måndag 14 april 2014

Skogslyckan

Imorgon fyller företaget och 
bloggen 4 år!
Den 15 april 2010 gjordes det första inlägget
här på bloggen.
I 4 år har jag utvecklat mitt företag
och varumärket 
Skogslyckan.




Skogslyckan är det hem, den dröm 
som jag satt i fyra månader och lät växa
fram på pappret.
Jag ritade och ändrade och ritade igen...
Ritningar blev verklighet och i
augusti 2006 stod stommen på plats.
Huset byggdes på min mans
föräldramarker.
I fem månader slet vi dygnet runt för att
få huset färdigt.
I januari 2007 flyttade vi in!
Året efter byggdes garaget med lägenhet
på andra våning.




Inredning och gamla ting är och har alltid varit
mitt största intresse.
Att få vara med och utforma ett hus från
grunden har alltid varit en dröm.
Jag vet vad jag vill och jag hade fria händer
då min man litade på mitt goda omdöme...ler.
När huset var färdigt och vi vilat oss igenom vinter och tidig vår så var det dags
att utforma trädgården som bestod av
gammal åkermark.




Även där lade jag ner ett jättejobb på att 
planera och utforma.
Varenda sten pekades ut och lades på plats
och många timmar av slit behövdes
från familjen och framförallt min svåger som la ner sin själ på att hjälpa till.
Som ni förstår är Skogslyckan = Pia.
Min själ sitter i väggarna...




2011 vann Skogslyckan titeln
"Sveriges charmigaste hem"
i en nätomröstning.
Otaliga är de heminredningstidningar
som visat bilder och reportage från
Skogslyckan, både svenska och
utländska.




Detta blir det sista inlägget här på bloggen
från mitt älskade Skogslyckan.
Jag och min man ligger i skilsmässa
och som egen företagare har jag efter
endast fyra år inte ekonomiska resurser
att ta över huset.
För fem månader sen miste jag min äldsta 
son Martin och har efter det
haft en djup livskris och sorg.
Utan att vara för självutlämnande har
jag de sista sex månaderna gjort en resa 
utan dess like.




Nu skall jag börja packa ihop och inom
några månader landar jag i huset som skall bli mitt hem under en övergångsperiod.
Jag är inte i en sits där jag kan välja att bo som jag önskar.
Att få bo på landet har för mig varit
en lisa för själen.
Jag är uppvuxen på landet och trivs allra
bäst där.
Men nöden har ingen lag och jag och
grabbarna måste ha tak 
över huvudet.




Det hus jag köpt är precis tvärtemot
allt jag prioriterar och tycker om.
Det ligger i ett samhälle utmed en gata
som alla måste passera för att komma in i "city".
Det har ett enormt renoveringsbehov
och standarden och inredningen är från 
60-70 tal.
Det finns ingen dusch utan man får gå
ner i källaren i en hörna,
där sitter det en slang på cementväggen.
Ja som ni förstår blir det ett helt
annat liv.




Men jag är samma Pia fast fortfarande
tyngd av sorg.
Jag har mina fantastiska barn,
 mina barnbarn,
mina vänner som stöttar och finns för mig.
Jag har min fina butik Ateljé Skogslyckan
som jag öppnade igen
i lördags.
Där möter jag härliga människor och får
sväva ut i kreativitet.
Jag har mitt designmärke Junk`n soul där jag 
skapar av återbruk.
Så detta skall gå!!




Det blir säkert fler inlägg på bloggen
innan jag är ute ur Skogslyckan.
Men som sagt jag börjar packa nu så
det blir inga fler
inredningsbilder härifrån.
Bloggen fortsätter under samma namn
och jag hoppas verkligen att ni alla vill
fortsätta följa mig på min
livsresa mot nya mål.
Det blir en resa i att få fason på det
nya huset.
Det blir fortsatt massa kreativa ideér
och gamla ting.




Ni kommer att få följa mig från storblommigt
i illgrönt och brunt,
till att renovera för liten slant
och taga vad man haver som Kajsa Varg sa.
Alla inlägg och bilder från Skogslyckan kommer
ligga kvar här om ni vill hämta inspiration.
Under själva flytten blir det nog
ganska lugnt här, men jag tar
en dag i taget och sen får vi se hur
det blir.



Spiskupan i köket "husets hjärta"
kommer vara en av de saker
som jag kommer sakna allra mest.
Men ting har fått ett annat värde för mig nu när jag
mist ett barn....

På återseende!
Kram Pia

45 kommentarer:

Bittan sa...

Stor kram till dej ,rikedomen sitter i familjen inte i tingen även om jag kan ana mig till vilken smärta det är att lämna efter allt som hänt Vet inte vad jag ska skriva som inte känns klyschigt så det får bli ett stort lycka till på din nya resa .
Massor av kramar Bittan

marianne sa...

