fredag 29 april 2011

Hälga och lille Hälgbert!

Igår kväll hade vi fint besök här igen!
Hälga var här med sin lille fine
Hälgbert som vi inte träffat 
förut.
Eller är det en Lill-Hälga?



Så otroligt söt, liten men ändå
stor!

Tänk vad gott det måste vara att få beta det
späda gröna gräset som tittar upp på
åkrarna efter den långa, kalla
och snörika vintern.



Värre var det med mamma Hälga!
Hon ser tyvärr inte alls frisk ut.
Grät nästan när jag såg hennes otroligt
magra kropp och dåliga päls.

Men vad vet jag.
Kanske är det vinterns sviter, och kanske skall
pälsen se ut så på våren?



Tror det är första året hon fått bara en kalv.
Hälga brukar slå till med 
tvillingar annars. 



För mig är det en ynnest att bo som vi gör.
Jag tittar tio gånger hellre på
älgar än bilar...ler.



Med denna bild vill jag önska
alla som tittar in en

Trevlig Hälg! 

Kramar Pia


 

37 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej Pia!

Det samma för dig!
Trevlig helg och valborg!

Visst ser hon inte riktigt friskt ut :(

Kram Sirpa

Anonym sa...

Trevlig Hälg önskar även jag dig Pia.
Kram Pia

Rummet för välbefinnande sa...

Här har jag inte sett till någon "Hälga" än, men många "Bambisar" finns det. Det är så fint och fridfullt när de går runt här utanför.
Ha nu en riktigt bra helg <3
Kram Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Härligt att se älgarna :) Bara man inte ser älgarna och bilarna ihop... Då är det mindre kul.
Kram
Marie

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Man lider med djuren, men nu är det vår iallafall och det måste vara skönt även för djuren i skogen.
Förra sommaren när min man vann en kubbturnering och när han tog emot pokalen så kom en jättestor älg på ängen och alla sprang dit för att se älgen. Stackars min man han fick inte många sekunder rampljuset;)
Ha en fin hÄlg!
Kram Anette

Nyanser av vitt sa...

Detsamma till dig vännen. Vi såg tre älgar ute på landet i påskas. Det är en sällsynt företeelse hos oss nu för tiden
Ha en underbar helg du också
Kram Agneta

(eddas) sa...

Fantastiske dyr,jeg så en på vei ned fra Røros...jeg sa til min sønn...er det en hest som står der borte he he he...det var dette med synet da:)
Kos deg i helgen..
klemklem

Vita Falkens Lantliv sa...

Häftigt med älgar så nära, dom är verkligen pampiga!

Önskar dig med en riktigt skön helg!

Kram Susanne

vita drömmar och svarta tassar sa...

Huamig! Men kan du inte få tag i ensilage åt henne el sätt ut saltsten...man vill ju inte att hon ska lida.....men jag tycker dom finns för nära huset..jag vet inte vem som bruka bli räddast av oss Helge eller jag thihi...

Ha en underbar helg!
kram wivi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken söt liten älgkalv, det är inta så många som sett en sån i vilt tillstånd. Jag sprang på en, var så nära så jag kunde ha klappat den. Vilket jag inte gjorde, mamman är ju väldigt nära så jag stack snabbt därifrån. Hälga ser lite sliten ut, men det kanske beror på att hon byter päls? Smala ben har dom ju, men hon ser onekligen liten ut. Hoppas hon äter upp sig. Bra att dom är hos er, där dom får smaska gräs ifred.
Ha en skön valborg
Kramar
AnnaMaria

Susanna sa...

Hejsan

Fina bilder av älgarna. Här är vi oxå så vana vid både kor, renar & älgar.
Och tyvärr oxå björnar.

Önskar dig med en härlig helg
krammiz
Sussi

barbrok sa...

Nej hon såg ju inte alls frisk ut! Hoppas det är sviterna efter en lång vinte och kalvande. Jag visst är det en ynnest att bo som du och jag gör, med en liten reservation för vissa odjur.
Barbro

Unknown sa...

Hejsan Pia!
Vad härligt att ha naturen så nära inpå och kunna få se sånt som en Älgko med kalv. Att hon ser lite medtagen ut tror jag är ganska vanligt så här på våren, kanske hon haft en besvälig förlossning. Hon repar sig nog nu när hon får färskt gräs.
Önskar även dig en bra valborgshelg.
Kram Ing-Britt

Lena/isklockan sa...

Fina bilder. Jag tittar absolut också hellre på älgar än bilar:-)

Gillar naturen..

Kram

Livet på Vestergård sa...

Så fint att få se dem på så nära håll. Det är ståtliga djur!
Ha en fin helg.Kram Kicki

Felix sa...

Här har vi också naturen inpå knutarna. Men jag är inte så glad när älgarna äter upp våra äpplen från träden på hösten, eller klampar omkring i trädgården och gör stors märken i gräsmattan på våren.

Trevlig Valborgs-hÄLG!
Elisabet

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej stumpan! Man kan nästan tro att du är i Norrland med de bilderna du visar, men älgar finns ju överallt. Ynnest var rätta ordet för att få uppleva natur och djurliv in på knuten :o). Ha en underbar helg och NJUT av helgen och våren!
Megakramar

Måddan

Susanne sa...

