fredag 26 februari 2016

Hjärtats röst

Hjärtats röst

Ni som följt min blogg länge vet
att jag miste min äldsta son i suicid
för drygt två år sedan.
Jag har med jämna mellanrum skrivit
om detta svåra ämne och psykisk ohälsa.

Jag tar nu ytterligare ett grepp i
kampen mot alla dessa sorgliga
psykologiska olyckshändelser
i vårt vackra avlånga land.



Under hela min sons uppväxt spelade jag
gitarr och sjöng.
Ibland offentligt men mest för att jag
tyckte om det.
I vuxen ålder fanns det speciellt en låt
som han alltid önskade när
gitarren åkte fram.
Den låten har alltid varit speciell även för mig och ibland spelade jag den för honom,
men vissa gånger sa jag faktiskt nej.




Har väl alltid varit lite känslig då
jag har varit tvungen att känna mig i rätt
stämning för att känna att
jag gjorde låten rättvisa.
De gånger jag spelade den började
alltid hans tårar att rinna
Folk omkring retade honom för att vara en mjukis...




Dagen efter hans begravning hade hans
vänner ordnat en minnesfest.
Jag vet inte hur jag klarade det men jag 
ville så gärna framföra hans favoritlåt.
På något sätt lyckades jag genom att först
berätta lite anekdoter om honom och mig
och sen blunda och låtsas att han satt
på en stol framför mig och tittade
på mig på samma sätt som han brukade göra.
Jag sjöng den kvällen som jag aldrig
har gjort varken före eller
senare.




Nu har jag fått ett erbjudande som jag 
känner är en skänk från ovan.
En dröm som sen många år kanske går i 
uppfyllelse.
Jag har fått erbjudande att spela in denna
och ett par låtar till i studio!
Jag hoppas på något sätt drömmen skall 
bli sann och har beslutat att
alla intäkter som cd:n generar skall gå till
Suicide zeros viktiga arbete för att minska
och försöka förebygga
de hisnande höga självmordssiffrorna
vi har i Sverige.




Varje dag tar 4 personer sitt liv i
Sverige.
Det är ca 1600 personer varje år.
Många av dem är unga.
Kring varje självmord finns föräldrar,
barn, syskon, livskamrater, vänner osv...
som lämnas kvar i en mycket
komplicerad och livslång sorg.




Jag själv och många kring mig är i
just den sitsen.
Därför börjar jag nu en insamling för 
att täcka kostnaderna för att 
tillverka denna cd där alla intäkter går
till Suicide zero.
Skulle det bli ett överskott kommer dessa
pengar oavkortat gå till denna
organisation.
Ni kommer också när cd:n är färdig
kunna beställa den både genom
Suicide zero och genom
 Ateljé Skogslyckan.


I takt med att ni lämnar ert bidrag kommer jag uppdatera detta inlägg längst ner med namn på de som skänkt bidrag.
Dock kommer det ej framgå med hur mycket,
då varje krona är lika välkommen.
Därför är det mycket viktigt att ni märker 
er inbetalning med namn eller företag.
Ni kan antingen swisha till 0730-656777,
eller sätta in ert bidrag på 
bank-giro 617-6242.
Ev. överskott tillfaller
 Suicide zero.




Om ni själva har barn och kan försöka
ta in den smärtsamma saknad jag och mina 
kära känner...
Hjälp oss då genom att dela detta inlägg
så vi når ut till så många som
möjligt.
Jag lovar att jag skall sjunga som bara
en mor som mist sitt barn
 kan sjunga...

Varma tacksamma kramar
Pia

Jag har startat en face-book grupp
som heter HJÄRTATS RÖST
Där kan ni följa hur projektet
 framskrider!

Dessa personer eller företag har
bidragit till drömmen om en cd:

Marita Karlén
Jaana Anell
Gunilla Pettersson
Emelie Karlén
Philip Christensen
Gunilla Byström
Martin Palm
Irene Eriksson
Helen Einarsson
Maud Sundgren
Kirsi Nikkanen
Monica Börjesson
Ulrika Rydell
Marika Eklöw
Helen Ersson Rosenqvist
Pia Harrysson
Carin Lindh
Katarina Wennesjö
Jenny Lauber
Hans Persson
Emma Qvist Kocian
Raija Olsson
Anne-Mari Ahlin
Ann-Sofie Mellqvist
Marie Doshé
Lars Engström
Janne Hedin
Anja Rudberg Björk
Monica Liljeblad
Lena Andersson
Mattias Doshé Pettersson
Hans-Åke och Pippi Andersson
Marianne Persson
Lotta Nyman
Pernilla Hjärtstam Sjögren
Yvonne Norén
Amra Halilovic
Marie-Louise Persson
Jill Kleveros
Sanna Engström
Eva Larsson-Rasch
Amanda Hellman
Björn Andersson
Sigbritt Johansson
Lena Gamalielsson
Annika Hessman
Linda Furebäck
Catharina Boqvist
Eva Såsser
Maria Hammar Diaz
Emelie Lindahl
Mia Johansson
Anne-Marie Larsson
Rebecka Gillberg
Anneli Andersson
Bodil Svedlert
Gunnel Edblad
Linda Leino
Annica Vindrot
Pernilla Olsson
Pernilla Werneröd
Maria Bergqvist
Susanne Olsson
Maja Bergman
Alberina Nikqi
Marie Karlsson
Lena Mångs
Elisabeth Solvang
Christer Johansson
Marita Carlsson
Camilla Hultén
Berit Gullander
Jessica Englesson Andresen
Elin Andersson
Helena Edwall-Aronsson
Hanne Nörgaard Laebel
Rose-Marie Göransson
Linda Flenmark
Elisabeth Jansson
Gun Olsson
Per Bergkvist
Anneli Ridenius Larsson
Lena Paakkonen
Eddie Andersson
Veronica Wilhelmsson
Marie-Louise Sandberg



5 kommentarer:

toves sammensurium sa...

Kjære Pia....synes du er så flink å skrive om dødsfallet til din son,du er så åpen og vil så godt....håper du får masse støtte til det fine prisjektet ditt!!!
Mange kramar!
Tove :)

Gunillasljusglimtar sa...

Vilket fiint inlägg KÄRA Pia 💙 Klart jag ska skänka till det! Kram Gunilla

Unknown sa...

Vilket fint inlägg💜
Min äldsta dotters pappa tog livet av sig i augusti 2015. Det är smärtsamt att prata om! Dagen det hände så hade han bestämt sig och inget kunde stoppa honom! Hoppas du får spelat in låten. Kram 💜

Jennys Vita Villervalla sa...

Vad fint Pia!
Tänker ofta på dig och de dina.
Har Swishat dig.
Stor varm kram
Jenny

Anonym sa...

Jeg blir så rørt over det du skriver. Du har opplevd det verste en mor kan oppleve. Allikevel ser det ut til at du klarer å vende det til noe som er positivt for noen. Jeg beundrer deg og "kramar" deg i mitt hjerte! Håper livet er bedre nå ...

Varm hilsen fra Ranveig