp , ska nog ta in det ser jag , tack för tipset;)

Ha det fint
Kram

Sirpa sa...

Hej! Oj vilka fina fönster! Skulle gärna vilja ha sånna men just nu är det köpstopp:( Ha en skön onsdags kväll!
Kram Sirpa

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Har kikat på dom länge här inne hos dig ... de är så vackra.. det får nog bli ett sånt fram på vårkanten :)
Hoppas allt är bra med dig Pia.
Stor kram
Jessica

lavendel mio sa...

Så nydelige vindu!
De er kjempefine til dekorasjoner:)
Ha en fin dag, klem Hanne