lördag 15 januari 2011

Gräddkannor i pressglas!

När jag började samla på gräddkannor i
pressglas, så spelade det inte stor
roll om de var jätte gamla.

När jag hade ett par hundra blev jag mer kräsen
och rensade bort så jag var nere
i kanske drygt hundra.

Och nu har jag rensat igen,
nu har jag 84 st.
Men det är 84 st som sträcker sig under
en tidsepok av ca 1850-1920 tal.



Idag tänkte jag berätta lite kort om
färger och mönster.
Imorgon mer om hur man ser att det är gammalt
pressglas osv.

Hur man tillverkade pressglas kommer jag snart
att berätta,
men inte denna helg...ler.
Det blir så långrandigt så ni orkar
inte läsa...



 Vilken otrolig detaljrikedom
på denna ljuvliga turkosa kanna!


Här en hel samling i turkost,
den främre lite ljusare till höger köpte 
jag på min
senaste Danmarks resa.



Denna kanna är i sk. uranglas.
I vissa ljus är den nästan neon färgad
i gulgrönt.
Denna färg fick man fram genom att tillsätta 
uranoxid, det började man med
på 1860-talet.
Uranglas är ganska ovanligt och blir ofta 
rätt dyrt.



Den benvita färgen nästan lite porslinsliknande
kallades ofta mjölkglas eller benglas.
Färgen fick man av att krossa kreatursben 
och tillsätta glasmassan.
På senare vitt pressglas övergick man till
att använda kryolit som bröts på
Grönland, i kombination med fältspat
och zinkoxid.

Det säga att den stackaren som krossade
kreatusbenen kallades för "stamparen".
och ersattes ofta med en kvarter
brännvin som kompensation för den hemska
lukten...


För att färga glaset blått tillsattes
 koboltoxid.



Brunt glas användes mest till apoteksglas,
så detta är kanske inte en gräddkanna,
utan har nog använts i ett apotek, men visst
är den söt!
I brunt glas hade man jernoxid
och brunsten.

Och nu över till klart glas.
Det riktigt gamla glaset drar ofta åt lila
och grått när man tittar på det i ljuset.



De flesta kannor jag har i min samling är
anonyma.
Dokumentationen var bristfällig vid
glasbruken, formarna flyttade runt bland 
glasbruken osv.
Mycket få pressglas kannor är märkta,
så när antikhandlaren påstår att den kommer
från ett visst glasbruk så antar de bara.
Oftast bara ett sätt att trissa 
upp priset.
 

Detta är en av mina äldsta kannor!
En av dem som jag vet lite mer om. 
Den är tillverkad vid Reijmyre glasbruk
år 1851.
Modellen heter "Lorgnet",
gräddkannor släta med kulor står det i
den gamla priskuranten.



Här är en till riktigt gammal kanna.
Kolla den tjocka botten och råa ytan!
Denna kanna är anonym och jag vet inte vart
den är tillverkad.
Och den får bli dagens sista kanna,
imorgon visar jag fler...
Märks det att jag brinner för historia 
och gamla ting?....ni får säga
ifrån om jag blir för långrandig.
Ha en härlig lördag!
Kram Pia

28 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful and interesting, I lake it!!!
Kisses and nice weekend.

Hanna sa...

så många jätte fina kannor.
kram
Hanna

Sologbolig sa...

Ååå for en herlig samling med kanner, nydelige var de, og så mye god informasjon du skriver også. Det var interessant å lesa.
Ha ei flott helg. Klem

Unknown sa...

Vilka underbara kannor!
Det är helt fascinerande vad man lär sig mycket nytt och intressant genom bloggarna - kul!
Ha en skön lördag!
Kram Allis

Anonym sa...

Verkligen vackra små kannor, jag får sån inspiration av dej....

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vilka söta små kannor .Bara så himla fina.Önskar dej en fin lördag söta du.Varm kram Rita ♥

Havfruen sa...

Nede i 84??? Himmel....men de er vakker Pia:) Du imponerer meg:)
Ha en nydelig lørdag, klem fra meg:)

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, det blir absolut inte för mycket. Jag har själv alltid haft en faiblesse för pressglas och är så glad att för höra om det. Du har en imponerande samling och då har vi bara kommit till gräddkannor....
Den som är färgad med uranoxid låter som en kamouflerad bomb.....skojar!
Jag ser framemot fler bilder och fakta!
Agneta kram

Nostalgia sa...

Nydelig ! Skal følge med fremover :-) Har endel turkis pressglass og noe gult (jeg er jo en samler :-))så dette synes jeg er et spennende tema

Ønsker deg en fiin dag
klem, Nostalgia

barbrok sa...

Vilken intressant läsning och vilka enorma kunskaper du besitter!! Ska följa dina inlägg om kannorna i pressglas med stort intresse! Härliga kannor, hur får du plats med allt? Visserligen har du stort hus.
Ha en bra helg
Barbro

Birgitta sa...

