söndag 1 juli 2012

Månadens dukning
Juni 

Solen skiner från en klarblå himmel där
enstaka vita moln dansar omkring.
Det rasslar svagt i löven av den varma
sommarvinden och det krusar sig lätt
på dammens yta.
Näckrosorna blommar och ystra 
trollsländor flyger ljudlöst
omkring.
Svensk sommar när den är som
bäst!!




Välkomna till en middag i det gröna,
med mycket musik och allsång.
Först ut är Ingemar som tar emot 
oss andra med dragspelsmusik.




I vattenbrynet ligger dryckerna och
kyls i det kalla vattnet.
Överst ligger Per och under honom gömmer 
sig de klassiska nubbarna...ler.




Jag har dukat vid den grånade sittmöbeln
som står framme året om.
Löparna har sytts av klassiskt
blåvitrutigt bomullstyg.




Nu är välkomsdrinken upphälld och röster
blandar sig med fåglarnas kvittrande.
Medans ni går runt och minglar och bekantar
er med varandra skall jag tända
i grillen.




De cremefärgade supersvenska tallrikarna
med blommor heter Svea.
De kommer att läggas in i web-shopen 
inom kort.




Ovanpå varje tallrik står olika pressglas
skålar på fot med aptitretande
doftande jordgubbar.




Vinglasen är även de olika men alla
med vackra slipningar.
Som nubbeglas har jag använt olika 
likörglas, även de med slipningar.
Och vattenglasen är av gamla hederliga 
svenska modeller.




Som servetter har jag vikt blåvita
kökshanddukar med monogram.
Ovanpå varje servett ligger en bukett med
sommarblommor och ax
ihopknutna med grovt hampasnöre.





Vid varje plats står en gammal turkos
flaska med patentkork med svalkande
iskallt vatten.




I änden av bordet står en gammal dansk
brödskärare.
Helt utan anledningen, mest bara för att skapa
samtalämne vid bordet, och för
att den är fin att se på.
Sen är den bra att ha handdukarna och 
grytlapparna på som jag behöver till
grillen.






En gammal emaljerad mjölkhämtare
får agera vas till blommorna.
Buketten är så där lite lagom spretig
och slarvig...




Nu får ni gärna sätta er till bords.
Härliga dofter sprider sig från
grillen.




Nu har nubbarna fått komma upp ur
 dammen och ligger för fortsatt
kylning i en vattenfylld gammal
bakform.




Mitt på bordet står ännu en bakform.
Även den med vatten och flytande blommor.
Allt går att använda...




Nej nu får kameran vila för nu är det
dags att hugga in!
Ser fram emot många trevliga timmar 
i ert sällskap.




Bon apetit!

Kram Pia

21 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilka vackra bilder!!
Ha en riktigt härlig helg!
Kram/Lena

Maj sa...

Det blir trevligt att komma på din fest!Dukningen och miljön är sagolikt vackra!//M

toves sammensurium sa...

her blir det trivelig Pia,oj så vakkert og sommerligt,og trekkspillspilleren også da...du tenker på alt!!!!Tar av meg hatten for deg Pia,nok en gang så kreativ og flink;:)))
Toveklem:;)

Unknown sa...

Detta var en dukning med äkta sommarkänsla så snyggt.
Önskar jag hade kunnat slagit mig ner där nu och njutit av en grillad måltid i solen. Här har vi riktigt oväder med regn som öser ned.
Önskar dig en fin helg, kram Ing-Britt

Puumuli sa...

Tack för inbjudan! Jag kan nästan höra dragspelet och känna jordgubbssmaken i munnen samt de doftande buketterna i näsborrarna... Ha en trevlig helg!

Kram
Sari från Puumuli

Gunillasljusglimtar sa...

Oj,oj vilken inbjudande känsla jag fick! Kommer direkt:) Såg på fb att du fick fin kredit av Per Morberg (eller om det är nån annan som skriver kanske)..Jättefint iallafall...Hoppas du har det gott gumman! MIn gamla brödsåg jag köpte av dej ifjol trodde jag inte skulle få följa med till permanentboendet här på Gläntan.Men igår fick han följa med o jag ska allt hitta ett ställe till den,hihi Kramis Gunilla

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Oj-oj-oj - sååå koselig!!! Her ville jeg vært!

God helg!

Klem:-)

Änglarum sa...

Vackert o somrigt..duktiga du!kram Jessica

A House With A View sa...

Jamen guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud så himla snyggt!! Helt underbart vackert!!! Där skulle jag trivas att sätta mig ned och njuta:))))

Kraaaaaaaaaaaaaam aka

G:a Affären sa...

Gärna, väldigt gärna vill jag vara där och njuta av din vackra sommardukning. Så somrig miljö med vattnet och grusvägen intill. Jag skulle sjunga och skåla! Njuta av maten och nya bekantskaper och naturligtvis den vackra dukningen!
Trevlig helg Pia!
Cia

Lena/isklockan sa...

Super härlig dukning. Måste kika om det är Svea jag har små tallrikar i..

Kram

Vita Falkens Lantliv sa...

Åh vilken härlig sommar dukning! Jag sätter mig gärna ner och smakar på en "gubbe".
Wow så du har varit i Skene och dukat upp med;) Jag är titt som tätt på fyndlagret, dom har mycket fint till bra priser:)


Kram Susanne

Marianne sa...

Fantastiskt vackert och somrigt med det grånande bordet och de härliga sommarblåa till!
Älskar alla omaka vinglasen mm som gör det avslappnat och även det ger något att prata om:)
Ha en finfin söndag!
Marianne

kavallinskan sa...

Vilka härliga sommarbilder! Där vill jag gärna sitta och mysa och äta gott en sommardag!

kramar

Hajan sa...

Så underbart välkomnande ,toppen
man får lust att tacka ja.
Men jag får nöja mig med att titta på de fina fotona.
Tack för jag fick vara med
Kram från gumman

Fågel Blå sa...

Hej!
Åhh vilken underbart vacker dukning så härligt att sitta ute och njuta!
Du är så otroligt duktig och kreativ att fixa till det fin!
Kramar Kathrine

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbar sommardukning! Sådana middagar önskar jag kunde inmundigas varje dag under sommaren, med solskenet, blommorna och jordgubbarna...men underbart är kort...

Önskar dig en fin eftermiddag!
Kram,
Regina

Unknown sa...

Åååå vad fint, underbart vackert!! <3
Önskar dig en mysig juli ;)
Kramis Anki

Blått til lyst sa...

For en nydelig stemning du formidler! Det er rent som vi var i selskapet med deg *S* Bordet var også helt lekkert, og for en plass! Kvelden må ha blitt helt magisk. Langt mer magisk enn vår St.Hansfeiring.... Det regnet og regnet og knotten svirret i digre svermer - usj! Men, vi samlet oss på grendehuset og 56 glade mennesker dukket opp. Kvelden ble flott til slutt, men aldeles ikke så vakker som den du formidler - klem fra Liv

Anonym sa...

This metal can give three times more return as compared to gold.
But be reminded that making an investment wants an assessment.

With regards to the marketplace tendencies you can buy and sell the coins.


Feel free to visit my web blog - rolling over ira to 401k

Anonym sa...

It's great that you are getting thoughts from this paragraph as well
as from our dialogue made at this time.

Feel free to visit my webpage ... este site tem unhas