tisdag 10 juli 2012

Pionromantik

Jag fortsätter mitt frossande
bland pioner.





Släpp ut ett barn i täppan
vid härlig sommartid,
jag tror det blir pionen
den lille stannar vid.

Så diktade Albert Theodor Gellerstedt i
slutet av 18-talet.




Och jag tror det är så...
Man liksom stannar upp i andakt över
de enorma blommorna.
De sorter jag har är alla bondpioner,
så de doftar ingenting.
Men jag har tänkt införskaffa
en doftpion.




De största blommorna har jag uppmätt 
till 19 cm!!
Det räcker med en blomma i en
skål med vatten,
så lyser den upp ett helt rum.




De står inne i vaser och i min lilla
damm som ni såg en skymt av igår,
flyter de omkring.
För det gäller att njuta för 
blomningen är tyvärr kort.




Igår fotade jag veckans nyheter.
Ja det blir ett inlägg imorgon om än
i lite mindre "sommarstorlek".
Och naturligtvis presenteras även
nyheterna tillsammans med
pioner...




Vi ses imorgon igen!

Kram Pia

6 kommentarer:

Margareta sa...

Hej!
Mina pioner har nu regnat bort.Men då får man njuta av din underbara bilder.
Regnet det bara öser ner.......,men inne är det mysigt.

Ha det så gott!
Kram Margareta

Rosor och Pioner sa...

Vilka ljuvliga bilder.
Har planterat alla mina pioner iår så någon pionfägring dröjer för mig.
Ha det gott

Maggan sa...

Visst är det härliga blommor mina har inte slagit ut ännu men de är på gång och jag längtar jag har den varianten som doftar.ha en fortsatt bra dag
Hälsningar Maggan

camilla sa...

Åh...jeg elsker peoner....!
Utrolig nydelige bilder!
Ønsker deg en fin sommer:)
Klem fra Camilla

G:a Affären sa...

Dina pioninlägg är så vackra, jag njuter!
Kramar
Cia

Heléns Gott o Blandat sa...

Vilka fina bilder!! Jag älskar Pioner!!