fredag 30 augusti 2013

Kulturarv

Kulturarv

Detta blir sista inlägget om det gamla
varulagret som jag fått i uppdrag att sälja
innan det går av stapeln imorgon.
Denna gång har jag fotograferat sk. överstycken.
Det var dåtidens bysthållare.
Allt på lagret är nytt men antikt eller
snudd på antikt.
På bilderna ligger de så som de låg i lådorna,
nålade och med etiketter från tiden.




Har redigerat bilderna hårt men det är för
att ni verkligen skall se de vackra
spetsarna och brodyrerna.
På de inlägg jag gjort tidigare om 
utförsäljningen så
har det mest varit bilder på vackra 
damunderkläder,
handskar och förkläden mm.




Men som jag skrivit om tidigare innehåller
lagret otroligt mycket till herrar.
Så letar ni autentiska och tidsenliga kläder
mm från tiden så är detta ett tillfälle.
Ni hittar långkalsonger i Raskens modell med
 snörning bak.
Ankbröst, hårda manchetter, lösa kragar,
massor av vackra manchettknappar med detaljer
i ben och pärlemor.




En låda jag öppnade var daterad 1904.
Den innehöll skjortor från tiden i alla
möjliga mönster och färger.
Ni hittar slipsar, flugor, livréskärp,
undertröjor med fuskskjortbröst mm.
Hur mycket som finns av varje är väldigt olika.
En del saker är prover och finns bara
i ett unikt exemplar, annat finns
det mer av...




Sen finns det rakset, gamla vackra fällknivar
i massor av olika modeller.
Rakblad, nålar, sytråd, handskar,
pappersbonader, band, spetsar, kragar
och mycket mer...

Detta är ett kulturarv och förmodligen
unikt i sitt slag och jag behandlar det med
stor vördnad och respekt.




Vill ni se mer bilder och läsa mer så bara
scrolla neråt i bloggen.
Lördag 9-15 utan för Ateljé Skogslyckans
butik i Limmared.

I helgen visas månadens dukning för augusti
här på bloggen!
Missa inte det...

Kram Pia

1 kommentar:

Vit Hortensia sa...

Men Pia vilken lycka att få botanisera bland alla de där vackra sakerna!!! Kan inte låta bli att bli liiite avundsjuk! Kanske tur att jag bor så långt från Limmared för jag ska verkligen inte köpa en enda sak just nu (vi ska flytta), men skulle ha väldigt svårt att låta bli en del av det där :)
Kram
Birgitta