söndag 17 mars 2013

Skönhet

Vem bestämmer vad som är vackert?
För den ene är det en perfekt ny pryl
och den personen skulle aldrig
ta in nåt gammalt i sitt hem.
För en del är det gamla saker men i
prefekt skick, som en del
samlare...




Att jag inte är som alla andra det har vi
redan konstaterat.
Jag faller ofta för saker som har fått sig 
rejäla törnar, och som bär på 
massor av historia.
Det väcker min nyfikenhet och det är väl lite
som konst allt ligger i betraktarens öga.




Kannan på bilderna har säkert varit underbart
vacker med snirklor och ornament.
Men jag hittade den i en skrothög och
det ser ut som nån kört över den.
Men jag föll för dess charm och känner 
igen mig i den...ler




Inte för jag kanske ser ut som en gammal
överkörd kanna.
Men för att jag också upplevt mycket
törnar och kanske blivit överkörd en och
annan gång i livet..ler stort.
Hur som helst är jag hellre den jag är
med de skamfläckar jag har, för utan törnar
vore jag inte den jag är.




För mig har perfekta gamla föremål ingen riktig
historia, de talar inte till mig.
De har förmodligen stått oanvända i ett skåp
bara till lyst.
Men som tur är finns det saker för
oss alla...




De två bakersta kannorna på bilden ovan
finns till försäljning i web-shopen.
För mig är det otroligt att de finns kvar,
och ni hittar dem under fliken
nysilver och annat blankt/övrigt.




De har fantastiska detaljer som snirklor,
ornament och vackra fåglar på
locket.




Tänk vilken omsorg man lade ner på
detaljer förr i världen.




Ha en fortsatt fin söndag!

Kram Pia

1 kommentar:

Sirpa sa...

Allt det där är fint! Jag får alltid höra att "varför älskar du skräp" :)
Just, saker med historia är intressanta!
Önskar dig en trevlig början på veckan!
Kram Sirpa