söndag 17 oktober 2010

Vinst och dumlekakor

Vilken helg så här långt!!!



Sitter här med ömma fingertoppar,
och svidande hals, efter gårdagens 
supertrevliga garagefest.

Första gånger på över ett år jag greppat
gitarren och brölat loss i både
Janis Joplin, Canned heat, Creedence
och några gamla blues klassiker.



Med på festen var min underbara
vän Mia med bloggen
ett härligt återseende!



I fredags fick "turgumman" paket igen!
Denna gång från underbara
Birgitta med bloggen
Hon väver de allra vackraste ripsmattor
och panelgardiner och är enormt
duktig!
Sen visar hon vackra ursvenska bilder från 
sköna Värmland.



En fin bröd-duk blev min vinst,
och det passade ju förträffligt eftersom
jag bakade dumlekakor igår.



Här få ni receptet!
Om ni inte provat att baka dem så kan de
rekommenderas.
Ingen smalkaka, men vilken god kaka är det?

Dumlekakor 

2 hg rums varmt smör eller margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver.
Dajmkolor original och ljusa Noblesse.



Arbeta ihop degen och rulla bollar
och lägg i formar.
(Bullformar eller aluminiumformar)
Dela dajmkolorna på mitten och tryck i en
halva i varje form.
Grädda i ugnen i 10 minuter och i 200 gr.
Tag ut och lägg en noblesse ovanpå varje
kaka när de fortfarande är varma.
MUMS!




Ha en härlig fortsättning på
söndagen!

Kram Pia
 



 

40 kommentarer:

Vita små hjärtan sa...

Va kul!!!! Dra loss med sång och gitarr!!!!
Vad goda de kakorna lät, tack för receptet, måste nog pröva dom!
Ha en fin söndag!
Kram Agnetha

Gammel stil sa...

Hei du:)

Tusen takk for en koselig kommentar:) Så gøy det høres ut!! Du er heldig! Ser deg for oss, med gitaren:) Kan du synge da? Det tror vi!! Nydelige bilder!! Helt fantastisk!!:):) Så vakkert altså:) Nydelige blomster:) og de dumlekakene så jo helt himmelske ut:) Tror vi må prøve det:)

Klem fra oss:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till din fina duk, och du fick använda den direkt. Ser gott ut med kakorna! Och så roligt ni har haft det, och besök av Mia också. Gissar att ni är trötta men glada.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Turgumma kan man verkligen kalla dig, roligt och grattis till vinsten. Verkligen fin brödduk, härliga detaljer.

Dumlekakor är såå gott, svårt at sluta äta dom bara.

Vad roligt med lite party, gitarrspel och sång.
Hoppas du piggnar till snart, kram Ing-Britt

Tigris Predikantan sa...

Smarrigt!
:)

EM sa...

Kan du allt, människa? Spela gitarr och sjunga, måla och inreda... mm mm.
Kakorna ser supergoda ut, och verkar lätta att göra.
Grattis till vinsten, turgumma där ;-)
Ha en fortsatt skön söndag
kram elsamarianne

Penseldraget sa...

Åhh vad roligt med sång o gitarr..älskar när de är såna fester =) de vattnas i munnen när jag ser dina kakor ...dessa ska absolut bakas ...jätte fin vinst
ha en skön söndag
kram pia

Unknown sa...

VILKEN tur du har...GRATTIS!!..:) Svärmor va hit med lite tidningar igår och då hittade jag precis det där receptet,rev ut de snabbt som attans,för dom ska bakas...hahaha..Ha en mysig söndagkväll..KRAAAM/Annelie

Unknown sa...

Grattis Turgumman
Skulle verkligen ha velat vara med på festen, gillar den musiken.
Ska prova baket, låter och ser gott ut.

Önskar dej en underbar vacka
Kramar
/Maggan

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Grattis till vinsten...
Måste baka..
Låter & ser såå goda ut.
En kristallkrona e ju inte illa de i heller..
Har jag de åxå fast den kommer från mormor..
Ha en härlig Söndagskväll..
Kramisar
Sus

Havfruen sa...

