söndag 20 oktober 2013

Fågelglimtar...

Fågelglimtar...

Förutom den blå färgen, konst, pressglas
och andra gamla ting, 
 så finns det en sak till
som ofta förekommer i mitt hem.
Fåglar...




Här är en beskärning ur en tavla
min far Martin Qvist målat.
Jag har ju tidigare berättat att jag
växt upp med två konstnärsföräldrar.
I början på 70-talet när jag var
liten så var pappa inne i en
"blå period" och målade mycket
tavlor där det fanns inslag av fåglar.




Har faktiskt ingen förklaring till min
svaghet för fåglar.
Råkar alltid fastna för ting där det finns fåglar med,
och har märkt att jag ofta också har
med fåglar i motiven när jag målar.




Den här stora figurinen med mycket patina
köpte jag i Danmark för nåt år sen,
den påminde mig på nåt konstigt sätt om
mig själv...





Även ute i trädgården finns många 
inslag med fåglar.




Här är en detalj från den stora spiskupan
i köket som jag målat.
Muraren som gjorde den tyckte jag skulle göra ett kalkmåleri och sätta min egen
prägel på kupan.
Och vad blev motivet...ler.




Här är ett gammalt fönster som hänger 
i köket som jag målat.




Ja man kan väl säga som jag skrev i ett
inlägg här på bloggen för ett par år sen
att jag har pippi på fåglar!




Här är det egendesignade halsbandet
som jag burit idag.
Ord är väl överflödiga...



Önskar er alla en fortsatt 
mysig helg!

Kram Pia

1 kommentar:

susie @ persimmon moon cottage sa...

Loved seeing your birds. The necklace you made is beautiful!