Kikar in för att önska en riktigt härlig Valborg..Kramar Susanne

Fairytale sa...

En sån söt kalv, visst är det härligt med lite besök ibland i trädgården! Här har vi mycket utav rådjur och de är mer tama än skygga. Lite tråkigt när de går och äter upp alla tulpanknoppar och lämnar kvar gröna blad.
Ha en riktigt skön valborg!
Kram Tina

Fröken Tindra sa...

Vilka trevliga besökare men nog ser hon lite sliten ut er Hälga. Hoppas att det bara är pga den tuffa vintern!
Ha en underbar Valborg!
Kram!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fin liten älgkalv, men med mamma älg såg det inte så bra ut. Kanske är hon en utschasad nybliven mamma som håller på att slänga vinterpälsen, vad vet jag. Kanske vet du vem markägaren är eller den med jakträttigheter som du kan fråga.

Önskar dig en riktigt fin Valborgshelg!
Kram,
Regina

STENLYCKA sa...

Vilken söt älgkalv men mamman ser absolut inte frisk ut, har hon löss, tro? Har läst att rådjur kan få löss som äter av pälsen och då får de kala fläckar. Låter inte så trevligt, måste medföra väldig klåda. Hoppas det ordnar sig till det bättre för Hälga!
Önskar dig en fin Valborg och att det vackra vårvädret består.
De varmaste kramar till dig!
Raina

Nette Cecilia sa...

Frågade min man som är älgjägare o han säger att dom brukar ha sådana där bölder ,men han har inte sett något liknande ,annars fina bilder du fick på dom ,trevlig helg ,Nette

Blått til lyst sa...

Morsomt med elg på nært hold og flotte bilder! Du holder deg vel et stykke unna? Elgmammaer er ikke alltid like fornøyd med folk som kommer tett på ungene...
Vi har mye elg rundt oss, og det er vanlig at de er litt medtatt om våren, men denne så neimenn ikke godt ut. Kanskje dere har hjortelus i området? Den kan være veldig plagsom for elg.
En god helg til deg - klem fra Liv

Bittan sa...

Ha en mysig HÄLG du med :-)
Mäktiga djur är det även om jag inte precis skulle vilja ha in dem i min trädgård !!!

Ses snart, ska bli sååååå kul :-)

kram Bittan

Mina Gouldsamadiner sa...

Trevligt besök.Får erkänna att jag är vansinnigt rädd för älgar men dom är pampiga djur.Tycker oxå mamma älg ser lite mager ut men undrar om hon inte fäller ur sin vinterpäls och att det är därför hon ser lite maläten ut.Hoppas det är så...
Önskar dig en fin helg.
Kram Kicki.

Unknown sa...

Hej Pia
Ser att älgen är mager, hoppas den repar sej.
Bor själv på landet, kan inte tänka mej en underbarare plats.

Önskar dej en underbar Valborgsmässoafton
Kramar Maggan

http://vindsromantik.blogspot.com/
http://magssmycken.blogspot.com/

STENLYCKA sa...

Önskar dig en underbar Valborg och en skön maj! Må alltid solens strålar nå ditt hjärtas rum!!!
Varma Kramar Raina

Solveig sa...

Må innrømme at disse dyrene gir meg veldig blanda følelser. De er staselige og flotte, men spiser opp alt i hagen min! Prøver bare å få dem bort jeg;o))))
Ønsker deg en flott helg, min venn.
Klem fra Solveig

Rosor och Pioner sa...

Instämmer, att få bo med skogen inpå knutarna är en rikedom.
Trevlig valborg
Susanne

Puumuli sa...

Oj, vad fina bilder!

Ha en trevlig valborg!

Kram
Sari från Puumuli

Anonym sa...

Vilken underbar layout du har på din blogg. Tack för all inspiration. Titta gärna in till mig me.
Kram Lotta
http:/lottaspresentbod.blogg.se

Margareta sa...

Livet på landet är speciellt.Fina bilder på älgarna.Hoppas dom mår bra trots allt.
Här var också två älgar bakom huset i kvällningen.Det såg ut som mamma och kalv.Mamman stod och spanade och kalven åt av det fina gräset.

Önskar dig en fortsatt fin helg!
Kram Margareta

Snäckskalsdalen. sa...

Magnifika djur! Och att kunna studera dom på så nära håll, underbart!
Agneta kram

Annas tipsblogg sa...

Otroligt vackra att se på! Vilken lycka att få följa en älg och hennes kalvar så år från år.

Marie-Louise sa...

Åh jag hoppas att hennes päls repar sig nu när hon får friskt och fint gräs. Vilka mäktiga djur det är, men lite läskiga också tycker jag om de kommer för nära... Kram

Livsnjutaren sa...

Oj vilken ranglig ko,hoppas hon blir mätt och go i sommar. Är det årets kalv som redan är så präktig. Måste vara en tjurkalv då;)
Undrans om hon är gammal Hälga. Kram.