Skjønner det var en meget vellykket kveld:) Gitar og sanger jo kjempegøy:) Hos oss spiller Gubben og jeg synger.....
Så fin duk du fikk av Birgitta, nydelig.
De kakene så nydelig ut...neppe slankende, hehe:)
Ha en flott kveld, klem fra meg:)

Unknown sa...

Grattis till vinsten, så fin och användbar!
Och tack för receptet, måste prova för de verkar ljuvliga och lättbakade.
Ha en skön kväll!
Kram Allis

Anneli sa...

Hejsan.

Verkar ha varit en underbar fest!
Ibland får man lov till att bara släppa loss och bjuda på sig själv...

Du....de där kakorna har jag ätit av förut ( ja, inte dina då) men de är farligt goda!

Ha en fin kväll,
Kram Anneli.

Sommerhuset i bakken sa...

Åhhh, skulle ønske jeg kunne spille gitar! Så flink du er! Det høres så gøy ut - og gir jo så god stemning på fest. Kan tenke meg du ble festens midtpunkt.

Vakre blomsterbilder! Og de kakene så kjempegode ut. Nam!

Ha en finfin kveld!

Jenny sa...

Hej Pia!
Låter som ni hade en trevlig fest!! :)

Grattis till vinsten hos Birgitta! Jag har oxå haft tur att vinna en fin duk av henne en gång.

Kul att du är med o tävlar hos mig!

Dina dumlekakor måste jag prova att göra, ser görgoda ut!

Kraam Jenny

Norregård sa...

Vad jag blir sugen!!! Ser så goda ut!! Och så har du träffat Mia IRL, hon är ju så gullig!!!

Kram Malin

[ c o y o t e ] sa...

Wihii va coolt!! Spelar och sjunger du!?!
Kan va bra å veta ; )

O dom goooda kakorna var längesedan man smakade! Dom är farliga dom...

Grattis till vinsten med!

Kram på dig..

mia

Betty sa...

Jasså det var till dig Mia o hennes man skulle ! De var inne hos mig tidigare under dagen o var supergulliga ! Kan förstå att festen blev lyckad , trevliga vänner , god mat o levande musik är en oslagbar kombination.

Kram , kram Betty !

Margareta sa...

Grattis till den fina vinsten också!
En del människor kan och är bra på allt och det stämmer med råge in på dig.
Så fina hortensior.Och dumlekakor mmmm....

Ha en skön kväll!
kram margareta

Änglarnas hus sa...

Hallojsan goaste Pia!!

Vilken härlig helg du har haft! Äälskar att sjunga och då gärna i goda vänners lag!!

Kul med ett bloggbesök också!!

Ha en fin start på veckan!!

Varma kramar ifrån Sanne!!

Lilla Blanka sa...

Hej hej!

Låter som ni hade riktigt kul! (Och jag har hört talats om den härliga skönsången!)

Ja det var riktigt mysigt att träffa Mia, hon är ju världens goaste!!!

Jösses, sånna där Dumlekakor är såå goda! Brukar göra dem en gång om året, till Jul :)

Kram
Mia

Blått til lyst sa...

Musiker også!!!
ER det da noe du IKKE kan? Skyte en elg kanskje...
Kakene så syndig gode ut, og jeg kjenner nok mer enn én som ville bli fornøyd om jeg bakte disse!
Ellers kan du skjønne jeg alt har glemt toll og avgifter! Er veldig fornøyd med tallerknene og med handelen :-)
(Det er forresten toll på varer over kr.200,- inn til Norge, så jeg visst nok at det ville bli noen kroner. Veldig unødvendig med toll mellom naboland, tenker jeg!)
Jeg ønsker deg en riktig god uke - klem fra Liv

(eddas) sa...

Heisann...
det hørtes bare ut som en supertrivelig fest:)
har desverre ikke godt av de dumlekakene dine:):):(
kos deg inn i den nye uken..
eddaKlemmer til deg

Nyanser av vitt sa...

