fredag 19 december 2014

Tankar i juletid...

Tankar i juletid

Hur mår ni?
Hastar ni runt i förberedelser?
De sista julklapparna skall inhandlas,
julmaten skall lagas...
Alla skall vara lyckliga 
det är ju jul!!!




Då tycker jag du skall börja med att
sätta dig ner bekvämt här en stund 
 och koppla av 
och tänka efter lite.
Min jul förra året var mycket annorlunda.
Ett av mina barn dog i november och vi begravde honom strax före jul 2013.
Vi försökte verkligen ha en mysig
julafton jag och min familj.
Inget var det samma, alla tänkte vi på 
samma sak..att en stol var tom.
Att en av oss fattades...
Martin var alltid tomte och delade ut
julklapparna till barnen.




Men vi lyckades ta oss igenom julaftonen 
och den blev dessutom mysig trots 
vår sorg.
Utan att jag pyntat nåt vidare,
utan alla hemlagade godissorter,
utan många av de invanda traditionerna.
För när man mister en av de mest älskade
bland sina allra närmaste då ter sig allt
annat så litet och obetydligt.
Och vi firar ju jul för att det är Jesus födelse inte för godis, paket,
julgranar och föräldrar som sliter
ut sig i all sin iver att glädja barn
 och familj.
Tänk över det lite...




 Nu närmar sig den andra julen utan
Martin med stormsteg.
Smärtan i bröstet är olidlig igen,
sover eländigt med massor av mardrömmar
som alla handlar om att inte kunna rädda,
inte hinna i tid.
Men vet ni trots min smärta inuti så
ler jag mycket mellan tårarna.
För jag är samtidigt lycklig.
Jag vet han är med oss denna jul och
alla jular, det är bara hans jordiska kropp
som inte är här.
Jag vet att jag skall leva med smärtorna och saknaden men kommer få ett fint 
liv ändå.
Det handlar inte om att vara stark,
det handlar om vad finns det för
 alternativ?




Vi lägger ner miljarder varje år på julklappar.
Samtidigt tycker många i vårt land att vi inte har råd att ta emot och hjälpa
medmänniskor i nöd.
Massor av människor mår psykiskt dåligt,
många får inte hjälp och hamnar i de
svartaste av hål och avslutar sitt liv.
Varje självmord är en psykologisk
olyckshändelse inte ett val...
Därför tycker jag det är så viktigt att stanna
upp mitt i julhetsen och tänka
efter vad som är viktigt?!




I tider då folk mår ganska dåligt då
blir av nån konstig anledning prylar och
det kommersiella så enormt viktigt.
Men detta faktum ändrar ju inte
på någonting, för när vi mister någon
nära så stannar tiden upp och alla
saker förlorar sitt värde.
Men fast vi alla nog vet allt det här så
sätter vi på skygglapparna
och brassar vidare och tänker det här
händer ändå inte mig...




Jag vill slå ett slag för livets mjuka
ting, inte bara nu i juletid utan 
året om.
Kärlek, värme, kärlek, värme,
omtänksamhet...
Alldeles gratis och vet ni det är en av
de ting som också smittar!!
Fast på ett positivt sätt.
En acceptans mot varandras olikheter.
För bara för att inte alla andra vandrat 
din väg betyder det inte att de vandrat 
fel väg.
 Tala om att du älskar även om det är
svårt att säga orden ibland.
Vänta inte till imorgon, kanske en 
annan gång för du tycker det finns
 gott om tid.
För vet du vad?
Rätt som det är kan det vara för sent...




Hade gjort vad som helst för att få
säga de orden en gång till min son.
Men jag viskar dem ofta och någonstans
vet jag att han hör mig.
Julen kommer bli fin här i år också.
Omgiven som jag kommer vara av
barn och barnbarn
och min älskade gotlänning!
Så håll hårt i varandra och lev,
älska och njut.
Kom ihåg att du kan inte ändra
gårdagen, du vet inget om morgondagen,
men du lever just nu!
Gör det bästa av nuet...



God jul alla ni fina som troget
tittar in och läser mina
ord.

Kramar i massor!
Pia

27 kommentarer:

Maj sa...

Tack för ett fint inlägg med de härligaste foto som bonus. Visst borde vi oftare stanna upp och fundera. Min erfarenhet från de senaste åren, är tyvärr ,att man tyvärr måste uppleva och samla erfarenheter av livets hårda sida för att riktigt förstå innebörden av vad som är viktigt för oss.
Önskar därför att du och hela din familj får uppleva en jul i harmoni. Kram från Lyan / M

AK. Keramik Form-Design sa...