Så vackra och underbara kannor du har, förstår att du är en älskare av det vackra. Och så trevligt att du har en historia att berätta. Kramar Birgitta

Bittan sa...

Intressant läsning och vackra kannor ! Nyttigt att få läsa lite historia om tingen.

På tal om det där med kommentarsgranskning. Nu har jag lagt dit min igen.
Har plockat bort den 2 ggr o varje gång jag inte har den på har det kommit skumma kommentarer på engelska och tyska och alltid på flera år gamla inlägg bla fr en sexsajt.Statistiknörd som jag är så har jag ett gäng olika mätare .Det syns bara på en, på övriga finns det inte ett spår.De skumma kommentarerna syns heller aldrig på det inlägget som det enligt mejlet ska ha gjorts på så det har alldeles säkert gjorts via massutskick.Jag ser det enbart via mail. Där syns även länken till vem det kommer ifrån ( ofta från nån skum sida )
Enligt mina statistikmätare har det hitills inte varit någon inne på varken just det gamla inlägget som kommentaren ser ut att vara på eller ens på bloggen alls just vid den tidpunkten vilket alltid har varit mitt i natten .Det tyder på att det är massutskick eftersom det varken syns ip adress, länk eller något spår på bloggen bara på mejl.Som sagt så är det osynligt på alla mina statistikmätare utan bloggspots egna, där ser man tidpunkt och länkning. Så lagom kul att hamna på en sexsajt när man följer den !!!!Vet inte om jag bara haft otur men nu får den vara kvar.
Kram Bittan

Eva Agnes sa...

Många fina pressglaskannor men "dagens sista" är urläcker.
Bara så vacker.
Kramar Eva Agnes

Måddan - Himla lantligt sa...

Så fina Pia och lånrandig? Du???
NEVER... hehe
All my love...

Sjabbig men chic sa...

Tack för en underbar lektion min vän! Pressglas är så himla fint men jag kan inte så värst mycket om det så det här passar mig utmärkt. Önskar dig en helt ljuvlig lördag!

Stora kramen
Lisa

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Pia!
Men vad intressant,det bli verkligen inte långrandigt.
Och vilken samling du visar.Man blir nästan sugen på att börja samla.
Må så gott
Kram Anette

Unknown sa...

Långrandigt..nejdå tvärtom tycker jag det är kul med lite historia. Alltid kan men lära sig lite nytt :).
Ha en skön lördagskväll, kram Ing-Britt

Roses & Angels sa...

Otroligt söta kannor du visar och vilka färger! Den turkosa är alldeles ljuvlig. Önskar dig en fin kväll KRAM

Fröken Tindra sa...

Härliga kannor i läckra färger!
Kram!

4U2 sa...

Tack för informationen, älskar koboltblå. Men, vad gjorde du av de du rensade ut (ler)?

Nette Cecilia sa...

Här är en pressglas älskande vän av kannor också ,mer historia det behöver vi en sk min antikrunda ala skogslyckan ,kram Nette

Puumuli sa...

Hejsan!

Kannorna är underbara! Det som är intressant är att man har tillverkat samma slags kannor i pressglas i flera olika länder; man köpte väl samma former i varja land. Finska Riihimäki och Karhula här i Finland var de glasbruk som hade likadana modeller som du visar upp i bloggen. Alla är jättefina! Har du tillhörande sockerskålar eller är det bara kannor som gäller?

Kram
Sari från Puumuli

lavendel mio sa...

Så mange fine kanner du har!
Jeg samler også på slike små søte kanner:)
God helg til deg, klem Hanne

Ljuva Drömmar sa...

Oj, oj vad många du har. Tänkta på dig när jag gick på myrorna idag. Det stod en kanna på en hylla där dock ny och vanlig.
Kul att få lära mig lite mer. Du blir inte alls långrandig ;)

Hoppas du får en skön helg, kramar Maria!

Rummet för välbefinnande sa...

Tänk, jag slutar aldrig förvånas över ditt otroliga kunnande Pia.
Du är enastående alltså.
Ha en riktigt fin söndag min vän.....
Kram kram Mia

Märta sa...

Kul att läsa om pressglas, är förtjust i det men har väldigt dålig kunskap om pressglas så jag ser framemot att få lära mig mer.
Dina kannor är så fina!
Ha en skön söndag!
Märta

Mitt hvite hus sa...

Jammmen hadde du en stor og flott samling... skjønner at dud er en ordentlig smaler ja.. med masse kunnskap om det også.. veldig kjekt å lese og lære mer..

takk for det Pia..

ha en fin søndag =))
klemmer

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Så fin samling :) Gøy å samle på noe!!!
Jeg samler på fingerbøll :)

Klem Anette