Grattis till vinsten vännen. Sonens favvekakor och även hans mammas. Går inte att bara ta en...
Kramis

Ljuva Drömmar sa...

Hej!
Kul att du hittade in till mig och lämnade ett spår efter dig :)
Jag har sett dina kommentarer hos Betty men inte hunnit kika in hos dig än. Men nu kom jag hit och dessutom får jag ett härligt recept på kakor.

Som du skrev så är det alltid kul med nya bloggar och nu ska jag kika runt ordentligt hos dig. Finns nog mycket fint att titta på.

Hoppas du får en härlig vecka, kramar Maria!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Pia.
Men åhh,vilka kakor.Önskar jag hade dom färdigbakade redan.
Jättefin kakduk.
Ha en finfin vecka.
Kram Anette

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Måste skriva av receptet.
Ha en bra måndag!
Kram Anette

Katta sa...

Men spelar du?? Vad roligt!! Sjunger du med? Härligt med en rockbrud i inredningssvängen :) Jösses vad gott det låter med dumlekakor.Kram Katta

Sandra sa...

Tack för tipsen du gav mig,Funderade på gipsplattor i taket som du skrev om,kan det spricka i skarven just där man spacklar med åren.. Har sett många som har gips i taket,som har spruckit med åren,men det är snyggt,för jag vill ha ett tak som inte har några synliga skarver,helt slät så att säga.. Har du nåt bra knep som man kan göra för att undvika sprickor??

Åsa sa...

Oj vilken turgumma du är. Fin vinst.
Så goda kakorna ser ut, det receptet måste jag prova. Har bara ett muffinsrecept med dumlekola. Tusen tack!!!

Kramar Åsa

lavendel mio sa...

Hei
Mmmm, disse kakene ser såå gode ut:)...takk for resepten:)
Ha en fin uke, klem Hanne

Sirpa sa...

Låter så härligt med gitar, kakor, fin duk + fina blommor, inte illa!
Hoppas din vecka har börjat bra! Önskar dig en skön kväll!
Kram Sirpa

Blogg om ting og tang sa...

Vakre bilder:)

Elsa och Helena sa...

Grattis till vinsten! Låter som en härlig fest. Du spelade väl Going up the Country?!

Ha en fortsatt fin vecka.

KRAM Helena

Hem ljuva hem sa...

Grattis igen, du som jag har haft tur på sistone, två vinster på kort tid . Jag hoppas över receptet även om de ser väldigt goda ut, det blev för mycket gott i helgen,..fniss. Men till jul ska det bakas här annars bakar jag inte så ofta. verkar ha varit en jättekul fest på du var på med många gamla godingar i skivhögen..
Ha en skön kväll
kram Anneli

Magdalena sa...

heisann... jeg har handlet i bloggbutikken din, men sliter med å får betalt, nå viser det seg at eg trenger adressen din for å få betale fra norge til sverige..
klem,magny

Roses & Angels sa...

Här har man en riktig tur gumma. Grattis! Så fin vinst. Hoppas du haft det bra. Mmm vilka kakor. Tack för din kommentar. Nej det är inte deco-page utan väggord/bilder jag gör. Ha den fin kväll kram

Märta sa...

Grattis till den fina vinsten!
Vilka härliga kakor du bjuder på!
Ha det så gott! Märta

Svarta tassar i vit soffa sa...

Grattis till vinsten!!
Låter som du haft en mysig helg. Själv satt jag på akuten (för jobbets skull, inte min egen) och svor ve och förbannelse över sjukvården. :(
Mmmm... dumlekakor gjorde min mamma mycket "förr". Hmmm... kanske skulle ta och slå henne en signal i morgon och fråga om hon har lust att bjuda på en kopp kaffe och nybakta dumlekakor ;)
Kram
Jenny

Vår sekelskiftes-dröm sa...

I morgon ska jag baka dina goda kakor. Mums!
Tänk att få tag i en förpackning av gamla julgransljus.
Kram Anette