onsdag 29 juni 2011

Veckans nyheter!

Först vill jag tacka för alla gulliga
ord om vårt kök!

Då var det onsdag igen och dags att visa det 
sista jag köpte i Danmark,
och lite annat smått och gott jag nosat upp!

Vi kör på direkt!



Jag har haft turen att komma över två helt
underbara stora bålskålar från
Gustafsberg.
Detta mönstret i grönturkost heter Amor.
Turkosa flaskor hör sommaren till,
jättefina att duka med, se flik månadens
dukning april.
Lite fler bilder på den vackra skålen...



Och här kommer den andra skålen!



Detta mönster heter London.
Bredvid skålen står en gammal charmigt
turkos målad köttkvarn i
gjutjärn.
Så fin att sätta i en öppen hylla!
Och närbilder även på denna
skål.


Och ännu mer i grönturkosa toner.
Detta enorma terrinlock hittade jag i Danmark!
Locket har upphängning och är jätte vackert
att hänga upp.
På bilden finns även ett 
pressglasfat på fot.



Och nu går vi över i vitt!
Här ser ni det sista danska järnfönstret
jag fick tag på.



Ännu ett terrinlock och figuriner,
de populära "kan du inte tala" och "Påskliljan".
Burk och ljusstakar i vackert vitt
opalinglas, och lejonskålar 
är alltid populära!



Vad sägs om denna vackra stora korg,
så fin att ha plädar eller kanske
heminredningstidningar i.

Och nu lite somriga blåvita toner...



Allt inköpt i Danmark förutom såskannan
i flytande blått.
Lantlig terrin, fina blåvita blomkrukor,
och osthyvel och smörknivar
Nils-Johan modell 
Amsterdam.



Ett par sekelskiftes ljusstakar i blått glas.
Slipat puntelmärke och vågig kant.
Virkade ljusmanchetter från Danmark,
en blå fasan kanna från norska Egersund.
Och sist men inte minst en såskanna i mönstret
Elg från Göteborgs porslinsfabrik i fint skick.
Närbild på såskannan.




Som vanligt hälsar jag er varmt
välkomna in i

Kram Pia

14 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Så mycket fint som vanligt. Fönstret var helt fantastiskt.

Kram Teres

Anonym sa...

Hejsa Pia...Sikke nogen helt fantastiske ting og ikke mindst nogen flotte sommer billeder.Ønsker dig en rigtig dejlig sommer.Kram Else

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Som vanligt så visar du underbara saker som du fyndat, vilket jobb du måste lägga ner på att hitta dessa vackra grejer.
Ha en fin dag, det verkar bli underbart idag igen :)
Kram
Jessica

4U2 sa...

Ljuvliga bilder som vanligt!

(eddas) sa...

S[ massssse lekkert her .......
klemklem

Änglarnas hus sa...

Uuunderbara prylar! jag älskar att fynda på Danska loppisar..jag har ett liknande järnfönster..såå fina!!

Hoppas att du har det gött i sol och värme!!

Kramis Sanne

Snäckskalsdalen. sa...

Det var en gynnsam resa för du har hittat fina saker som vanligt och fotograferat det i sommarlätt skrud. Härligt.
Agneta kram

hemma hos lilla mej sa...

Bara så himla mycket snyggt.Ha en skön dag vännen.Kraaam Rita ♥

Mitt hvite hus sa...

ååå så mye fint... alt var bare så vakkert...og du har presentert det på en veldig vakker måte.

Og et vakkert kjøkken dere har...

klem kerstin

Fröken Tindra sa...

Jättefina saker i fräscha färger! Men jag fastande för pionen... =0) Vet du möjligtvis vad den heter?
Kram!

Unknown sa...

Väldigt mycke fina saker både denna vecka och förra veckan. Förstår att fönstren går åt som smör i solsken.
Men vackrast av allt måste jag nog ändå säga att ditt kök är ;).
Hoppas du haft en härlig vecka och underbar midsommar.
Själva har vi varit på Grekland och njutit av sol och bad, god mat och även en o annan svalkande drink.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Nyanser av vitt sa...

Så mycket fint och ert kök är ju helt fantastiskt.
Kram Agneta

Livet på Vestergård sa...

Verkligen jättefina saker du hittade!
Ha en fin dag.Kram Kicki

Anonym sa...

Amazing collection, I love it!

Have a beautiful weekend, kisses:)