lördag 25 maj 2013

Tyvärr hinner jag inte presentera någon månadens dukning denna månad.
Den blivande butiken tar all min tid.
Så jag lyfter upp förra årets
majdukning!


Månadens dukning
Maj 2012

Ja men då var det dags igen för
min lilla tradition månadens dukning.
Efter förra månadens tok-dukning
lovade jag ju att skärpa 
till mig lite...





Utlovade en traditionell dukning utan
allt för stora utsvävningar.
Och det har jag nog lyckats med men
platsen är långt ifrån 
traditionell.






Jag kan redan nu varna er för att det här är 
det längsta dukningsinlägg jag
bjudit er på.
Aldrig har det varit så svårt att välja bort
bilder som denna gång.
Vackrare plats får man leta efter...






Jag har fått lov att husera i detta underbara
lusthus från slutet av 18-talet.
Det är byggt på en mycket vacker stensatt tomt
som förmodligen varit bebyggd tidigare.
Lusthuset är helt i originalskick,
och har aldrig varit målat 
invändigt.






Här stod förr en stor stenmangel,
som användes av byns kvinnor.
Längs med taket sitter stora spikar tätt
där lakanen hängdes upp.






Ja men välkomna in gott folk,
en läskande välkomstdrink väntar på er!






Ja men skål och välkomna!
Till denna plats som gjord för mysiga
middagar, romantik och kalas.






Visst ser det mysigt ut!!
Maj månads dukning går i lila och vitt.
Det porslin som tillsammans med det blåvita
är den populäraste färgen i
Ateljé Skogslyckans web-shop.






Alla har olika tallrikar i samma
färgskala.
Vet att jag tjatar om detta men det ger en
personlig dukning och skapar samtalsämnen
vid bordet.
Bordsduken är en mönstervävd antik
linnedamastduk.






Inget glittrar så vackert i stearinljusens sken
som snirkliga nysilverbestick.
Glasen har ett vackert guldmönster som också
glimmar vackert.
Vid varje kuvert står ett gammal saltkar,
med ett värmeljus.






Servetterna har vikits till en solfjädersform.
En servettring av skimrande vita pärlor
och en kvist äppelblom fullbordar 
det hela.






Över bordet hänger kronan som legat nerpackad
ett bra tag i väntan på glasverandabygget
vid Skogslyckan.
Ni kanske känner igen den från boken
Lantlig charm, jo det är LantlivsAnette
fd krona som jag är lycklig 
ägare till.






Mitt på bordet har jag lagt en oval spegel
utan ram.
Speglar skapar rymd och det blir speciellt
fint tillsammans med levande ljus.






Runt kanten har jag lagt grenar med
äppelblom.
De doftar och tillsammans med det nyklippta
gräset utanför och de nyutslagna
friska björkarna blir det en härlig
doft av vår.






På spegeln står en grupp udda gamla
pressglasljusstakar.






Överallt på de omålade väggarna står små
noteringar och namn.
De kittlar sinnena och gör en nyfiken...
Har detta lusthus varit ett litet 
kärleksnäste?
Kanske tur att inte väggarna kan
tala..ler.





I de sköna korgstolarna finns gott om 
mjuka kuddar och sköna pläder.
För nu börjar skymningen så sakteliga
sänka sig över denna vackra
plats.






Hoppas maten smakade!?
Glada skratt ekar mellan väggarna och
studsar mot det vackra taket.
Stearinljusen fladdrar i den svaga
kvällsbrisen.






Men inte skall ni hem än på några timmar.
Kvällen är ung och det finns vin kvar 
till den törstige.
Och snart är det dags för 
dessert!





Vill tacka ägarna till detta ljuvliga lusthus för
att jag fick härja fritt!

Om ni vill se förra årets maj dukning så
hittar ni alla dukningsinlägg
allra längst ner i högerspalten.
Klicka på bilderna så länkas ni in till
respektive dukning.

Ha nu en skön helg och kom ihåg att
duka vackert!

Kram Pia



26 kommentarer:

Miruschka sa...

Underbart.....som vanligt!!
Hoppas du får en härlig pingsthelg:)
Stor kram♥

Nette Cecilia sa...

Underbart vackert men vilket jobb du lagt ner på att få det vackert för ögat ,du är nog fenomenal ,tack för njutningen o trevlig helg ,Nette

Vibeke Sæther Svenningsen sa...

Som i en drøm...SÅ vakkert:)))

Klem Vibeke

G:a Affären sa...

Här sitter jag med gåshud och hå, hå-ar mig för varje bild, så oerhört vackert!
Jag skulle vilja rabbla upp allt som är vackert men jag nämner bara spegeln. Så fint med ljusen i pressglas, kransen med äppelblom och så naturligtvis lusthuset!
Tack för en inspirerande dukning!!!!
Kramar /Cia

Maj sa...

