söndag 8 januari 2012

Månadens dukning
december 2011




Välkommen in och se min något försenade
december dukning som går i
romantikens tecken.




Champagnen ligger på kylning.
Glasen är fyllda och de bubblar så fint
från de frusna hallonen i glasen.
Idag skålar vi för kärleken!




I bakgrunden hörs dämpad lugn musik,
och ut från köket letar sig oemotståndliga
dofter ...




De levande ljusen är tända i kristallkronan,
och det glittrar i nyputsade silverbestick
och kristallglas...





Möblerna är i nyrenässansstil och har över
100 år på nacken.

Den vackra bordsskivan har inte täckts över
med någon duk, utan får lov att ståta med sin
lite slitna yta.




Med stolsdynor med volanger och hjärtan i
zink får stolarna
den rätta romantiska stilen.




Servisen jag valt till min december dukning
heter Lilium.
Ett fantastiskt vackert mönster i gråblått
som tillverkades av Gustavsberg
1890-1901.
Tallrikarna finns till salu i 
Ateljé Skogslyckans web-shop,
terrinen är privat.






Ovanpå tallrikarna ligger en vit Amaryllis
var stjälk har virats med silvertråd 
och små
blå hyacintblommor.




Under tallrikarna ligger spetsunderlägg i 
skiraste vitt.
Kristallglas i olika modeller och snirkliga
nysilverbestick med monogram.
Även servetterna är vita med spets
och brodyr.




I mitten på bordet ligger vackra
pärlband, slingor av murgröna
och två gamla ljusstakar med änglar
gjorda av gamla
fotogenslampsfötter.




I terrinen mitt på bordet tronar en båge av
murgröna med en glittrande prisma.
Runt bågen har hyacinter stuckits ner
med
tårtpapper runt lökarna.








Mörkret sänker sig och romantiken flödar.
Kärlek är som den ömtåligaste blomma,
om den inte får vatten, näring
och omvårdnad så dör den.
Ett sätt kan vara att överraska med en
god måltid och ett vackert 
dukat bord.






Vill avsluta med några ord jag tycker 
så mycket om,
som är väldigt tänkvärda.

Kärlek
är att skapa ett
vi
utan att förlora ett 
jag





Kram Pia

52 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Såååå vackert. Såååå romantiskt .Kram

Med en doft av lavendel sa...

vad vackert det blev, skulle kunna slå mej ner på en gång
kram Annika

Änglarna finns sa...

Godmorgon vännen!!
Såå otroligt vacker dukning!! Romantiskt..jaa.
Du är verkligen jätteduktig..inte bara dukningen utan även texten till!!
Ler lite..min mamma har en sådan tallrik..som prydnad...antar att min mormor och morfar hde flera..en gång i tiden!
Önskar dej en underbar lördag!
Kram Annika

Puumuli sa...

Underbart romantiskt och jag gillar färgkombinationen vitt och blått! Du är en mästare på att duka bord. Ha en fin helg!

Kram
Sari från Puumuli

Bittan sa...

Jadu Pia vad säger man ????? Du gjorde det igen :-) Underbart, fantastiskt å som vanligt helt outstanding.
Ha en mysig helg och hoppas du och mannen kan få vara gäster vid den dukningen.

Kram Bittan

Tinis vita hem sa...

Så vackert du dukat, jättemysigt! Blomarrangemanget i soppskålen är oxå så fint :)
Önskar dig en god fortsättning på helgen!
kram Tini

Nyanser av vitt sa...

Det var bland den vackraste dukning jag har sett vännen. Orden om kärlek är underbara och så sanna. Tänk vad många som bara blir vi när de blir ett par och glömmer helt bort sig själva.
Ha en fin lördag.
Kram Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så vackert Pia, och så roligt du måste ha när du planerar och gör dessa fantastiska dukningar. Din familj är riktiga lyckostar.
Ha en skön helg med mycket romantik
Kramar
AnnaMaria

Holly Design sa...