Så fint skrivet...
Vi har alla våra ryggsäckar och det är väl dom som har dom tyngsta som reflekterar mest och uppskattar det där lilla extra mer.
Min son som bara är 27 önskar sig inget till jul bara att vi kommer och att få umgås. Känns stort att få höra och värmer gott i hjärtat.
Önskar er härliga jul och nyårs dagar.
Kramar
Annelie

Hajan sa...

jag vet hur du känner, men ändå inte. Vårt första barn skulle ha blivit 60 år den 12 dec, om han fått levat. Nu blev det inte så. Men vi fick 2 barn till, som har gett oss så mycket glädje.
men varje år kommer denna konstiga tomhet i kroppen.
Nu har jag ingen make kvar heller, men vi hann att fira Diamantbröllop i alla fall.
det
är inte många som får.
ha det så bra det går. önskar
Hajan

Vit Hortensia sa...

Du har verkligen fått en påminnelse den tuffa vägen om vad som är viktigast i livet! För vad vore livet, och allt som hör till det, värt om vi inte har kärlek och gemenskap omkring oss?!
Sen tycker jag absolut att du har en styrka i att kunna/våga känna smärtan och sorgen, dessutom kan du sätta ord på den. Du ser det som att du inte har något annat val, men jag har på nära håll sett förlust av nära och kära vändas till bitterhet istället för att ta tillvara på det man har kvar och det är definitivt ingen bra väg att gå!
Det känns så fint att du också vet att Martin fortfarande finns omkring dig även om du inte kan se honom rent fysiskt.
All kärlek och lycka till dig fina Pia <3
Kram
Birgitta

Cat sa...

Så kloka, så vackra och sanna ord.
När jag tänker jul kommer alltid order kärlek, värme, omtänksamhet och tacksamhet. Tacksamhet för att vi kan samlas, tacksamhet för att .......
Önskar dig en underbar jul. Catarina

Bittan sa...

God Jul fina Pia !
Fint och så sant skrivet , exakt så där har vi levt , fört över på vår barn och prioriterat i många år .En gång för länge sen slogs vårt liv också i spillror och vi insåg vad som egentligen är viktigt. Känns som att fler och fler lever så i vår ålder och omgivning men det är säkert för det där som inte händer mig händer alla förr eller senare . Stor kram Bittan

Änglarna finns sa...

Jag satte mej till rätta i lugn och ro...läste ditt inlägg som är så fint och gör att man får tänka till lite extra!
Just detta hur viktigt det är, att leva här och nu och berätta för de närmaste hur mycket man älskar dom!
Förstår att du viskar dessa ord och jag är övertygad om att Martin är med dej, varje sekund!
Jag önskar dej av hela mitt hjärta en fin och rofylld jul!
Kram Anniks

Unknown sa...

God Jul till dig också!
Många kramar/
Berit

Nette Cecilia sa...

Inte mår jag heller bra mina föräldrar är dåliga och min mans föräldrar mår inte heller bra .Ingen julhandlar så det går heller inte bra .I grannbyn hände en förfärlig sak igår så alla är chockade ,en man hade lagt en bom på en kvinnas bil och hon mår inte bra ,det är sådant man inte tror ska hända i vår lilla lugna vrå av världen .Jag hoppas jag får lite lugn och ro till julhelgen så jag får vila .Hoppas du kan ta till dig julfriden styrkekramar ,varma tankar och en fin jul ,Nette

Loppisälskare sa...

Tack för vackra bilder och ord. Många fler skulle få läsa det du skriver. Det är ju julens budskap i ett nötskal. Vad kan vara viktigare än gemenskapen med nära och kära? Vad vet vi om morgondagen? Ingenting! Men nuet äger vi och kan göra något fint av. Sorg bär vi alla, men den du bär, sorgen över ett saknat barn, måste vara den värsta av alla. Har själv tre söner och tanken på att mista någon av dem är ju det värsta som kunde hända. Hoppas du får en vacker och fin jul.
/ RosMarie

Elenor sa...

En god jul till dig också kära du:)

Anonym sa...

Visst är det viktigaste att vi har tid för varandra, det är tyvärr inte så självklart nuförtiden tycker jag......
Tänker på dig och hoppas du kan få en någorlunda fin och lugn jul med din familj!
Många varma kramar/Nettan

Anonym sa...