Förstår att det tungt o lämna ditt vackra hem.Du kommer säkert o lyckas o göra nästa charmigt oxå.
Kommer o följa dej på din fortsatta väg i din vardag.

kram o lycka till ♥

Cat sa...

Tack för att du orkat dela med dig av din resa. Ingenting i livet är givet och allt förändras i stort och smått.
Jag hoppas att du hittar lugn och harmoni även i ditt nya hem så småningom. Allt gott och styrkekramar från Catarina

Nette Cecilia sa...

Kunde förstå när jag läste dom första raderna att det skulle bli så .Du har ju nog en bit av din själ i det huset ,för huset är ju du .Hoppas det går bra för dig nu och att du orkar med vardagen ,du har ju barnen och vännerna och vi finns ju alltid här ,kramar ,Nette

Anonym sa...

Fina Pia

Jag känner dig inte, vi har aldrig setts, men det spelar ingen roll... jag vill ändå sända dig den varmaste kramen för allt du gått igenom. Jag hoppas att de minnen du har av din son, ska värma ditt hjärta och ge dig ro och frid i ditt och dina barns nya hem & att det ska bli början på något nytt och bra. KRAM från Sara

G:a Affären sa...

Det här måste också vara en sorg, att både skiljas och lämna Skogslyckan....
Ja, din själ sitter verkligen i väggarna, jag kommer bland annat väl ihåg dina porslinsskärvor som du murat in.
I mitt huvud finns en massa "varför" men jag har ingen rätt att fråga. Men ett är säkert; jag kommer att följa med dig!

Önskar dig all lycka!

Kramar
Cia

Ingrid Söderlund sa...

Styrkekram till dej du starka inspirerande kreativa o empatiska kvinna.. Ingrid...

Hajan sa...

Hur det än är så måste du vara stark, som klarar av så många sorgliga saker.
Skilsmässa, dödsfall av ett barn
och senare även ditt vackra hus,
hoppas du klarar allt detta.
Mitt i allt detta hoppas jag <<du får kraft att orka genomföra detta.
Lycka till, vi glömmer aldrig dig

Änglarna finns sa...

Skickar en stor kram, och vet att du kommer att lösa detta! Huset är ju trots allt bara materiellt! Det viktigaste är ändå familjen, och hittills har du varit med om det värsta som kan drabba en mamma!
Så jag är övertygad om...om att nu kommer allting bara att bli bättre!!
Ha det så bra du bara kan!!
Kram Annika

Mariette sa...

Ditt hem är så fantastiskt vackert! Förstår att det är tråkigt att behöva lämna. Jag följer dig gärna på din resa i ditt nya hus. Det är verkligen inspirerande att se dina bilder härifrån!
Kram

Elle sa...

Jag är i en liknande sits. Planerade och byggde drömhuset och efter ett par år kom separationen. Jag flyttade ut från det stora fina huset med den underbara utsikten och hittade en liten trea till mig och yngsta barnen. Den ligger vid huvudgatan och vi har allt annat än lugn och ro. Huset är över hundra år gammalt och inredningen var allt annat än det jag drömde om. När jag fick nyckeln grät jag. Men jag kavlade upp ärmarna, målade och fixade och idag kan jag säga att, jag förlorade ett hus men fick ett hem. Drömmen om att en dag kunna flytta till ett litet hus på landet finns kvar, men tills dess tar jag en dag i taget och är tacksam för det jag har. Jag är säker på att du kommer att fixa till ditt nya hem och att det blir bättre än du tror idag.
Jag önskar dig lycka till med ditt nya liv.
Massor av styrkekramar!

Min lantliga dröm sa...

Hej Pia
Skickar många och stora styrkekramar till dig och hoppas att du så småning åter kommer finna din plats på jorden som du vill kalla ditt hem men också att du hittar tillbaka till livet med allt vad det innebär. Precis som du nämner måste man omge sig med de människor som man älskar och som älskar en tillbaka. För hur stark man än är, är människan inte byggd att klara sådana här saker själv. Skänker dig mina allra största och positiva tankar om att du kommer klara detta.
Kram Ulrika

Loppisälskare sa...

Har följt dig på din blogg och inspirerats av allt vackert. Förstår den sorg det måste vara att lämna ett hus som detta. Men med din kreativitet och skicklighet skapar du ett nytt hem med kärlek och stil. Lycka till!

Felix sa...

Jag har inspirerats av din blogg och fascinerats av ditt vackra hus nästan ända från bloggstarten, eftersom min blogg också nyligen har fyllt 4 år! Jag hoppas att du fortsätter att dela med dig av alla dina kreativa idéer mitt i allt det tunga. Jag är ävertygad om att du kommer att få ett trivsamt hem även framöver, även om det har en annan standard.

