måndag 15 september 2014

Min blå pärla

Min blå pärla...

Nu har jag bott tre månader i mitt nya 
hem jag kallar "blommiga huset".
Här är tapeterna just som namnet låter blommiga eller med medaljonger,
eller andra "kul" mönster
i gult, brunt, grönt 
och rött.




Ja ni skymtar tapeten i 
vardagsrummet här.
Den vanliga "gamla" Pia hade flyttat
in i huset och satt igång direkt.
Målat, tapetserat och snickrat
och gjort fint innan möblerna och
pyntet kom på plats.
Men jag har inte gjort det
utan bara landat, bott in mig,
och andats ut...




Det finns andra saker i mitt liv
som känts viktigare.
Jag har ett stort behov av lugn och
det får jag omgiven av de människor jag
älskar och av att vara omgiven 
av mina saker. 
Men hur kan hon prata om saker?
Det är ju bara döda ting...




I mitt förra hem Skogslyckan hade
jag ett motto att jag skulle kunna gå
fram till varje sak och
kunna berätta en liten historia
eller anekdot om den.
Det ger mig faktiskt lite ro i
själen att vara omgiven av mina saker.
Sen spelar det inte så stor roll
 vart jag bor.




Just nu försöker jag jobba så mycket
jag orkar och kan.
Är ju ensamföretagare och i sorg
och måste få livet att funka.
De flesta tycker jag är stark...
Ja jag är stark genom att jag berättar
om sorgen, berättar om psykisk ohälsa.
Men det är ingen styrka egentligen,
det är bara frågan om att jag har
inte något val.
Vad är alternativet?




Jag tror inte på att vara tyst,
att lägga på locket!
Då spär vi bara på myter, skam och
gamla nedärvda skuldbelägganden.
Jag tror på att öppna upp och prata
och börja se varandra och finnas
för varandra igen!
OCH jag trivs bland mina fina
gamla saker..ler.
Som mitt skåp fyllt med
antikt porslin i tekniken flytande blått.
Som en pärla bland de bruna
medaljongerna!




Ha en riktigt fin start på nya veckan!

Kram Pia

20 kommentarer:

Cat sa...

Woaw, vilken pärla, eller snarare pärlor. Helt underbart porslin.
Ha de gott. Catarina

reneesfotoblogg sa...

Som den "blådåre" jag är så kan jag bara säga.......Åhhhhhhhhh!

Hajan sa...

Så vackert det är, skaLL BLI SPÄNNANDE ATT FÖLJA DITT ARBETE HÄE. lILLA PIA ÖNSKAR DIG LITE
LUGN OCH RO MED.
MEN FÖRSTÅR ATT SJÄLEN MÅSTE LÄKAS OCKSÅ.
ÖNSKAR DIG ETT STORT LYCKA TILL.
KRAM FRÅN GAMMELBÄGGAN

MARIA I KOS sa...

Det är länge sen jag tittade in på din blogg, men gjorde det för några dagar sen.....
Ser att mycket tråkigt har hänt dig och tårarna rinner när jag läst vad du skrivit.
Förstår att du har en lång väg att vandra med din sorg. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det är för dig.
Men som du skriver, att försöka leva här och nu och finna ro är viktigast.
Skickar dig många varma KRAMAR ♥
Maria

Maj sa...

Vilket underbart vackert skåp. Du har ju så bra smak och förmåga att göra det fint och trivsamt omkring dig. Lycka till i framtiden önskar jag.
Jag vet inte om du kopplade ihop mig och min blogg med den förfrågan jag gjort på FB om mått och pris på "dalaskåpet" Troligen är det för stort för min lilla Lyan men jag hoppas att måtten passar. Kram

Nette Cecilia sa...

Åhh dina fina blå .... Jag har också det där med saker och minnen jag har plockat från mina föräldrars hus alla dom saker jag mins från mina första år dom får en plats hos mig ,allt annat ja det vet vi inte vad vi ska göra av ännu ,för mina föräldrar kommer inte att bo där mera .Lycka till Nette

Änglarna finns sa...

Hej!
Håller med dej, jag tycker också att det är bra att man pratar om saker och ting! Oavsett om det är bra eller dåligt! Det har hjälpt mej massor, just detta att prata och prata, när min dotter mådde dåligt!
Låter härligt att du börjar komma till ro, att du bott in dej och sedan kan du ta tag i inredningen senare om du vill!
Så vackert det är med allt det blå porslinet i skåpet! Förstår att det pryder sin plats!
Önskar dej en fortsatt bra dag! Kram Annika

Ingrid Söderlund sa...

Lika fint skrivet som det fina porslinet,hjärtekram / Ingrid S...

Vit Hortensia sa...

Det är så givande att få förmånen att följa dig, dina tankar, ditt arbete och se lite av allt vackert du har omkring dig!
Önskar dig allt gott!
Kram
Birgitta

Nina Warglycke sa...

Man ska inte lägga på locket och stoppa ner allt ner i tårna och glömma det. Kroppen glömmer inte, den lägger ner för en stund bara och så kommer det åter... som havets vågor. Prata. Skriv. Delge. Vi är många i samma situation.

Jag älskar detta blåa porslin... önskar så att det vore mitt. Ja, hela skåpet med innehåll :)

Monse sa...

Me encanta la alacena con la vajilla azul y sobre todo el angelito. Precioso.

Unknown sa...

Vindsromantik

Jaadu Pia, blir så glad när jag ser att du lägger ut ett inlägg, att du orkar, att du finns.
Förstår dina upp och nergångar, ena dagen orka nästa dag inga krafter alls.
Jag lider med dej, ska du veta,
och jag blir så glad över dina inlägg och dina underbara bilder!

Styrkekramar
Margaretha

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Pia, det är jag som inte fick iväg mitt inlägg, tryckte flera ggr... och det blev måbgs gånger, förlpt.
Jag tog bort nägra....

susie @ persimmon moon cottage sa...

Your blue and white porcelain looks especially lovely in the white cabinet. I love that little cherub, too.

Marie maräng sa...

Jag förstår din känsla för sakerna... jag känner likadant ett slags lugn att gå omkring hemma och så vackra ting man samlat på sig och tycker om.

Ditt skåp är verkligen fyllt med underbara och vackra ting.

Önskar dig en fin hösthelg!
Kram Marie

MirandaMaräng sa...

Såå fint skåp!! Och tapeten är inte alls så dum mot ditt vackra blåa porslin! Jag har själv flyttat
och det tog ca 1/2 år innan man fick allt på rätt plats och kände att man landat i sitt nya hem!
Så lycka till med ditt nya hus!
Höstkram
MirandaMaräng

Unknown sa...

Är du i behov av en brådskande lån, här är det rätta valet. Vi ger ut lån för något belopp. Kontakta oss idag sarahmantiwongloanhome@gmail.com Eller sarahmantiwongfinancialsolution@yahoomail.com.