tisdag 1 mars 2016

Hjärtats röst 2


Hjärtats funderingar

Fantastiskt!
Hjärtats röst projektet är nu
uppe i över 5000 insamlade kronor!
Läs mer i nästa inlägg 
längre ner.




Som vanligt fundilerar jag mycket...

En svensk kille i Thailand kör moped
utan hjälm och krockar.
Han blir mycket svårt skadad och får 10 %
chans att överleva.
Eftersom killens försäkring gått ut
några dagar tidigare så täcker 
den inte hans sjukvård och
hemtransport.
Några vänner startar då en insamling 
på face-book.
På några dagar får de in 1 miljon kronor
för att täcka transporten hem.




Människor som aldrig träffat killen
skänker pengar och alla öppnar
sina hjärtan och sina plånböcker!!
Att killen gjort misstag och inte haft hjälm och försäkring spelar ingen roll för vi är alla människor och lider med hans
vänner och familj!!
Det är precis så det skall vara...

Men...



Men mina fundileringar vandrar
vidare...

Hans vänner brann för att hjälpa sin vän.
Jag brinner också för att rädda liv.
Jag brinner för suicidprevention,
där skadorna ofta inte syns utanpå,
men är minst lika stora!!
Osynliga skador som tär och gör livet
outhärdligt för den drabbade.
Så outhärdliga att de till sist i sin
förvrängda värld inte orkar mer.
En sjukdom så lömsk att den får den drabbade
att tro att om jag bara försvinner så
gör jag alla en tjänst...
Man tänker inte rationellt, man har
varken hjälm eller försäkring!




Det många inte vet är att självmord är den
vanligaste dödsorsaken bland unga.
4 dör varje dag och ca 1500-1600 om året.
Det är vanligare än sjukdomar eller
olyckor!
Ändå pratar vi knappt om det?
Det tystas ner
för denna lömska sjukdom som kallas
psykisk ohälsa syns inte utanpå!!
Den skrämmer oss, vi har massa fördomar
om den och vi vet inte hur vi skall
bete oss...
Skygglapparna åker på för det drabbar
ju aldrig mig.




Lyssna nu!
Det dör 6 gånger så många av suicid
varje år som det dör i trafiken.
Varje år satsar svenska staten 
100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning.
Samtidigt får NASP som är den organisation som arbetar med forskning för suicidprevention och självmordsförebyggande
åtgärder 3 miljoner av staten
per år!!
Helt sjukt och mycket talande siffror
som många inte känner till.




Men något som verkligen är hemskt det
är din och min skuldbeläggning
när det är för sent...
Föräldrar, syskon, livskamrater, barn,
vänner osv som fått dödsbud och lever i
chock över att ha förlorat sin älskade...
När det är suicid uppstår rykten, spekulationer, illasinnat prat.
Flashback är ett sådant forum där spekulationerna satte igång bara timmar
efter min sons död.
Man ifrågasätts hur man varit som partner,
som förälder osv osv...
Om någon dör i sjukdom eller någon
hemsk olyckshändelse så beter vi oss inte alls likadant.



Vad är då skillnaden?
Jo det är våra fördomar och tillkortakommanden som ställer till det.
Vi vet helt enkelt för lite om suicid och de
psykologiska olyckshändelser som det
faktiskt är.

Suicide Zero är en svensk organisation som arbetar för att ändra på det.
Att upplysa politiker och arbeta förebyggande.
Det är en helt ideell förening där de flesta
själva mist barn eller anhöriga i suicid.
Läs mer här




Det arbete jag nu satt igång är ett
projekt där jag känner att jag från djupet av
mitt hjärta kan göra skillnad.
Projektet heter Hjärtats röst och du kan läsa mer om det i mitt förra inlägg.
Där fyller jag också löpande på med namn på
företag och privatpersoner som stöttar!
Har även startat en face-book grupp med namnet Hjärtats röst där ni kan följa vad som händer...
Om ni vill stödja kan ni antingen swisha till
0730656777 eller betala in ert bidrag
till bankgiro 617-6242.
Glöm ej märka med ert namn!

Jag började med att berätta om killen i
Thailand där vännerna lyckats göra
det ingen ens hade kunnat drömma om!
Genom att stötta detta projekt räddar ni
också liv..kanske ditt barn, ditt
syskon, din förälder, din vän...



Det behövs ca 10 000 kr för att täcka kostnaderna för att producera cd:n.
Jag är halvvägs dit.
Allt överskott och de intäkter som skivan
sen genererar skänks till
Suicide Zeros livsviktiga arbete.

Kramar Pia




3 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Finaste Pia!
Du kämpar verkligen för något som behöver lyftas upp och belysas!
Mycket handlar nog om okunskap som skapar rädsla eller olust just för att man inte vet hur man ska förhålla sig till psykisk ohälsa och självmord.
Jag vet egentligen inte varför reaktionerna blir annorlunda om det är så att någon tar sitt eget liv, eller om densamma skulle ha råkat ut för en olyckshändelse. I båda fallen kan det ju komma väldigt plötsligt utan att man förstår varför det hände, men det ena går att prata öppet om,medan det andra blir obekvämt för många.
Det behövs information, det behöver pratas om och sättas fokus på och jag vet ju att det görs på olika sätt, men ändå verkar det svårt att nå fram. Ändå.....många bäckar små bildar till slut en stor å. Du når människor på ditt sätt, med ditt budskap och det du gör är beundransvärt!
Varma kramar till dig!
Birgitta

Anonym sa...

Vet du älskade Pia, att du är heeelt fantastiskt duktig på att skriva så att det verkligen berör - fortsätt så - Kramar om ❤ Måddan

Pod białą sową sa...

Beautiful and lovely :)