Åååå, så otroligt vackert. Du är ju hur duktig som helst. Helt underbart. Blir sugen på att smaka maten också. Som säkert smakar lika bra...
Kram / Gunilla

Unknown sa...

Säger bara UNDERBAR dukning. Ha en skön dag kram Beijan

Katta sa...

Underbart vacker dukning! Älskar det vita med en ton av det blå och blå Hyasinter är ju så vackra och underskattade. Kram Katta

Unknown sa...

Du är verkligen duktig på vackra dukningar Pia. Din man blev säkert glad om det var han som fick ääran att sitta ner vid ditt romantiska bord.
Ha en fortsatt skön helg, kram Ing-Britt

Marits Hverdagsgleder sa...

Oj, såå vakkert! Så utrolig mange små detaljer som understreker den romantikken som ligger i luften hos deg :)
Elsker de stolene, utrolig vakre! Nydelig med hyasintene på amaryllisstilken.
Ha en fortsatt god helg!
Klem Marit
ps.har du mottatt min mail ang. IBID nummer?

Nina Lindh sa...

SNYGGT! Precis min stil :D

Susanne sa...

Jättevackert...suck!...;))
Fin ide med hyacintblommor runt stjälken ;) o tårtpappret och och och!!!
Ha en bra helg
kram susanne

Anonym sa...

Sååå vackert,jag kan inte se mig mätt på allt det vackra.Din tanke bakom allt du gör är så fin.
Kram Majlis på ljungkullen.

Nette Cecilia sa...

Underbar dukning ,Kram Nette

Gumpebo sa...

När jag och min gube firar 50 års mötesdag år 2013, ska jag hyra dig att duka mitt romantiskta bord.
Vill du det?

barbrok sa...

Återigen har du gjort en superdukning! Heeelt underbar!!
Ha en bra fortsättning på helgen vännen!
Barbro

Mina Gouldsamadiner sa...

Sååå fint.
Gillar det där bordet med svarvade ben.
Underbara underlägg,så fint med spetsar.
Fint oxå att bordet får visa upp sin bordsyta som den är.
Tack för detta ögongodis.Vilket jobb du lägger ned,men vad kul du måste ha...
Trevlig helg.
Kram.

linnea-maria sa...

Åh vilken fantastiskt vacker dukning! En sån fin kombination av blåa toner. Kram /Therese

helle sa...

Du er en sand mester udi borddækning Pia, kan næsten tænke mig hvor glad din mand blev. Så fine ord også!

God weekend

Helle:-

Lycka är ~ Onnea on sa...

sååå vackert..och romantiskt..ohhh så fint!
~Marita~

Margot sa...

Underbart vackert och romantiskt!
Trevlig helg!
Kram Margot

STENLYCKA sa...

Det är så vackert, jag blir varm i hjärtat när jag ser din dukning. Jag har inga ord för hur bra du är på det här.Känner bara glädje att du finns Pia och du delar med dig av din konstnärlighet!!
Stor kram till dig, ha en fin kväll!
Allt det bästa till dig!
Raina

Priscilla sa...

I do not have enough words to tell you how beautiful these pictures are.

Vita små hjärtan sa...

Ett så vackert inlägg!
Kram Agnetha

Anonym sa...

Pia det är så vackert så man blir helt tårögd. Här finns inga ord förutom Wow

Önskar dig en härlig kväll

Fröken Grön sa...

Så ljuvt, så ljuvt!
Helt fantastiskt med de små blåa hyacintblommorna runt amaryllisstjälken, vilket pilligt jobb att sätta dit dem.
Du borde samla alla dina vackra dukningar och ge ut en bok!
Ha en fortsatt fin helg!
/Anna-Karin

Hjemme hos meg sa...

Så nydelig :)

Klem Anette

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Vacker och stilfull dukning!

Kram från Australien♥

toves sammensurium sa...

hmmm...er du sikker på det ikke er på forskudd du er,og har dekket opp til Valentines?Ble jo aldeles romantisk her jeg,nyyydelig bord,vakre ord!!!!:) Og nyyydelig layout på bloggen din!
Sukk...lar meg henføre av all vakkerheten her i dag Pia:))
toveklem:)

Anonym sa...

