söndag 13 mars 2011

Gjutjärn

Gjutjärn var 18-talets favoritmaterial 
framför andra.



England var ett föregångsland, och på 
världsutställningen där 1851,
kunde man beskåda det vackraste gjutjärn i smäckra
former och komplicerade dekorer.



 Den utställningen satte fart på de svenska 
järnbruken, och de engelska 
förebilderna kopierades friskt.


Husqvarna, Bolinders, Ankarsrum,
Näfveqvarn, Skoglunnd & Olsson 
hette några av de
svenska gjuterierna.



De tillverkade järnspisar,
kaminer, trädgårdsmöbler, inredningsdetaljer
och olika prydnadsföremål.
Fantasin hade inga gränser när det gällde
olika utföranden i 18-talets nystilar.



1904 gick de åtta största bruken ihop till
en priskartell.
Då ökade deras samarbete och modellerna lånades 
av varandra, det är därför svår att säga att 
ett visst järnbruk gjort ett föremål
om det inte är märkt.



Detta paraplyställ är märkt
Bolinders 1891.


Under 18-talets slut var föremålen så rikt
dekorerade att de nästan var mer dekorativa
än praktiska.



Piedestaler och blombord var populära.
Även ljusstakar, fotoramar, askfat,
stövelknäktar, paraplyställ,solur mm.



Det var även populärt att utforma trädgårdsmöbler
så att de såg ut att vara av grenar.
Här är min ormbunkssoffa med all sina sköna
patina, tillverkad i
Anderstorp. 



Alla föremål på bilderna är mina privata.
Det mesta är gammalt gjutjärn,
förutom den stora golvljusstaken som är
av nyare datum.

Ha en härlig lördag!
Kram Pia


20 kommentarer:

4U2 sa...

Så mycket vackert du äger!

Livet på Vestergård sa...

Så fint du gjort här på bloggen och vilka fina gjutjärnssaker du visar!
Ha en riktigt skön lördag! Kram Kicki

Marie-Louise sa...

Men så många vackra gjutjärnsföremål du äger :)
Underbart fint.
Trevlig helg. /Kram

Anonym sa...

Vilka underbara gjutjärnsföremål du är ägare till! Bra att engelsmännen satte fart på de svenska järnbruken.

Nyss hemkommen från en långtur i det underbart fina vädret. Hoppas du har lika fint väder som jag har.

En fortsatt trevlig lördag!

Kram Renate

Susanna sa...

Hej

Vilka härliga bilder av gjutjärn du bjuder på.
Det översta den var vacker. Den hade man gärna viljat köpa om den var till salu.
Själv har jag gjutgärns trädgårdsmöbler. Som jag av bara en händelse hitta ute i en bod hos en kund. Och som jag frågade om vi fick köpa. Vi fick dem. ÅÅÅh vad jag blev glad för jag gillade den formen. Det var 2 stolar & ett bord. Nu letar jag efter en soffa i samma stil. Och det är den du har.

Ha en mysig helg
Kram
Sussi

Unknown sa...

Verkligen fina saker du har. Handdukstorken eller vad det är blev jag väldigt förtjust i.
Idag har vi haft en underbar dag med massor av sol. Har njutit i fulla drag, hoppas ni haft det samma :).
Kram Ing-Britt

Sologbolig sa...

Så mange flotte saker du har. Benken din og håndkleholdaren var kjempefine.
Ha ei flott helg.

Puumuli sa...

Helfina föremål och tack för gjutjärnshistorian också!

Ha en skön helg!

Kram
Sari från Puumuli

Bittan sa...

Tjoho, dingelidongen funkar tillfälligt. Bästa att snabba på :-)
Guuuuuuud va mycke fint gjutjärn du har. Avis e bara förnamnet. Vi bor ju bara 1 km fr Norrahammar så jag har en soffa, några gamla konsoler och ett paraplyställ härifrån. De är gamla men numera nytillverkas det så jag ska nog investera i något mer framöver.
Kram Bittan

toves sammensurium sa...

Jeg er helt overbevist om at det hjemmet ditt Pia er en skattkiste uten like!Du har jo så masse fint!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bloggen din var blitt så fin også,med ny bakgrunn,så vårlig og fin!!!:)
Håper vårsolen titter frem og varmer dere godt...riktig god helg:)))))
toveklem:)

Rosor och Pioner sa...

Det var en hel del fina inredningsdetaljer i gjutjärn du har, speciellt gillar jag handdukshängaren. Den förra ägaren till vårt hus var just gjutare, så här i huset finns en hel del fina kaminer samt en gammal men ny vedspis i köket.
Önskar dig en trevlig lördagkväll
Kram Susanne

Mitt hvite hus sa...

SÅ mange fine jern saker du viser.. den benken var bare så skjønn..

God helg =))

Klemmer

Nostalgia sa...

Så masse flotte gjenstander i støpejern du viser :-)

Ønsker deg en fiiin helg !
Klem, Nostalgia

Fågel Blå sa...

HEJ på dej!!!!
Åhhh s'äger jag bara vad mycket fint!!!!!!
Allr skulle jag vilja ha!!!!
Fniss!
men vad jag skulle göra av allt det vet jag ej!!!!
Kommer knappt in här längre fullt i alla bodar, vindar ja gud vet allt!!!!
Och mitt i all röra håller vi på att renovera!!!
Ushinamej!!!!!
men det skall bli roligt när det blir färdigt!!!!
Ha en fin Söndag!
Kram Kathrine

Livsnjutaren sa...

Underbart vackra föremål. Bra när man som jag har katt. Behöver saker som inte är lättvälta. Men å andra sidan om dom välter blir det väl hål i golvet;)
SöndagsKram till dig.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här får man både fina bilder och samtidigt lära sig lite om gjutjärn, sånt gillar jag. Du har många fina gjutjärnsföremål, soffan är en dröm! Ett jättefint inlägg Pia.
Ha en skön söndag
Kramar
AnnaMaria

Högagärde sa...

Vilken trevlig och informativ läsning.
Jag rekomenderar din sida för min mamma
som tillbringar veckans roligaste dag som
volontär på en av Erikskjälpens butiker.

Ha en skön avslutning på helgen

Birgitta sa...

Så mycket vackert du visar för oss idag. Det är alltid lika roligt att titta in till dej och se vad du bjuder oss på.
Önskar dej en trevlig vecka.
Kram Birgitta

A House With A View sa...

Vilka häärliga bilder! Uuunderbar sirlig trädgårdssoffa, en sådan skulle jag gärna vilja ha här hemma!!

Du har en utmaning att hämta hos mig, men bara om du vill förstås :)

Kraaaaaaaaaaaaaaaam aka

Hasse sa...

Väldigt bra sida, har du koll på Husqvarna no:1 Kötthackare (föregångaren till köttkvarnen)?