torsdag 24 oktober 2013

Det "bidde" en bidé

Det "bidde" en bidé

Att jag samlar på porslin i tekniken
flytande blått är väl ingen nyhet för
er som brukar titta in här.
Men nu har jag lyckats få tag i något
jag faktiskt aldrig vetat om har
tillverkats.




En "skitsnygg" bidé..skämt åsido...
Och historien bakom hur den hamnat här
är lite kul, för det var nog liksom
lite meningen att den skulle
bo i Skogslyckan även om vägen hit
var snirklig.
Det började med att jag hittade den
i juni när jag tittade in på
den lokala auktionsfirmans hemsida
för att se om det var nåt kul på 
kommande auktion.
Jag hade inte själv möjlighet att
gå på auktionen.




Så jag försökte fråga massa andra
men ingen annan skulle dit.
Och på något sätt glömde jag att
lägga för-bud.
En dag i augusti så kom min dotter
på besök till min butik i Limmared.
Där finns ytterligare 8 butiker med
loppis och antik så hon tog sig
en tur runt i butikerna.
Hon kom tillbaka med andan i halsen och 
sa -mamma den där bidén du så gärna ville
ha står där borta i en av butikerna.
Hon var snäll att gå bort och fråga men 
då var bidén tingad av 
en annan.




Sen har jag i två månader frågat och frågat
men bidén var tingad.
Men i torsdags fick jag klartecken att
den var min.
Så vägen hit var lång men jag är
överlycklig!
Mönstret heter Japan och den är tillverkad
av Gustafsberg.
Just den här är gjord på 1890 talet.




Vet inte riktigt var jag skall ha
den men just nu står den
på toa nere.
Den kommer säkert flytta runt lite
innan den hittat sin plats.



Kram Pia

8 kommentarer:

Maj sa...

Mmmmm bidé? Kan det verkligen var det....den är ju så hög iallafall verkar den det när jag ser bilden. Tycker mer den liknar ett baby-badkar...Jättefin iallafall och såklart ska den vara hos dig. Men vad tror du om min fundering?

Nette Cecilia sa...

Tänk så det kan bli men den är ju absolut din vem annan skulle kunna ha så fin plats att ha den på som du ,kram Nette

Puumuli sa...

Vilket härligt föremål! Kanske har någon fin jugendfröken haft den i sitt sovrum som tvättställ? Jag visste inte heller att sådana har tillverkats! Lyckliga du!

Kram
Sari från Puumuli

G:a Affären sa...

Vilken raritet som äntligen fick komma hem till dig! Tänk att vissa saker är det bara "meningen" att man ska ha och hemma hos dig får den säkert flera hedersplatser.
Flytande blått är jag också svag för och det här är hur vackert som helst!

Kramar
Cia

Blommiga Rutan sa...

Herregud! Vilken läcker sak! Har aldrig sett en sådan och då känns det ibland som jag inte gör annat än springer på antikaffärer, auktioner och loppisar! Verkligen fin!

Fin helg till dig
Kramar Anncathrine

MirandaMaräng sa...

Bidé?? Ser mera ut som en blomlåda... så läcker!!!
Kram
MirandaMaräng

bakom berget sa...

Vilken lycka! Det var nog meningen att den skulle komma till dig till slut. Jag tycker den är jättefin där på toan.
Grattis till fyndet!

Kram Åsa.

Hulda sa...

Jättefin!
Och visst är det en bide och inget annat,har sett flera fast i bara vitt porslin och trä.