Mycket vackert och inspirerande.
Bakgrunden blev ju bra så där som den är nu.
Kram
Eva Agnes

Sarah sa...

I am a new follower to this beautiful blog of yours. True elegance shown here. I've scrolled down to enjoy many of your posts and will be eager to return for more of what you have to share. Your table is one of the most romantic I've ever seen. It is truly enchanting with the use of hyacinths. I will remember this table in my mind's eye. Thank you for sharing your talents. ~ Sarah

OlgaA sa...

Åh, tack, jag tar gärna den där platsen.... vid fönster :D

Såååå fint, Pia!! Så du är duktig!! :P

många kramar/Olg@

Maj sa...

Instämmer med tidigare inlägg betr dukningen men jag ser inte att någon kommenterat dina fina ord.....skapa ett vi utan att förlora ett jag! Fina ord med djup innebörd

Anonym sa...

Jättevackert! Vad du är duktig! Södergatan

Pia sa...

Så ögonbedövande vackert! Och så fina ord!

Kraamen!

Systrarna Hjertén sa...

Där skulle jag gärna förtära en romantisk måltid!

Mvh
Frida

Havfruen sa...

Et meget vakkert bord for 2:) Nydelig Pia:) Champagne er jeg veldig glad i...bobler er godt:)
Jeg nyter å se dine vakre bord....og skulle gjerne hatt et snev av dine egenskaper:)
Ha en fin kveld og en fin kommende uke. Klem fra meg:)

Rapport till Vänfors sa...

Kan bara säga som så: SKITSNYGGT!!
Kram Annika

Heléns Gott o Blandat sa...

Vilken dukning!! Helt underbar!! Vilket fint hem du har!! Njuter av dina bilder!!

G:a Affären sa...

Det är nästan så jag glömmer att andas! Jag är mållös och skriver därför bara; så oerhört vackert Pia!
Kram /Cia

Roser og Patina sa...

Helt fantastisk Pia! Det er så vakkert! Jeg får hakeslepp:))) Nyyyter bilder og tekst:) Klem Ellen.

Carina Sjölund sa...

Vilka fantastiska bilder du bjuder på :)
Och att du kan duka snyggt är det inget tvivel om :)
Kramen♥

Unknown sa...

Åååh Pia så vackert...;)) Som vanligt när man kikar in här..;)))
Om du vill så gå in och kika vad jag har fått uppleva nyligt...;))) Jag är nykäääär igen...;)

KRAAAAM vännen och ha en härlig måndag!!

Elzie sa...

Så ljuvligt! Skulle behöva gå i dukningskurs hos dig, haha.
Kram Elzie

Hammarsbacken sa...

Underbara bilder. Älskar möblerna och kristallkronan. Kram Sonja.

Unknown sa...

Hejsan Pia!
Idag kom ditt paket och gissa om jag blev förtvivlad när jag började öppna det och det skramlade ordentligt. Sög framför mig hur det fina hjärtat gått i kras :(.
Men min förtvivlan övergick snabbt till ett stort överaskande leende. Blev ganska paff med väldigt glad när jag packat upp det väl inslagna hjärtat och såg att det var fyllt med goda karameller som låg där och skramlade ;).
Tack snälla du för det fina hjärtat och den goda fyllningen.
Många kramar Ing-Britt

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Ohh Pia... Helt magiskt vackert.. Oj vilket jobb du måste lägga ner på dessa dukningar, de är så underbart vackra och det syns verkligen att du lägger ner hela din själ i det..
Du är så duktig :))
Ha en fin måndag.
Stor kram
Jessica

skifferhuset sa...

En riktig aha upplevelse att få ta del av din dukning! Så vackert! Kram Iréne

Indretning og ideer i sommerhusstil sa...

Hold da op Pia sikke en opdækning den er bestemt en Dronning værdig.Jeg elsker dine bud på bord opdækning.Men du forstår også lige at få taget de rigtige billeder.Knus Else