Jag sörjer med dig över din son som dog. Ledsamt att det även blir en skilsmässa och att du måste lämna ditt kära hem och att familjen splittras. Min arbetskamrat miste en vuxen dotter för ca 10 år sedan. Tyvärr ledde även det till skilsmässa året efter, så det är nog tyvärr så att sorgeprocessen kan leda till det. Jag skulle förstås önska att ni hittar tillbaka till varandra, men om det inte är möjligt att skilsmässan ska gå så smärtfritt som det kan.

Kramar
Elisabet

Lisbeth sa...

Kæreste Pia...

En skilsmisse er også en sorg uanset hvor gode venner man er og hvor enige man er.
At miste et barn må være det mest forfærdelige der kan ske, en sorg så stor og tung.
At du så oven i også mister dit hjem som betyder så meget for dig er jo også en form for sorg og smerte..:-(
Det kan godt være at huset kun er en matriel ting..men det var jo her du var tryg og glad. Det er meget hårdt at skulle bryde op.
Men jeg er helt sikker på at det nye sted vil du gøre til et smukt og dejligt sted. Du som er så kreativ og dygtig til alt du laver..vil med venners hjælp lave et nyt lille paradis som du vil fylde med alle dine meget smukke ting helt i Pia stil.
Det glæder jeg mig til at følge med i når du laver "Skrot til Slot".
Og så har du din skønne butik som jeg er sikker på vil være en fortsat succes..<3
Måske det vil være god terapi dette med at sætte et hus i stand?
Var det ikke noget med at 2 af Martins gode venner bliver dine naboer?

Jeg ønsker dig af hjerte god vind.:-)

Stort knus fra Lisbeth

Med en doft av lavendel sa...

Så tråkigt att höra att du lämnar ditt underbara hus, men du kommer nog att sätta din prägel o själ i det nya huset. skickar många styrkekramar till dej och hoppas att du får en fin påsk o vår trost allt du går igenom.
kram Annika

Vit Hortensia sa...

Självklart kommer jag att fortsätta följa dig genom din blogg och hoppas sååååå att din framtid ska bära med sig lyckan till dig igen!
Varma kramar
Birgitta

Anonym sa...

Vi har ju följt dej i många år och sett ditt underbara hus. Vi önskar dig krafter att börja ett nytt liv. Tänker mycket på Dej. Varma häls. Inga-lill och Tore

Anonym sa...

Pía, ánimos desde España. La vida te golpea muchas veces, pero hay que luchar y seguir adelante. Lo peor que le puede pasar a una madre, es perder a un hijo, y eso tu lo has padecido. Un divorcio es insignificante comparado con lo de tu hijo. Yo también me divorcié y tuve que dejar mi casa e irme a un piso pequeño en un bloque feo y después del accidente de tráfico de mi hijo, que afortunadamente sobrevivió, las prioridades en mi vida cambiaron y ahora le doy más importancia a las cosas del día día. Y si algo he aprendido de todas estas situaciones dolorosas, es que no he vuelto ha hacer planes de futuro. Solo al día día.
Ánimos y se fuerte. Muchos besos desde una España en crisis.

Maliva`s verden sa...

Du er så sterk kvinne Pia, så selvom du nå lukker en dør, tror jeg den neste døren du åpner vil gi deg en god fremtid og håp. Lykke til med flyttingen, og god påske. Varme tanker fra meg

Marie maräng sa...

Man blir så tagen och fascinerad av din styrka efter det du gått igenom!

Önskar dig all lycka i framtiden!

Många varma styrke kramar från mig!
Marie

Anonym sa...

Jag tror inte att någon kan förstå vad du går igenom. Ofattbar sorg. Du verkar vara en fantastisk kvinna, med en livsgnista som är få förunnat. Jag har följt dig och även en annan bloggerska många år nu. Ni är lika på många sätt. Ordnat i stora hus och trädgårdar, är mödrar, är inspirerande, kreativa samt numer även skilda. Starka kvinnor kan. Färg och fantasi kan bana väg för ny glädje i livet. Efter regn kommer solsken. /White

Keramik & Sånt sa...

Oj, oj, oj, vilken vändning ditt liv har tagit. På så många områden. En tvärnit och så en nittiograderssväng, åt ett helt annat håll.
Jag känner ju inte dig men har tänkt mycket på dig de här sista sex månaderna, det har verkligen fått mig att tänka efter...
Det du går igenom nu är omänskligt och det kommer att ta tid för dig att ta dig igenom det, men det kommer du att göra och du kommer vara en starkare person på andra sidan allt detta svåra.
Stort lycka till allt nytt (och gammalt) som väntar dig. Styrkekram!