Håller med de som skrivit ovan....vilket underbart lusthus och vilken vacker dukning!Trevlig helg önskar jag /M

Landbohaven sa...

Hvor ser det bare godt ud.
Flot lysthus.
Smuk borddækning.
Tak fordi du vil dele det smukke syn med os.
Ha´ en god dag.

Roser og Patina sa...

Så utrolig vakkert Pia! Jeg drømmer meg helt bort..alt ser helt perfekt ut :) Nydelig! Ønsker deg en fin pinse. Klem Ellen.

Anonym sa...

Det vackraste jag sett! WOW!
Tack för att du bjöd in mig:)
Skorpan

Mina Gouldsamadiner sa...

Ett sånt underbart vackert lusthus och vilken underbar dukning du bjuder på.Tack för maten och en trevlig kväll...
Kram Kicki

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll !
Så fint ! Allt !
Duktig du är.
Och vilket Lust hus. Tänk om man kunde få äga en sådan ;)
Skulle passa här i vårt 1800-tals hus ;)
Ha en fin fortsättning på helgen !
Kramar Sirpa

toves sammensurium sa...

slik ser sikkert spisestuen i himmelen ut det er jeg ovebevist om!!Så vakkert!!!!!
Sukker henført Pia,og må nok en gang beundre alt arbeidet som ligger bak - og alle dine idèer!!!Og fo et lysthus....vil ha ;))))
God Helg flinke du!!!
Toveklem:)

Nostalgia sa...

Her er bare en ting å si : vidunderlig vakkert <3

Ønsker deg en fiiin Pinse
Klem, Nostalgia

Jenny sa...

Så somrigt och stämningsfullt! Spegeln med krans och ljus på är så vacker, och det blå porslinet ... korgstolarna kan du få skicka häråt!

Du har gjort det igen!

Kram,
Jenny

Nyanser av vitt sa...

Så vackert vännen. Tänk att få sätta sig där och avnjuta en god middag.
Ha en fin Mors Dag.
Kram Agneta

Lycka är ~ Onnea on sa...

bilderna du visar är bara så vackra!! vilken fin dukning. där vill man allt sitta och äta.
och lusthuset..så fint..sånt kan man bara drömma om.
~Marita~

Elle sa...

Vilket otroligt fint lusthus! Varje trädgårdsägares dröm - om man hade haft plats...
Tänk att man manglat där! Om jag hade haft mitt strykjärn ståendes där, hade jag nog inte haft någon strykhög liggandes längre. Ett ställe att trivas och vistas i.
Dina dukningar är lika vackra varje gång. Du är duktig på att komma med nya idéer hela tiden.
Ha en skön kväll!
Kram

Margareta sa...

Hej Pia!

Så underbart vackert!!!
Med den inspiration och kunskap du har så kan det bara bli vackert.
Det finns inga omskrivnigar.

Ha en bra maj/junivecka!
Kram Margareta

Vit Hortensia sa...

Stämmer in i lovsången :-)
Så jättefint på en så jättefin plats!

Vårhälsningar/
Birgitta

Marie maräng sa...

Så vackert!!!
Ett helt fantastiskt lusthus förstår att du är nöjd.

Ljusstakarna jag köpte var så fina ännu finare i verkligheten, SÅ GLAD för dem!

Önskar dig en god start på den nya veckan.
Kram Marie

OlgaA sa...

Så härliga bilder! Sitta i detta lusthus och njuta av utsikten samt porslinet & maten - det är ju underbart!!!! ;)

Ha en fin vecka!/Olg@

STENLYCKA sa...

Jag bara dööör....så vackert!!! Du är makalös duktig!
En stor kram till dig!!
Raina

Mette, FjellroMantikk ♥ sa...

Heisann Pia ☺

Ah,for eit nydeleg innlegg!!!Drøymer meg heilt vekk...♥

Skjønn blogg du har som eg gleder meg til å følge vidare.

Klem frå Mette.

Hjem & Glede sa...

Herlighet sååååååååååå vakkert...
Du er dyktig!

Fin uke ønskes deg.

Klem Camilla

Pilgården-Susanne sa...

Åhhhhhhh!!!!Behöver inte säga mer!
Sååå vackert!
Kram Susanne

Heléne sa...

Åh, så vackert och rofyllt.

Skulle gärna vilja gå på fest i lusthuset, äta god mat och dricka gott vin, sitta och prata länge i stearinlågornas sken tillsammans med gamla goda vänner.
Mmmm, jag njuter av bara tanken.

House and Garden by Bia sa...

Så otroligt fint lusthus och vacker dukning...vill ha!!!
Trevlig morsdags kväll!
Kram