fredag 11 januari 2013

Heminredning är väl ingen konst?

En rubrik som tål att funderas över lite...
Handen på hjärtat hur många av er 
blandar in konst i er inredning?
Konst säger något om vilka ni är,
konst ger karaktär åt ett hem
oavsett stil.




Jo jag vet!
Konst tar plats och dominerar.
Men jag anser att man gärna kan få ha
de där lite tokiga kontrasterna i sitt hem.
För som sagt de där krockarna säger
något om dem som bor där...




Oavsett om du har ett helvitt hem,
gillar ruffig trä och industristil,
eller har ett färgglatt hem
spelar ingen roll.
Man kanske inte väljer flera dominanta tavlor
i varje rum, men gärna en som
fångar ögat.




Själv är jag uppvuxen med konsten då
bägge mina föräldrar var/är
konstnärer.
Så i mitt hem finns mycket konst!
Lukten av oljefärg, miljön med penslar,
dukar och klassisk musik
förknippar jag med min uppväxt.
Många konstnärsvänner genomströmmade mitt
barndomshem.
En del lite kufiska, originella människor.
Så nu kanske ni inte behöver undra så mycket
över mina tokigheter..ler.
Man blir ju som man umgås sägs det...




Tavlorna i detta inlägg är målade av min far
Tavlan ovan är målad 1984 och var en gåva
från min far och hänger i
matsalen eller blå rummet som vi säger
här hemma.

 Tavlan nedan är målad 1973 när jag var 
sex år gammal.
Jag minns när han målade den!
Att 2008 få återse tavlan och dessutom få
möjlighet att köpa tillbaka den,
var en enorm lycka...




Den hänger i entréhallen och alla som besöker
Skogslyckan fångas av den och hamnar ofta
framför den och blir ofta lite tysta.
Det är en tavla som liksom utstrålar
glädje, musik, ljud, liv...

Imorgon skall jag på vernissage till en 
konstutställning med en konstnär jag 
fastnat för, Björn Bergsten.
Jag har redan köpt några alster av honom,
och ser verkligen fram emot detta.
Jag kan inget om konst utan tycker om det 
som talar och säger mitt hjärta något.
Och det är väl så som det sägs att
konsten ligger i betraktarens
öga...




Om ni bor i trakterna och också blir sugna
på att se Björns konst.
Så skall ni bege er till Galleri
Jeanette Öhlund i Borås.
Utställningen startar klockan 12 imorgon
lördag och pågår i två veckor.

Önskar er alla en mysig
fredag!

Kram Pia



9 kommentarer:

Marianne sa...

Härliga tavlor!
Visst måste hemmet innehålla konst!
Och det ska självklart vara något man gillar som styr valet av vad man ska hänga på väggen:)
"Rätt" tavla säger såå mycket:)
Ska själv på vernissage i morgon. Det är en vän som ställer ut:)
Håller på att måla för fullt jag med till kommande vårutställningar, det är så kul!
Målar du inte själv? Med dom generna borde du:)
Ha en fin helg!
Kram Marianne

OlgaA sa...

Så fint!! Och i dina färger!! ;)

kramar och önskar dig en fin helg! :)

/Olg@

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Underbara färger som passar perfekt hos dig :)
Jag är inte konstkunnig på något sätt, men konst kan ju vara så mycket... Betraktarens öga bestämmer :)
ha en fin kväll, mys o må got!
Kram
Jessica

Jenny sa...

Tavlan med spelemannen tokgillar jag! Jag tycker om tavlor men jag har inte så många själv, tycker det är jättefint hos andra. Någon sån där konst som liksom inte föreställer något har jag dock inte, men jag tycker det kan vara jättefint.

Kram,
Jenny

Gunillasljusglimtar sa...

Hej gulliga Pia! Det var längesen vi hördes...Åh va skoj för dej med din pappas tavlor! Har inget sånt själv..Har du det gott annars? Kram på dej vännen ♥ Gunilla

Lev LivetLett Lokki sa...

Jeg elsker kunst, og er så enig med deg at det absolutt er en del av innredningen i et hjem!
Dyktig din far er! - og vakre kunstverk du har!
Flott innlegg - og må du ha det koselig på vernissagen!
God helg!

Luna Ek sa...

Konsten säger mer än ord om vem du är!
Kram Luna

Luna Ek sa...

Konsten säger mer än ord om vem du är!
Kram Luna

G:a Affären sa...

Kan förstå att du är lycklig över tavlorna, det skulle jag också vara om jag ägde spelmannen, och så har din far målat den! Vilken lycka!
Nu förstår jag alltmer din konstnärliga ådra.
Har scrollat runt och sett massor av inspirerande bilder och inlägg jag missat, du imponerar verkligen!

Kramar
Cia