onsdag 21 augusti 2013

Gamla biblar

Vet inte vad det är med mig och 
gamla biblar?
Älskar de oftast vältummade slitna
 pärmarna.
Ofta står ägarens namn och årtal skrivet
med sirlig handstil inuti.




Ibland står även barnens födelsedatum.
Bibeln var vanligt som konfirmationspresent
förr har jag förstått,
och var nog förmodligen den enda boken som fanns
i de fattigaste hemmen.




Igår köpte jag kanske 20 biblar som
är daterade 17-1800 tal.
Alla utom en har jag tänkt sälja i butiken.
En av dem får stanna hos mig.
Den är från 1763 och på latin och saknar pärmar
om det någonsin funnits några.




Den har tjocka sidor i pergamentsliknande
papper.
Och jag bara blev störtkär i den här högen 
med papper...ler.
Skall ärligt erkänna att jag inte är det 
minsta religiös.
Utan det som gör att jag fastnar för dem
är nog att de kittlar mina sinnen med sin själ
och historia.




Säkert förfasar sig någon nu men jag
tycker de är vackra
inredningsföremål.




Här är en bild på några av de andra stora
härliga biblarna som nu finns i butiken.

Dagens bilder är fotograferade i hallen
på andra våning på min gamla spegel
med det slitna krackelerade 
glaset.




Kram Pia

4 kommentarer:

Lisbeth sa...

Jeg har sådan en gammel bibel som jeg har arvet fra min oldemor..
Den er sort med et metallås som er lidt i stykker. Den er fra tidligt 1800 og mener at min oldemor også har arvet den..:-)
De er vældig dekorative.
Dit spejl er fantastisk smukt.

Hej fra Lisbeth

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jeg også bare elsker gammle bibler og salmebøker !!! Den bibelen din uten permer er jo helt utrolig nydelig !!! Fin kveld til deg !

Puumuli sa...

Själv har jag också ett par gamla biblar, jag gillar det nötta lädret och just tanken att de har varit värdefulla böcker på sin tid då inget annat fanns. Ha en fin vecka!

Kram
Sari från Puumuli

Anjas Skatter sa...

Vakre bilder!!...

Skulle gjerne vært innom butikken å sett/kjøpt en av de ;)


Ha ein fin dag!!
Klem -Anja-