Agnetha sa...

Lycka till på vägen!
Styrkekram Agnetha

Maggan sa...

Önskar dig all lycka på vägen!!
Det kommer att bli när ni kommer på plats.

Ha det så gott

Kram från
Maggan

vuokraa toimitilaa sa...

This house have a nice interior and exterior design and before i forget happy fourth year on your blog and i am glad that i read some of your blogs.

Anonym sa...

pretty nice blog, following :)

Birgitta sa...

Jag känner med dej och stöttar dej. Förstår att du har en jobbig tid framför dej. Men du kommer att klara det. Ska bli roligt att fälja ditt fortsatta liv. Kramar Birgitta

Marie maräng sa...

Tjingeling!

Hoppas allt är bra med dig!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

amorporlovintage sa...

lo importante no es perder la casa maravillosa si no perder un ser tan amado, sineto tu pesar

Gosigt o vilt sa...

Förstår att det måste vara en väldigt stor omställning för dig, att mista sitt barn, skilsmässa, få flytta från det vackra hemmet du har och som du slitit med. Jag önskar dig allt gott i din nystart i livet. Kramar från Virre..

Jennys Vita Villervalla sa...

Många varma styrkekramar till dig Pia!
Jenny

Unknown sa...

Allt är till låns människor, ting och hus vi byggt. Men vi kan skapa nytt varje dag: nya drömmar tar form. Att skapa skönhet och att göra ett hem av ett hus, som du gör nu... det ska bli spännande att följa dig!

Elle sa...

Tittar in till dig igen för att tala om att jag var tvungen att tänka på dig häromdagen, när jag satt på akuten efter min sons bilolycka. Nu hade han turen att bara bli lätt skadad, men jag tänkte på just dig och hur snabbt livet kan förändras.
Jag hoppas att du snart återkommer med en liten rapport efter flytten.
Massor av styrkekramar
Elle

Hajan sa...

Jaa, det hoppas jag med.
Har varit en bra stund i
huset här igen.
Hoppas Du orkar med allt ,
Du har ju dina grabbar kvar
och barnbarn.

Men lilla gumman lycka till

Marie maräng sa...

Tänker på dig och hoppas allt går bra för dig!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

Fröken Grön sa...

Pia, nu blir jag tårögd på riktigt... Kan inte föreställa mig hur det senaste halvåret har varit för dig. Samtidigt är det något med den här bloggen som alltid har visat att det är en otroligt stark kvinna som finns där bakom kameran och datortangenterna. Om någon fixar det här så är det DU!
Det slitna gamla uttrycket "Home is where the heart is" känns plötsligt så självklart. Lycka till på din nya resa!
Stor varm kram!
/Anna-Karin

fia sa...

Alla styrkekramar jag kan finna till dig och de dina .
Lycka till på din nya resa och utifrån bloggen verkar du vara en stark kvinna och jag önskar dig allt gott.Men jag känner tårar bränna sig fram ... ojoj va livet ska va ruttet i bland .
Styrkekramar.

bakom berget sa...

En stor och varm kram till Dig.
Jag önskar dig allt gott.

Åsa.

Anonym sa...

Somebody necessarily assist to make seriously posts I might state.
This is the first time I frequented your web page and so
far? I surprised with the analysis you made to create this actual put up incredible.
Great activity!

Also visit my homepage homepage ()

Anonym sa...

It's impressive that you are getting thoughts from
this piece of writing as well as from our discussion made at
this time.

Visit my site - apple

G:a Affären sa...

Tänker på dig nu när midsommar snart är här, hur smärtsamt det är att gå igenom även årets vackra högtider när man mist någon.

Önskar dig trots allt en vacker midsommar!
Varma tankar och styrkekramar till dig Pia.
Cia

Marie maräng sa...

Hoppas du har en riktigt skön sommar!
Kram Marie

Målargården sa...

Ack så länge sedan jag varit in till din blogg. Sist var när du meddelade din enorma förlust av din son. Vill bara önska dig lycka till med ditt nya liv. Förstår så väl att ditt liv tagit en vändning som du aldrig någonsin kunnat tro och du är så stark som orkar dela med dig av din historia. Lycka till och jag skall absolut följa dig framöver. Vi har ju inte träffats men skickar kramar i massor och hoppas livet nu blir ljust och vackert som sommarens klarblå himmel. / Eva-Mari

Anonym sa...

Jeg vil bare du skal vite at jeg savner "deg" og bloggen din <3 og så håper jeg du har det så bra som det er mulig i din situasjon ....... Varme klemmer fra marianne amundsen