Feliz Navidad desde España. Actualmente estas fiestas se han convertido en fiestas consumistas. Parece que si no compras, no son navidades. Yo hace tiempo que valoro más estar rodeada de mis hijos y disfrutar con lo que tenemos que pasarme estos días pensando que comida comer, que vestido me pondré, que regalos haré.... Disfruto y me llena más, en reunirme con mi familia, hacer una comida normal y disfrutar haciendo los dulces típicos de estas fiestas, acordarme de los que no tienen nada y contribuir con lotes de comida y juguetes para aquellas personas que han perdido su trabajo, su hogar y su futuro. Hay que ser menos materialista/consumista y derrochar humanidad.
Abrazos y fuerzas para seguir adelante, a pesar que cada año en la mesa de navidad, hay más sillas vacías.

LissasVita sa...

Vi får alla livserfarenheter vi inte vill ha...Tack för du delar...Skickar dig och din familj all kärlek och ljus jag kan uppbringa....// Kramen Lisbeth

Snäckskalsdalen. sa...

Han är med dig och han hör dig. Jag lovar för det är så jag tänker om de jag mist. Jag miste fem av mina närmast inom 9 månader samma år och enda sättet att överleva är att veta att dom är med. Och jag pratar med dom när jag går i skogen....och då hör dom mig.
Och det du skriver är så sant, vi borde tagga ner ordentligt och sluta jaga. Vi har faktiskt gjort det i år och det känns jätteskönt. Det blir inte mycket av utanpåverken det blir människorna i stället.
Igår på lokala nyheterna (Gbg med omnejd) var det en brandman med Boråsdialekt som talade om nolltolerans inom det ämne där din sons bortgång finns, har det nåt samband, jag hörde inte hela, men när jag hörde slutet kopplade jag liksom ihop det. Det lät väldigt, väldigt bra i alla fall.
Stor kram
Agneta

LantlivsAnette sa...

Fina fina du...jag tänker ofta på dig, det du har gått igenom...din son..
Ha nu en fin och mysig jul med din familj...Stor varm julkram från mig KRAAAM Anette

House and Garden by Bia sa...

FINA ORD
ÖNSKAR DEJ EN FRIDFULL JULHELG!!
KRAM BIA

angie sa...

merry christmas !!! their pictures are very beautiful !!! love all of angie from Germany

Monse sa...

Hola Pia, me has hecho reflexionar y comprendo muy bien tu espiritu navideño. La ausencia de un hijo no me la puedo imaginar pero he sufrido otras y se lo que es la silla vacia. Feliz Navidad y gracias por tus palabras.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År!
Kram,
Regina

Nyanser av vitt sa...

Pia,
Med tårarna rinnande läser jag ditt fina och tänkvärda inlägg om och om igen. Du har så rätt. Vi har en vän som försöker ta sig igenom sin första jul utan sin förstfödda som inte orkade mer. Mina tankar är hos er alla.
Sköt om dig
varm KRAM
Agneta

Jennys Vita Villervalla sa...

Stor varm kram till dig och de dina!
Jenny

Linda sa...

Beautiful! :)

Miruschka sa...

Vi förlorade vår dotter Liza den 4/11, hon dog i en lägenhetsbrand.
Min enda önskan inför julen i år var att få samla barn, barnbarn och min mamma, att bara få vara tillsammans och känna gemenskap.
Vi var till Lizas grav på förmiddagen på julaftonen, det kändes fint att stå där en stund och att få önska henne en god jul.
Många tårar kom naturligtvis under helgen, många minnen från tidigare jular dök upp.
Men jag är så innerligt tacksam att vi ändå har en del av henne kvar, och det är hennes 3,5-åriga dotter Lykke.
Hon är en kopia av Liza i samma ålder, både till utseende och sätt!
Många kramar♥ till dig

vitadrömmarobusigabarn sa...

så fint du skriver
varmaste kramar till dig och din familj fina du

Felix sa...

Hoppas att ni har fått fira en fin jul tillsammans och kan se fram emot ett nytt år. Låt sorgen övergå i vackra minnen som ni alltid bär med er.

Med en önskan om ett Gott Nytt År till dig och de dina!

Kram
Elisabet

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Pia.
Jag läste ditt inlägg högt för min familj och tårarna rinner ner på mina kinder... Alla varma tankar går till dig och din familj, jag kan försöka förstå och föreställa mig... men ändå inte...
Stora varma kramar till dig/er... Vi finns med er i tankarna.
Jessica