fredag 25 november 2016

Antika textila skönheter

Antika textila skönheter

Jag har fått i uppdrag att hjälpa till
att sälja en fantastisk samling
antika textila skönheter.
Ni som följt min blogg länge vet att jag i flera år hade hjälp av Vera
som mannekäng,
min nya medhjälpare heter Viola!




Textilierna kommer från ett hem i 
Västra Götaland där kvinnan var textillärarinna.
Hon har själv sytt dem och
alla plagg är sydda kring år 1900-1920,
något enstaka plagg lite senare.
Ni hittar allt från särkar till nattskjortor,
livstycken, förkläden, blusar, kjolar och
mamelucker mm.






På bilden ovan och direkt här under ser
ni prov på två fantastiskt vackra nattskjortor.
Med tanke på årstiden tycker jag de skulle vara jättefina som lucialinnen.
Underbara detaljer med stråveck och
skira brodyrspetsar.




Här under ser ni Viola i dåtidens
underkläder.
Livstycke och mamelucker.
Välarbetade och i fint tvättat
doftande skick!




Här en blus med enormt fina detaljer och en 
kjol med volanger och spetsar.
Dagen till ära har Viola lånat min hatt.




Gamla vackra serveringsförkläden finns
i olika modeller.
Här ett enormt vackert med bröstlapp
och generösa brodyrspetsar.




Detta är bara ett litet axplock.
Textilierna finns till försäljning på
Tradera, och detta är bara
början det kommer mera...



Ni finner detta och mycket mer på
Ateljé Skogslyckans annonser.
Direktlänk till annonserna

Önskar er en trevlig helg!

Kram Pia